Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st robotdammsugare och vi tävlar nu ut alla 6 till medlemmar på Byggahus.se, som får möjlighet att testa vidare en robot var där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså sex stycken robotdammsugare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får välja robot först, andra bästa idén får välja härnäst, etc.

Robotdammsugarna vi tävlar ut:


Xiaomi Mi Roborock S50
Electrolux Pure i9
Cleanmate S 950
iRobot Roomba 980
Miele Scout RX2 Home Vision
Vileda VR302

Läs mer om robotdammsugarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med tisdag den 18 december kl 9 på morgonen.

Lycka till! :)
 
Min fru önskar sig en sådan medan jag är ytterst skeptiskt till att en sådan dammsugare är värt pengarna. Övertyga mig varför jag skulle vilka ha en sådan!
 
Hej
Jag skulle gärna vilja att ni skriver om allt man måste fixa med innan man kan köra igång med sitt husbygge. Allt administrativt som måste fixas innan man kan sätta spaden i marken. Det är många steg med förhandsbesked, bygglov, alla försäkringar som måste tecknas, kontrollansvarig, startmöte, avtal med entreprenör mm.

Jag vet själv att jag kände mig ganska vilsen i denna delen av mitt husbygge. Eftersom jag byggde lösvirke så hade jag ingen leverantör att förlita mig på. Och jag tror att många som är mer praktiskt lagda har svårt med denna del av husbyggandet som omfattar mycket administrativt arbete.
mvh
ByggWille
 
En liten äntligen hemma/gör det själv del, hur man odlar ny gräsmatta, hur man bygger ett staket, hur jag mäter vinklar i ett nybygge, stenläggning, tips och tricks och med detta reportage i verkligheten. Det både hjälper och inspirerar.

Fränt med robot i hemmet, passar bra till våran kommande utökning av familjen :)
 
S Shiraz skrev:
Jag håller som bäst på med vårt nybygge och behöver råd med hur man gör med grusgångar och även stenlagda gångar och ytor. Vad ska man tänka på i färgval och grovhet på gruset, hur matchar man det mot husets färg, typ av hus och ålder samt tomt. Vilket grus är mindre jobb med eller mer jobb med? Hur gör man underarbetet mm.

Det samma gäller med marksten.
Hur stora plattor passar vilket hus, ska man köra 90gradiga plattor eller är flerkantiga bättre och varför? Vad skiljer stenmaterial mot varandra och vad är det mer jobb med osv.
Kom på en sak till som jag skulle tycka vore intressant att läsa om. Jag gjorde en tråd dår jag frågade om vad elförbrukningen var för de i forumet under november. Det skulle vara intressant om ni kollade ett par av de som spretar mest för att se vad man skulle kunna göra för att sänka elförbrukningen för dem. Ett nytt hus är inte konstigt att det drar lite men det var ju även gamla hus med låg förbrukning. Är det något där som man kan dra lärdom av?
 
Min ide till artiklar bygger på att jag bestämt mig för att renovera ett av våra badrum själv nästa år. Med viss hjälp av elektriker och andra där det kan behövas. Problemet är att det finns mängder av artiklar om hur man exempelvis gjuter fall på golv eller hur man sätter kakel. Men jag tycker jag fortfarande inte har allt klart för mig, mycket kan man läsa sig till och ett par gånger har jag ställt frågor på byggahus. Men det tog mig ett bra tag innan jag förstod att taket inte behöver våtrumssäkras eller att det faktiskt är ok att bara måla våtrumsskivorna, kakel eller plastmatta är inte nödvändigt.

Vad jag vill ha är en handbok för "den lille badrumsrenoveraren". Något i stil med:
OK, du har ett badrum från 1973 med plastmatta och 110 V eluttag vid spegelskåpet samt vattenrör monterade i väggen bakom toastolen.
Och så en genomgång av olika alternativ och krav. Behöver man exempelvis byta rören i väggen?
Fläkten. Måste den monteras genom ett nytt hål i väggen eller är det bara att koppla in den i den gamla ventilen som går upp genom skorstenen?
Om golvbrunnen skall bytas, måste man även byta rören kopplade till brunnen? Isolering i golvet?

Alltså en genomgång av de olika steg och beslut som bör fattas för en nybörjare. Inte för en med tummen mitt i handen men för en som precis har lärt sig vad en regel är och som med tindrande ögon går runt på ett byggvaruhus och inser att det är mycket man inte vet...

Anledningen till denna önskan är att jag har en "kompis" som inte kan så mycket. Typ...
 
"Fråga Experten" behöver utvecklas eller tas bort. Som det är nu blir det oftast en kort fråga med begränsad mängd information följt av ett väldigt ytligt svar. Om man har tur får man sedan bättre hjälp av kommentarerna som användare skrivit.
Mitt förslag är att ändra det till ett upplägg som kan användas som informationskälla för framtiden där den som ställer frågan gör det på ett utförligt sätt och experten sedan antingen redogör vad som gäller i det aktuella fallet eller förklarar vad som krävs för att kunna gå vidare.
Jag tycker det är fullt rimligt att den som ber om hjälp bemödar sig med att beskriva sitt problem ordentligt.
Det borde även finnas flera medlemmar på forumet som kan agera experter inom sitt område.

/Mikael
 
Jag skulle vilja ha en Gör Det Själv Hjälp för vitvaror.
Att ta dit en reparatör är oftast lika dyrt som att köpa nytt.
Så därför önskar jag en guide från både erfarna reparatörer och vanliga användare som förklarar vad vanliga fel kan bero på och hur man kan åtgärda det själv.
Det skulle spara mycket tid och pengar och framför allt på miljön då vi slipper skrota våra vitvaror så fort garantin gått ut.
Gärna även länkar till reservdelar man kan köpa.
 
Jag skulle vilja ha en artikelserie som översiktligt går igenom de vanligaste huskonstruktionerna: från grundläggningar och uppåt med stomme, väggar, tak m.m.

Serien skulle kunna gå igenom de typiska konstruktionerna på hus genom årtiondena fram till nutid.

En sån här serie skulle ge många husägare en bättre förståelse för sitt hus med dess konstruktionsmässiga brister och fördelar, vad som är viktigt att hålla koll på, och kan vara mycket bra inför framtida renoveringar, ombyggnader och andra projekt!
 
D
Tänker artikelserie första huset eller första hemmet.
Vad man ska tänka på när man kollar sitt första hus/hem, tänker annan tråd där nämndes man kunde kolla hur trafikerade väggar är och liknande på nätet. Finns nog mycket bra tips att få som inte alla tänker på eller visste om. Om man behöver kolla hur ligger till med bygglov så inte svartbygge eller hur tomten ser ut.

Bra saker att kolla på visning, vad man ska tänka på eller tolka en besiktning. Har själv inte hus utan lägenhet att få lite bättre bild av kostnaden för hus tänker då både i underhåll men även tiden man själv behöver lägga ner alternativ leja bort.

Själva köpkontraktet vad som behöver vara med och lite enklare förklaring om vissa punkter.
 
jag skulle gärna vilja läsa mer om hem automatisering. Vilka alternativ finns, vilka olika sorter/lösningar passar för vilka. Inte bara med hue och TRÅDFRI, utan flera andra varianter.

Jag skulle också vilja läsa lite mer om hur man kan leva mer klimatsmart i hus och med trädgård.
 
Då var tävlingen avslutad.

Tusen tack för alla idéer, närmare bestämt 129 stycken om vi har räknat rätt. Det var som ni förstår inte lätt att välja, men man var ju tvungen. De 6 idéer vi har valt ut som vinnare av varsin robotdammsugare är:

1. iMicke: Jag tror många skulle uppskatta en handfast och konkret vvs-skola. Tänk Bo Siltbergs "Det svenska elsystemet" fast mer inriktat på "hur gör man" och "vad är viktigt att tänka på".
https://www.byggahus.se/forum/threa...sugare-fran-testet.330974/page-2#post-3145714

2. TotalControl: En sida med medlemsrecensioner på alla möjliga kategorier. Allt från husleverantörer till skruv. Som morot för att göra en recension så kan man få en bunt poäng ...
https://www.byggahus.se/forum/threa...sugare-fran-testet.330974/page-4#post-3145914

3. Shiraz: Jag håller som bäst på med vårt nybygge och behöver råd med hur man gör med grusgångar och även stenlagda gångar och ytor. Vad ska man tänka på i färgval och grovhet ...
https://www.byggahus.se/forum/threa...sugare-fran-testet.330974/page-2#post-3145667

4. Markokoistinen: En artikelserie om arkitktens arbetesgång genom ett helt byggnadsprojekt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vi-taevlar-ut-sex-robotdammsugare-fran-testet.330974/#post-3145524

5. keeksltd: Ni kan skriva om mig och min fästman, 28 och 31 år, köpte en tomt på impuls och började därefter rita och bygga själva.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vi-taevlar-ut-sex-robotdammsugare-fran-testet.330974/page-4#post-3145898

6. G-83: Jag, som av naturen är nyfiken, vill gärna se någonting i stil med ”dagens fråga” eller ”veckans fråga”. Där ställer ni en fråga, tillexempel: Hur bor du? 1. Villa 2. Bostadsrätt osv.
https://www.byggahus.se/forum/threa...otdammsugare-fran-testet.330974/#post-3145594

Nu till vem som får vilken robotdammsugare. Vi vill få det här avslutat idag och alla robotar valda så att vi kan skicka ut dem.

Nr 1 får välja först och behöver bara ange en dammsugare man vill ha.
Nr 2 anger vilka två robotdammsugare (rangordnat).
Nr 3 anger vilka tre robotdammsugare (rangordnat)
Och så vidare.

Skriv i den här tråden vilken/vilka robotdammsugare du önskar.

Har man inte gjort sitt val senast kl 24:00 idag så väljer vi åt er och skickar det som finns kvar.

Vi skickar till adressen du har agett i profilen, säkerställ att den är uppdaterad.
 
  • Gilla
Shiraz och 2 till
  • Laddar…
Attans! Trodde verkligen jag hade en chans denna gång ;)

Grattis till vinnarna!!
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Hej vad kul:)

Då önskar jag

1. Miele
2. Irobot
3.xiaomi

God Jul!
 
Redigerat:
Jättekul att vinna.

Jag önskar i rangordning.
1. Xiaomi
2. iRobot
3. Miele
4. Electrolux
5. Cleanmate
6. Vileda

Tack så mycket och god jul!

Angående min adress i profilen så är postnumret rätt men orten finns inte i listan. Orten är Ljungbyhed.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.