Hej,

För några år sedan blev en lysrörsarmatur uppsatt i köket. Den fungerade bra, till slut spå började ett av rören (den har två) visa tecken på att gå sönder. Jag köpte då in nya lysrör och 2 nya glimtändare och bytte allt.

Sedan dess så tar det evigheter att tända den. Med evigheter så menar jag 30-60 sekunder något (mer mot 60 än mot 30).

Är det någon som vet vad det kan bero på och kanske vad man göra åt det? Där är uppenbarligen något jag gjort fel, men jag vet inte vad.
 
Är rören serie eller enkel-/parallellkopplade?
En eller två drosslar?
Är glimtändarna av serie eller singeltyp? (Vissa kan vara bådeoch men 110V för singel & 230V för serie)

Vad stod det på dom gamla glimtändarna?

Bild på armaturens innanmäte kan förenkla för oss.
 
Mikael_L
Fel typ av glimtändare blir min första gissning.
 
Tack så länge. bilder och uppgifter kommer imorgon så jag kan ta bilder i dagsljus.
 
Mikael_L
Om du skulle råka ha kvar de gamla glimtändarna kan du snabbtesta med dom.

Men om det funkar ganska bra, ska du ändå byta tändarna, ty de blir också slitna, och förkortar dina nya rörs livslängd ifall de inte byts, så du gjorde helt rätt i att köpa både och.

Elektroniska tändare behöver dock ej bytas vid varje rörbyte, de behöver nog bara bytas ifall man får problem.
Men samtidigt kostar de såpass mycket mer att man inte kan motivera elektroniska tändare för att slippa byta. :)
 
  • Gilla
AndersMårtensson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.