É
Jag har en POE nätvkerskamera inomhus som jag vill ska vara avslagen när det inte är fullt larmat hemma. Jag vill slå ifrån den helt via en utgång på mitt Siemens SPC-larm, som jag tror har 12V-utgångar.

Finns det något färdigt för detta eller måste jag uppfinna något? Jag har sökt på t.ex. internet/ethernet kill switch men hittar bara hemmagjorda lösningar som dessutom styrs via en manuell knapp.

En variant är att jag använder mig av en PoE-injektor till kameran, och själva injektorns 230V (eller dess eventuella lågspänningssida) matas via ett relä styrt av 12V från larmet. Men eftersom jag tänkte använda en liten PoE-switch vore det bättre att bara bryta just den PoE-kabeln som går till den "känsliga" kameran.
 
Uppfinna är väl att ta i. Du får leta fram en styrd utgång i ditt larm. Är det en transistorutgång får du hänga på ett lämpligt relä.
Det brukar vara en sk "open collector-utgång" som du då kopplar till ett passande relä.
Reläet bryter matningen till din kamera på lämpligt sätt.
 
É
Ja men hur bryter jag matningen på lämpligt sätt till en Poe-matad kamera då? Som matas via poe-switch.

En poe-injektor kan jag ju stänga av via injektorns matning som jag skrev. Men jag har inte hittat några ethernet/kabel-brytare som behövs i fallet de matas via en gemensam switc däe jag bara vill bryta en enskild kabel.
 
Ett förslag, låt kabeln gå in och genom en passande kapsling, skala av ytterisoleringen någon centimeter och fläta försiktigt ut ett strömpar. Klipp upp en ledare och koppla den över ett relä.
 
D
Det är skitenkelt.
Du sätter en 12V-switch (typ netgears gbit) mellan poe-enheten och routern/huvudswitchen. Då är kamerorna strömsatta hela tiden och endast LAN bryts.
Switchen styrs av utgången på larmet.

Relä för strömmen
https://www.kjell.com/se/sortiment/...brytare/universalrela-12-24-v-2-a-24-v-p50602
Sen behövs en sån här om du inte vill klippa kabeln. Man får dock kolla om det är 2.1 eller 2.5mm kontakten.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...erminalblock-med-dc-kontakt-5-5x2-5-mm-p39980
 
Redigerat:
Hej! vad har du för kamera ? Om det är en vettig sak så har alla seriösa kameror in o utgångar man kan sätta upp för styrningar.

Med vänlig hälsning//Goerana
 
É
D DMOL skrev:
Det är skitenkelt.
Du sätter en 12V-switch (typ netgears gbit) mellan poe-enheten och routern/huvudswitchen. Då är kamerorna strömsatta hela tiden och endast LAN bryts.
Switchen styrs av utgången på larmet.

Relä för strömmen
[länk]
Sen behövs en sån här om du inte vill klippa kabeln. Man får dock kolla om det är 2.1 eller 2.5mm kontakten.
[länk]
Nu förstår jag inte... Du menar jag ska styra 12V matningen till en enkel switch? Så som jag skrev fast min idé var Poe-injektor? Om vanliga switchen ligger mellan Poe-switch och kameran så kan ju Poe-matningen inte passera genom vanliga switchen?


G goerana skrev:
Hej! vad har du för kamera ? Om det är en vettig sak så har alla seriösa kameror in o utgångar man kan sätta upp för styrningar.
Det är en Hikvision för strax över 1000kr, 5MP och H265+, dome-modell (aliexpress men "riktig"). Den har dock inga ingångar är jag rätt säker på. Om du tror det finns likvärdig med samma prestanda och dessa ingångar så säg gärna till... Jag ska köpa 1 eller 2st kameror till av Hikvision (behöver dock inte bryta matningen på dessa) men eftersom de inte kan visa en HTTP-snapshot via sub stream 640*480 som Siemens SPC behöver så funderar jag på att byta modell ändå.
 
D
É ÉlPontus skrev:
Nu förstår jag inte... Du menar jag ska styra 12V matningen till en enkel switch? Så som jag skrev fast min idé var Poe-injektor? Om vanliga switchen ligger mellan Poe-switch och kameran så kan ju Poe-matningen inte passera genom vanliga switchen?
PoE-sidan rör du inte. Du låter larmet kapa LAN-anslutningen mellan enheterna istället.
PoE-switch/matning->12V-switch->Router.
Då kommer ingen åt kamerorna eftersom LAN är nere mellan kamera och router.
Visst kan du döda PoE genom ett relä som bryter 230V, men du kommer bara få problem eftersom du startar om kamerorna varje dag.
 
É ÉlPontus skrev:
Nu förstår jag inte... Du menar jag ska styra 12V matningen till en enkel switch? Så som jag skrev fast min idé var Poe-injektor? Om vanliga switchen ligger mellan Poe-switch och kameran så kan ju Poe-matningen inte passera genom vanliga switchen?



Det är en Hikvision för strax över 1000kr, 5MP och H265+, dome-modell (aliexpress men "riktig"). Den har dock inga ingångar är jag rätt säker på. Om du tror det finns likvärdig med samma prestanda och dessa ingångar så säg gärna till... Jag ska köpa 1 eller 2st kameror till av Hikvision (behöver dock inte bryta matningen på dessa) men eftersom de inte kan visa en HTTP-snapshot via sub stream 640*480 som Siemens SPC behöver så funderar jag på att byta modell ändå.
De Hikvision kameror jag har, har sådana här ingångar, har inte du det?
Hikvision-kamera med märkta Alarm IO och Audio IO anslutningar och vita kablar mot svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É
D DMOL skrev:
PoE-sidan rör du inte. Du låter larmet kapa LAN-anslutningen mellan enheterna istället.
PoE-switch/matning->12V-switch->Router.
Då kommer ingen åt kamerorna eftersom LAN är nere mellan kamera och router.
Visst kan du döda PoE genom ett relä som bryter 230V, men du kommer bara få problem eftersom du startar om kamerorna varje dag.
Aha okej du menar att jag kapar kommunikationen för alla kameror alltså? Det är egentligen bara behov på en, men visst egentligen kan jag lika gärna klippa för alla. Men vet inte hur det blir med kommunikationen när man skalar upp och gör så? Funkar det på 1GBit/s att skala upp kabeln så?. Kanske ok om det är en kort kabel...
Peter2400 Peter2400 skrev:
De Hikvision kameror jag har, har sådana här ingångar, har inte du det?
Nej jag har bara PoE-kontakt samt möjlighet till separat 12V-matning. Tänkte inte på sånt när jag beställde. Men skulle det bli en till Hikvision (vilket jag inte bestämt) kan jag ju köpa med input och byta plats på kameran jag har idag.
Man kan alltså stänga av kameran med ingången? Inte att den bara börjar spela in eller så? Jag vill att kameran sådana fall ska slås på med ingången. Sen ska den spela in bara på rörelser eller liknande.
 
Har du redan PoE switchen? Annars kan du ju köpa en lite mer avancerad managed variant där du kan stänga av portar via kommandon etc.
 
É
Nej har inte köpt nåt än, har bara en lånad Poe-switch för att testa grejorna så länge. Är det kommandon som skulle gå att göra tillförlitligt via larmet då? Vet inte riktigt vilka möjligheter som finns via det.
 
D
É ÉlPontus skrev:
Aha okej du menar att jag kapar kommunikationen för alla kameror alltså? Det är egentligen bara behov på en, men visst egentligen kan jag lika gärna klippa för alla. Men vet inte hur det blir med kommunikationen när man skalar upp och gör så? Funkar det på 1GBit/s att skala upp kabeln så?. Kanske ok om det är en kort kabel...
Du behöver inte klippa alla, men det beror på hur du kopplar allt.
Från varje kamera ska ju en RJ45 för LAN in i en switch eller router hur som helst, och då drar man bara de man vill kapa till och via 12V-switchen istället för direkt till routern. För LAN kan du splitta i hur många eller långa sektioner du vill, det har ingen betydelse. Allt går ju över samma nätverk.
I värsta fall får du skaffa två PoE-switchar eller separat injector bara för den som ska stängas av om du inte klarar att dela upp kablarna :)
 
Redigerat:
Om du bara har GPIO utgångar från alarmet är det nog lättare att köra med en egen PoE injektor till den kameran och bryta mellan dess nätadapter och enheten om du hittar en sådan. Blir ju enklare att bryta så (och du slipper bry dig om el-behörigheter etc) än att bryta 230 sidan. Då funkar ju en enkel https://www.kjell.com/se/sortiment/...brytare/universalrela-12-24-v-2-a-24-v-p50602 eller liknande direkt från larmet.
 
Går det att bara att klippa bort kablarna som inte behövs? Har liknande övervakningskamera och tänkte klippa strömkabeln då jag kör via PoE. Är det bara klippa strömkabeln och tejpa ihop stumpen eller måste man ta bort trådarna i den kabeln helt helt och hållet? Jag har alltså RJ45 och DC kabel från min kamera. Vill klippa för det blir krångligt i rör som dras.
Bumpar tråden i hopp på svar utan ny tråd.
@Jensa86 mfl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.