Hej!
Jag vill sätta upp en hängbräda (se bifogad bild) på en vägg över en öppning (se bifogad) med syfte att hänga med fingrarna på brädan (träning för klättring).
Det är en gipsvägg och bakom det markerade området på väggen finns någon form av tunn plåt (markerat i rött). Jag har fått tipset att med borrspets fästa en plywood skiva på plåten och sedan fästa hängbrädan i plywood skivan.

Jag är dock lite osäker på om min montering av hängbrädan kommer hålla för att hängas i.

Uppskattar lite input!
Tack på förhand!
MVH
/Sw3ri
 
  • Vägg över dörröppning markerad med röd rektangel där en hängbräda för klättringsträning ska monteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hängbräda i trä för klätterträning med flera grepp och hål i olika storlekar.
Vad är det utsprungöiga syftet med en plåt i väggen?

I överkant av dörrhålet bör det finnas en regel och kanske kan du träffa den med nedre skruvraden?

Schysst bräda, hade gärna snällt upp några här hemma också men blir nog svårsålt till inredningschefen...
 
Rimligtvis så borde det finnas stående reglar både till höger och vänster om håret och en ovanför
 
nino nino skrev:
Rimligtvis så borde det finnas stående reglar både till höger och vänster om håret och en ovanför
Ja men tveksamt om de lirar med hålbilden i brädan.
 
TS skrev ju själv om att först skruva en plywood sen brädan i den, det var så jag tänkte
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Det bakom gipsen borde ju vara plåtreglar lr
Lp 50..

Så skruva dit någon slags förstärkning
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Vad är det utsprungöiga syftet med en plåt i väggen?

I överkant av dörrhålet bör det finnas en regel och kanske kan du träffa den med nedre skruvraden?

Schysst bräda, hade gärna snällt upp några här hemma också men blir nog svårsålt till inredningschefen...
Jag tycker också det är märkligt att det finns plåt, speciellt när det går hela vägen och inte i intervall!

haha jag har turen att min inredningschef också klättrar :)
 
nino nino skrev:
TS skrev ju själv om att först skruva en plywood sen brädan i den, det var så jag tänkte
nino nino skrev:
Rimligtvis så borde det finnas stående reglar både till höger och vänster om håret och en ovanför
Menar du av trä?
 
A Alltoinget skrev:
Det bakom gipsen borde ju vara plåtreglar lr
Lp 50..

Så skruva dit någon slags förstärkning
Jag misstänker något i den stilen!
Vill du utveckla hur du tänker med förstärkning? Tack på förhand!
 
Ja? Kan ju iof vara plåtreglar också men oavsett så borde dom finnas där
 
nino nino skrev:
Ja? Kan ju iof vara plåtreglar också men oavsett så borde dom finnas där
Jag ska kolla med regeldetektor ikväll :ok:
 
Nu förstår jag att det nog är helt vanliga plåtreglar vi pratar om. Jag tolkade första inlägget som att det låg en skuren plåtram i väggen och hade lite svårt att begripa detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.