Tänkte bygga en magnetomrörare för att kunna göra jäststarters för ölbryggning.

Har slaktat en datornätdel och tagit fläkten och limmat på magneter.
Kopplar jag fläkten till 12v så flyger loppan iväg men med 9v så går det bra men snurrar lite sakta...

Har ingen lämplig butik för att köpa spänningsregulator i och är hemma och är sjuk så jag vill ha nåt att göra NU :)

Finns det nåt jag kan slakta där det kan finnas nåt jag kan använda? Vredet till en datorhögtalare?

Vill alltså kunna smyga upp från säger 6v till kanske 10-11v, har en 12v adapter jag använder som strömkälla nu.
Eller funkar det med en sladd dimmer?
 
nino nino skrev:
Tänkte bygga en magnetomrörare för att kunna göra jäststarters för ölbryggning.

Har slaktat en datornätdel och tagit fläkten och limmat på magneter.
Kopplar jag fläkten till 12v så flyger loppan iväg men med 9v så går det bra men snurrar lite sakta...

Har ingen lämplig butik för att köpa spänningsregulator i och är hemma och är sjuk så jag vill ha nåt att göra NU :)

Finns det nåt jag kan slakta där det kan finnas nåt jag kan använda? Vredet till en datorhögtalare?

Vill alltså kunna smyga upp från säger 6v till kanske 10-11v, har en 12v adapter jag använder som strömkälla nu.
Eller funkar det med en sladd dimmer?
När jag knåpade ihop en enkel solcellsdriven ventilation så använde jag datorfläkt och någon liknande regulator som var plug n play: https://www.conrad.se/p/pc-flaektst...p3wIVwqSaCh21jw2_EAQYASABEgITg_D_BwE&vat=true
 
Ja den såg smidig ut
Men måste beställas...
 
behöver du en steglös reglering eller är det ok att koppla om?
Kiseldioder har ju ett relativt konstant spänningsfall i framriktningen så en fuling är ju att koppla ett lagom antal dioder i serie med fläkten .....
 
Steglös är väl bäst, köpte en spänningsregulator på Kjell
Men nu hittar jag inte lödkolven :D:D

Skruvade isär ett gammalt telemodem för å ta av/på knapp och kontakten för adaptern med 12v in vad det nu kallas
 
Så frågan är nu istället vad i hemmet man kan slakta och använda som lödkolv? :)
 
  • Haha
nino
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Så frågan är nu istället vad i hemmet man kan slakta och använda som lödkolv? :)
Blyertspenna!
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.