Jag har blivit erbjuden att köpa en relativt stor mängd virke, det verkar i till största del vara fågelbär(körsbär) därefter björk och en del ek. Det har legat och torkat i 7-12 år inomhus. Högen är ca 4,5 meter lång, det mesta är två tum grovt och bredden varierar som bilden visar men de bredare ligger på 40-60 cm(många inom detta spannet). Det mesta är okantat.

Herren som säljer/vill bli av med det börjar bli till åren, det är han själv som har sågat upp allt. Om jag inte köper det kommer det bli liggande..

Vill inte ge ett allt för skamligt bud, samtidigt så kommer det innebära ett ganska stort projekt att få hem allt samt det är oklart hur det ligger till med sprickor och om allt har skevat till den grad att det knappt blir något kvar efter att man hyvlat.

Vad vågar man bjuda utan att för den del håna hans arbete?

Hög med okantade träplank av olika bredd, staplade oordnat i ett inomhusförråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jättesvårt att svara på utan att ha sett det men gör ett försök. Har sågat en del körsbär och även sett annat bondsågat körsbär och har inte sett någon lyckas riktigt bra. Ofta vridet och sprucket och planken är inte sällan ganska kvistrika, iaf jämfört med de man köper på brädgården. Dessutom är det mycket ljus ytved i okantade plank. På dom ca 30cm diameter stockar jag sågade blev det inte många cm kärnved kvar.

Säg att det är ca 2 kubik (30 plank*5cm*4.5m*30cm i snitt). Brädgård kanske 20.000 per kubik i snitt när det är blandat med björk och ek. Såg att du får ut hälften jämfört med om du köpt på brädgården, ger 10k/kubik. Jag hade bjudit max hälften av det, 10k för rubbet.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
I Ingemansson skrev:
Jag har blivit erbjuden att köpa en relativt stor mängd virke, det verkar i till största del vara fågelbär(körsbär) därefter björk och en del ek. Det har legat och torkat i 7-12 år inomhus. Högen är ca 4,5 meter lång, det mesta är två tum grovt och bredden varierar som bilden visar men de bredare ligger på 40-60 cm(många inom detta spannet). Det mesta är okantat.

Herren som säljer/vill bli av med det börjar bli till åren, det är han själv som har sågat upp allt. Om jag inte köper det kommer det bli liggande..

Vill inte ge ett allt för skamligt bud, samtidigt så kommer det innebära ett ganska stort projekt att få hem allt samt det är oklart hur det ligger till med sprickor och om allt har skevat till den grad att det knappt blir något kvar efter att man hyvlat.

Vad vågar man bjuda utan att för den del håna hans arbete?

[bild]
2000:- max.
 
Då ligger du ju i princip på vedpris.
 
D Daniel 109 skrev:
Då ligger du ju i princip på vedpris.
dyrt vedpris isf. Här i småland ger man max 500:-/kubik, björkved
 
Inte fastkubik. Ek och körsbär är det dessutom mer energi i. Och rejält torr är den med. Det är oförskämt nära vedpriset oavsett.
 
Det är väl bara fråga vad han vill ha för det, 100% gratis att öppna munnen och fråga.
 
D Daniel 109 skrev:
Inte fastkubik. Ek och körsbär är det dessutom mer energi i. Och rejält torr är den med. Det är oförskämt nära vedpriset oavsett.
Jag skulle iaf aldrig köpa ved för 1000:- kubiken

Men vi håller oss till ämnet så skulle jag bjudit 2000:- och sen får man se om han ta det eller vad han vill ha för att
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Försök inspektera virket noggrannare, ju finare det är dessto närmare Olas pris tycker jag du ska försöka lägga dig.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Det kostade säljaren 5000 kronor bara för fraktsågningen plus betalt åt hjälpsågare plus stockar och transporter plus eget arbete. Minst en dags eget arbete från stock till stabbe plus tiden som gick åt för huggandet.
Jag skulle inte täckas bjuda under 3000-4000 om virket är sådan kvalitet som det ser ut att vara.

Virke som har lufttorkat i många år har mindre spänningar i sig och är lättare att bearbeta. De egenskaperna har också ett visst värde.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
När jag köpt lufttorkat virke från en såg har jag betalat 5000kr inkl moms / m3 för ask,bok och björk och 10000kr/m3 för ek. Tittar jag i prislistan från en större ädelträ leverantör så ligger ask i samma prisklass som körsbär.

I och med att det är en privatperson som säljer borde det komma med en viss rabatt.

Min erfarenhet är motsatt från heimaga. Lufttorkat virke kommer aldrig ner i samma fuktprocent som ugnstorkat virke och kommer röra sig när det kommer inomhus oavsett om det legat två år eller 20.
 
När man bygger musikinstrumentbrukar man rekomendera virke som lega i minst 3år. Helst 5år. Vad jag fattat så bör fukthalten cyklas några gånger för att stabilisera trät.

Jag har även hört från sickare att ugnstorkat trä inte är lika homogent efter som torkningen går för fort.
 
R
D Daniel 109 skrev:
När man bygger musikinstrumentbrukar man rekomendera virke som lega i minst 3år. Helst 5år. Vad jag fattat så bör fukthalten cyklas några gånger för att stabilisera trät.

Jag har även hört från sickare att ugnstorkat trä inte är lika homogent efter som torkningen går för fort.
Hmm, sjukt....
"Jag har även hört från sickare att ugnstorkat trä inte är lika homogent efter som torkningen går för fort."
 
P Pappa1986 skrev:
dyrt vedpris isf. Här i småland ger man max 500:-/kubik, björkved
Låter som du blandar ihop ved som brukar handlas i stjälpt eller staplat mått (oftast stjälpt) medans snickerivirke handlas i fast mått. Detta stor skillnad. Max hälften jämfört med stjälpt mått 30cm ved.

Hur som haver, jag hade bjudit någonstans mellan 5 och 10 tusen helt beroende på hur det ser ut när du kan inspektera på plats.

Min erfarenhet är också att gammalt lufttorkat virke blir stabilare och med mindre inbyggda spänningar än ugnstorkat.

Sen är det stor skillnad på förvaring inomhus i uppvärmd miljö jämfört med ouppvärmt inomhus. Uppvärmt inomhus kan du räkna med en fukthalt på 6-8% medans ouppvärmt inomhus kan du räkna med 12-15%.
 
V vectrex skrev:
Låter som du blandar ihop ved som brukar handlas i stjälpt eller staplat mått (oftast stjälpt) medans snickerivirke handlas i fast mått. Detta stor skillnad. Max hälften jämfört med stjälpt mått 30cm
Nej, jag blandar inte ihop någonting.
Jag hade gett 2000:- för bunten.
Då tyckte någon att det va ett vedpris.
Det är möjligen värt 10K men jag skulleinte gett mer än max 2000:- och då räknar jag det som snickerivirke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.