Går i byggplaner inför helgen men behöver lite input för att säkerställa att min design verkar sund. Objektet som ska byggas är ett stort bord (120x180cm) med gjuten betongskiva ovanpå, se skiss nedan. Grunden i konstruktionen utgörs av dubbla IKEA Metod-skåp, som jag förlänger med en ställning som ska hålla betongskivan. Ungefärlig vikt för skivan blir 160kg om jag klarar av att gjuta den 3cm hög.

Frågor:
1. Verkar designen sund i stort? Några uppenbara förbättringar?
2. Räcker det att skruva naivt från sidorna in i ändträet för de tvärgående balkarna? Har även kollat på en jigg för "pocket holes" för att få en starkare konstruktion. Har tillgång till de flesta vanliga verktyg förutom bordssåg och fräs.
3. Virkesdimensioner? Just nu har jag skissat på dubbla 45x90 på stolparna för att enkelt få "hyllor" att lägga balkar på (övre ramen samt ned till höger på bilden). Tvärgående bitar för övre ramen är 45x45 och för nedre 70x45.
4. Hur fäster jag betongskivan i träramen på bästa sätt?

Tack på förhand!

Skiss av ett byggprojekt för ett bord med Ikea Metod-skåp och en gjuten betongskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!
Jag jobbar normalt sätt med trä så mina svar kanske inte är 100% anpassade till betong...

Några snabba svar (även om det kanske är för sent);

1. Verkar designen sund i stort? Några uppenbara förbättringar?
Jag skulle ha mindre överhäng på skivan, dvs flytta ut benen längre ut.

2. Räcker det att skruva naivt från sidorna in i ändträet för de tvärgående balkarna? Har även kollat på en jigg för "pocket holes" för att få en starkare konstruktion. Har tillgång till de flesta vanliga verktyg förutom bordssåg och fräs.

Skruva i ändträ är det sämsta alternativet. Om du kan göra en tapp och hål är det det bästa alternativet. Det kommer nog att hålla vilket som, men ändträt är inte starkt på det sättet och kommer säkert att ge sig över tid.

3. Virkesdimensioner? Just nu har jag skissat på dubbla 45x90 på stolparna för att enkelt få "hyllor" att lägga balkar på (övre ramen samt ned till höger på bilden). Tvärgående bitar för övre ramen är 45x45 och för nedre 70x45.

Tror 45x45 blir lite tunt på höjden. Tex 70x25 eller 70x30 skulle vara bra. Men här spelar virket stor roll, byggvirke är gran och väldigt mjukt. Om det är vad du har tillgång till så kör med 70x45 även uppe.

4. Hur fäster jag betongskivan i träramen på bästa sätt?

Jag skulle dragit en lim-sträng på överliggarna och sedan ploppa ner skivan.

mvh

Jonas
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Tack för det Jonas!

Fortfarande väldigt aktuella tips -- har påbörjat konstruktionen men inte färdigställt den så det finns fortfarande utrymme för förbättringar. :) Gjorde samma reflektion runt bordsskivan och har flyttat ut den så det blir 10 cm överhäng. Ska även följa din rekommendation runt tjockare virke i överramen. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.