Hej,

Vi har fått en Agria 1700 av mina svärföräldrar, maskinen är stor! Och ganska gammal. Tyvärr så har den stått ett tag - vet ej exakt hur länge, men minst 10 år. Jag har gett mig på att renovera detta as till maskin, så jag tänkte lägga ut en blänkare om någon har nån kunskap om dessa.

Vet någon om det finns reservdelar att beställa någonstans?
Har någon nån bruks på svenska? Jag hittade en på tyska - men skoltyskan är väl inte den bästa :)

Det första jag gjort med fräsen är ju självklart att försöka dra igång den, se om något händer överhuvudtaget. Men självklart så har dragsnöret kärvat igen totalt. Jag skruvade av hållaren för dragsnöret och försökte utröna vad felet kan vara, det verkar vara något slags fjädrande system som har kärvat totalt. Så den lär jag åka på och byta.

Jag sitter på jobbet nu, men kan lägga in bilder senare ikväll. Tänkte använda denna tråd som en bygglogg över renoveringen.

Mvh
Oliver
 
  • Gilla
Michael wett
  • Laddar…
Väntar med spänning på bilder.
 
O Oliver Eriksson skrev:
Hej,

Vi har fått en Agria 1700 av mina svärföräldrar, maskinen är stor! Och ganska gammal. Tyvärr så har den stått ett tag - vet ej exakt hur länge, men minst 10 år. Jag har gett mig på att renovera detta as till maskin, så jag tänkte lägga ut en blänkare om någon har nån kunskap om dessa.

Vet någon om det finns reservdelar att beställa någonstans?
Har någon nån bruks på svenska? Jag hittade en på tyska - men skoltyskan är väl inte den bästa :)

Det första jag gjort med fräsen är ju självklart att försöka dra igång den, se om något händer överhuvudtaget. Men självklart så har dragsnöret kärvat igen totalt. Jag skruvade av hållaren för dragsnöret och försökte utröna vad felet kan vara, det verkar vara något slags fjädrande system som har kärvat totalt. Så den lär jag åka på och byta.

Jag sitter på jobbet nu, men kan lägga in bilder senare ikväll. Tänkte använda denna tråd som en bygglogg över renoveringen.
Mvh
Oliver
Vilken motor är det på den? Mvh Michael wetterlundh ,höga persgården 520, 46193 trollhättan , m.wetterlundh@hotmail.com 0734165651 . Renoverar en 1700 nu har en 1600 och två 2100(radfräsar)
Mvh Micke
 
  • Gilla
Oliver Eriksson
  • Laddar…
M Michael wett skrev:
Vilken motor är det på den? Mvh Michael wetterlundh ,höga persgården 520, 46193 trollhättan , m.wetterlundh@hotmail.com 0734165651 . Renoverar en 1700 nu har en 1600 och två 2100(radfräsar)
Mvh Micke
Det är en DK6? Motor tror jag.

Projektet föll i lite i skymundan med allt annat som behövde göras med huset. Men jag har som intention att kunna starta projektet igen till våren!

Hur långt har du kommit med din renovering?
Har du någon bruks på svenska? Jag har bara hittat en på tyska och tyvärr är inte skoltyskan som den en gång var.
 
Hur har det gått med din återupplivning av maskinen?

Om det står Alfred Berning på motorplåten så är det sannolikt en DK6 eller D6K, i princip samma motor med lite olika ålder vad jag förstått. Troligtvis sitter det en OBA22-förgasare på den och det är svårt att få tag på delar till den. Om den har stått länge så är det en stor risk att förgasaren är igensatt med gammalt guck. Huvudmunstycke och choke-munstycke sitter monterat från undersidan på flottörhuset och kan alltså lossas utan att man tar bort flottörhuset. Dessa brukar dock sitta HÅRT och är dessutom väldigt tunna i godset = de är väldigt lätta att göra sönder. Flottörhuset och förgasarkroppen är dessutom gjutet i zink, så ska man värma så får man vara väldigt försiktig.

Jag har aldrig sett den motorn med startsnöre dock, min har en trissa som man virar upp en livrem på. Så jag hade också gärna sett bilder.

Bruksanvisning på svenska har jag aldrig hittat, finns dock på engelska, men då till maskiner med Hirth-motorer. Men det ger ju en fingervisning av hur maskinen ska användas. Vid intresse så har jag även manualen till motorn, dock på tyska.
 
Hej, här är lite film på när vi testade en Agria 2400 fösta gången efter renovering.

 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.