Jag har ett timmerhus. Någon gång verkar det ha suttit en ytterdörr i timmerväggen, dubbeldörr tror jag, öppningen är rätt bred. Men nu för tiden så är det en en påbyggd farstu med öppen ingång till hallen. Vi var sugna på att ta fram timret i farstun som en fondvägg. Det var då vi upptäckte att den gamla ingången var mycket större än nuvarande dörrpost. Från nuvarande dörrpost till början av timret är det ca 30cm. Vi har lite svårt att bredda/flytta dörrposten åt det hållet eftersom på andra sidan så finns en garderob som slutar nästan vid dörrposten. Hur kan man lösa detta på ett snyggt sätt?
 
  • Riven innervägg med synlig gammal rödmålad timmervägg och nuvarande smalare dörrpost, märkt med 30cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit dörrkarm med tapetserade väggar som visar en potentiell plats där en tidigare bredare dörröppning kan ha varit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Viktor Eriksson skrev:
Jag har ett timmerhus. Någon gång verkar det ha suttit en ytterdörr i timmerväggen, dubbeldörr tror jag, öppningen är rätt bred. Men nu för tiden så är det en en påbyggd farstu med öppen ingång till hallen. Vi var sugna på att ta fram timret i farstun som en fondvägg. Det var då vi upptäckte att den gamla ingången var mycket större än nuvarande dörrpost. Från nuvarande dörrpost till början av timret är det ca 30cm. Vi har lite svårt att bredda/flytta dörrposten åt det hållet eftersom på andra sidan så finns en garderob som slutar nästan vid dörrposten. Hur kan man lösa detta på ett snyggt sätt?
Ta bort garderoben? Blir ju kanon med en bredare öppning. Du kan till och med lämna ändträt på stockarna öppet mot öppningen. Om du ändå vill ha en fondvägg som speglar husets ursprung.
 
Bygg väggen mot timret och rama in det med snygg lite bredare profillist så får du en spännande installation/fond med det synliga timret..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.