R Ryssi skrev:
Vet faktiskt inte men batteribytet är inte krångligt. Man får en notis i appen att batterierna börjar ta slut.
Sen kopplar man bort enheten som man ska byta i och byter batterier.

Ska hålla ca 2 år enligt manualen.
Ah okay. Har nämligen tänkt ha det som tillval. Låter bra.
 
Något annat? Tex uttag som ni saknar/inte används. Smarta lösningar i kök? Klädkammare
 
Vi byggde nytt 2014/15.

Det jag inte tänkte på:
Separat slinga för golvvärme i badrum. (Om man vill värma lite under sommaren).
Digitala rumstermostater som möjliggör fjärrstyrning (LK).
Fönster/spröjs och skymmande av utsikt kan vara svårt att förutse.

Det jag ångrar:
Lätt undertak i kombination med tegel. Blåser in snö etc, känsligt.
Dubbla golvbrunnar i badrum som skulle vara så praktiskt vid städning.

Det jag är glad att vi tänkte på:
Tilluft till kamin i plattan.
Extra rör i plattan för fiber etc in i elcentral.
Extra isolering och tjockare innerväggar med isolering för känslan.
Infällt fasadmätarskåp lackad i samma nyans som fasaden.
Många eluttag både inne och ute med 3-fas infällt.
Ethernetuttag i kök/v-rum/sovrum.
I princip inga spottar.
Lämna huset vred som stänger av eluttag, belysning men lämnar kyl frys, vent och utebelysning på.
Ingen kompromiss på det som var viktigt för oss: fönster, golv och tak, listverk även om det innebär mer jobb.
 
Placera VP i garaget, ett av de bättre valen vi gjorde! I garaget placerades också centraldammsugarens motor. Skönt att få dessa enheter bort från husets ytor, både med tanke på yta, ljud och utseende.
 
ginnfilt ginnfilt skrev:
Placera VP i garaget, ett av de bättre valen vi gjorde! I garaget placerades också centraldammsugarens motor. Skönt att få dessa enheter bort från husets ytor, både med tanke på yta, ljud och utseende.
Vi har vart lite inne på det också. Men det verkar bli kostsamt eftersom man måste brandskydda på annat sätt när den står där. Fick ni betala mer för det?
 
Tittat på möjligheter att installera solceller från start?
 
K kjork skrev:
Vi har vart lite inne på det också. Men det verkar bli kostsamt eftersom man måste brandskydda på annat sätt när den står där. Fick ni betala mer för det?
Det var ingen kostnad som redovisades separat eller som vi behövde ta ställning till utan VP:n var placerad där i ett tidigt skede vad jag minns (byggde 2012/2013). Men det handlar väl om dubbla i gipsskivor och brandklassad dörr. Borde inte kosta så mycket tycker jag.
 
ginnfilt ginnfilt skrev:
Det var ingen kostnad som redovisades separat eller som vi behövde ta ställning till utan VP:n var placerad där i ett tidigt skede vad jag minns (byggde 2012/2013). Men det handlar väl om dubbla i gipsskivor och brandklassad dörr. Borde inte kosta så mycket tycker jag.
Jo men det är det väl sen tror jag det ska i något mer i ventilationen för att ev brand inte ska sprida sig den vägen till garaget men jag ska absolut kolla på det. Tack
 
Om det nu är VP:n som "ska" börja brinna låter det som än mer skäl till att ställa den i garaget... :)

Hur ser er planlösning ut? Vilken leverantör ska ni bygga med?
 
Instämmer i det som nämnts
Extra trä i innerväggarna osb/plywood/råspont och isolering.
Dra el för ladduttag elbil, 32A 3-fas. Fick nöja mig med 16A dra även 16A till enfasuttagen i garaget om ni ska ha maskiner där.
Dra stort nätverk för data och dra ut slang från elskpået till platser i tomten för utebelysning.
 
Jag skulle satsa mycket på att få själva huset bra. Med det menar jag att:
  • huset väljs/ritas efter tomten,
  • planlösningen får ta sig tid att ta fram så man verkligen hinner tänka igenom hur man vill leva i huset,
  • man tänker igenom hur tomten ska nyttjas redan när huset väljs/ritas. Ett genomtänkt samband mellan tomt och hus lyfter allt,
  • satsa på hög grundkvalité i huset: osb i väggar, isolerade innerväggar, rejäla innerdörrar, bra fönster, bra yttertak, kvalité på golv ... sånt som gör att huset kommer kännas rejält och stå sig länge.
  • satsa på att anlita en arkitekt för att få till helheten efter budget
De sakerna tycker jag gör mest för pengarna om man ska rangordna och prioritera. Utöver det skulle jag tänka igenom och planera belysning tidigt i projektet - det är mörkt typ ett halvår i Sverige.
 
ginnfilt ginnfilt skrev:
Om det nu är VP:n som "ska" börja brinna låter det som än mer skäl till att ställa den i garaget... :)

Hur ser er planlösning ut? Vilken leverantör ska ni bygga med?
Det är inte om vp börjar brinna. Det är om det börjar brinna i garaget eller huset så det inte ska spridas via ventilationen där emellan.
 
Vi får tillgång till vårt hus imorgon och kan komma med följande tips

  • Titta på ALLA detaljer i verkligheten. Lampor, vitvaror, fönster, golv osv osv. Köp inget utan att ha klämt och kännt på det. Åk runt i alla butiker, det är värt det
  • Åk ut till butiker och ta hjälp av säljare. Kök, vitvaror, Förklara hur det ligger till, ni får hjälp ändå. Jag bokade in två timmar med ballingslöv vid sidan av för att säkerställa att köksritningen var bra. Åk ut till en bra el-handel och snacka vitvaror. Killen där gick igenom alla tillverkningsländer för vitvarorna med mig, och tipsade om varenda liten detalj som var bra och dålig mellan vitvarorna. Miele är inte Miele, det finns typ 4 olika fabriker med högst varierande kvalitet. Säkerställ att ni får tysktillverkade saker modeller.
  • Tänk på siktlinjer i huset. Det är häftigt att kunna se långt från olika platser och sluta där med ett fönster. Vi har flera sådana i huset där man kan se rakt genom huset på 16m ut genom ett fönster och det är rätt skönt. Det får huset att kännas större.
  • Tänk på hur dörrar står när de är öppna så att de inte blockerar saker. Vi missade en dörr och det är skitirriterande.
  • Bänkbelysning kök - DEN MÅSTE STRÅLA NERÅT. Vi köpte en som går ner 45 grader och strålar ut. Helt värdelöst, måste byta den omedelbart.
  • Tänk på standarder. Fönster bredare än 2m blir svårare att hitta mörkläggning till billigt.
  • Ryggåstak - var försiktiga med för stora rum. Blir lätt eko - dålig ljudmiljö.
  • Tänk på avstånd mellan saker, hur ni rör er i huset.
 
Jag ångrar att det inte sitter en ljuddämpare i ventilation mellan de två toaletterna hör vissa ljud
Att jag inte tog unidrain
Att jag inte tog vägghängd toa
Sargmonterad duschblandare, skulle tagit i väggen med takdusch
Borde budgeterat för rullgräs
Borde byggt garaget direkt pga amorteringskravet
1-plan inte 1,5 som vi har
Större spishäll
Borde valt 2x diskmaskin

Ångrar inte
Alla vitvaror miele
Skippade marmor
Gick upp till 30x60 klinkers
Struntade i klinker i hall behöll parkett
2x tvättmaskiner
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.