Hej där!
Har hittat en superfin och central sekelskiftslägenhet för cirka 2 miljoner med en avgift på ca 5000 kronor per månad. Men jag har lite svårt att bedöma ifall deras ekonomi är bra eller inte och skulle därav verkligen uppsaktta eran hjälp!

Jag vet att de har skulder på ca 5500 kr/kvm vilket jag förstått är varken bra eller dåligt.
Här kan man läsa deras årsredovisningar: https://www.svenskbrf.se/forening/karlstad/mariedal-8

Enligt ordförande i styrelsen så klarar de sig med god marginal med nuvarande avgifter och skulle även klara av räntehöjningar utan att behöva höja avgiften. Vad tror ni? Det mest oroväckande enligt mig är väl att de bara amorterar av 200 000 kr/år med lån på ca 14 miljoner och då på bara 36 lägenheter.

Vill väldigt gärna ha denna fina lägenhet, men vill samtidigt inte göra ett idiotiskt köp om nu föreningen inte har bra ekonomi.. Tack på förhand för all hjälp!
 
Man måste veta mer, underhållsplan exempelvis.

Stambytt, taket omlagt, balkonger iordningjorda?

14 Mkr i lån kan ju va ok om ovanstående är fixat.
 
N Noseone skrev:
Man måste veta mer, underhållsplan exempelvis.

Stambytt, taket omlagt, balkonger iordningjorda?

14 Mkr i lån kan ju va ok om ovanstående är fixat.
Nytt tak och renovering av fasad utfördes år 2015 för en kostnad av 4 miljoner.
Balkonger finns ej. Stambyte är oklart om det är utfört, såg inget mellan 2012-2017 iaf.
Hiss är nyrenoverat 2017.

Nya fönster för alla lägenheter byts under nästa år och bekostas helt av vägverket.
 
Redigerat:
Har nu fått svar, stambyte gjordes 1986 och skall göras om efter 40-50 år så bör bli 2026-2036 enl. Ordörande. I övrigt så krävs inga mer större renoveringar inom snar framtid.
 
Då är det nog inte så hög lånebild, däremot kan du ju fråga varför de amorterar så lite? Någonstans hamnar ju pengarna som de drar in varje månad.
 
C
Årsredovisningen är lite halvtafflig måste jag säga.
Det står t.ex. varje år under väsentliga händelser att det har öppnats en smyckesbutik i en av husets affärslokaler :thinking:
Det framgår så vitt jag kan se inte heller hur många lägenheter föreningen upplåter och med vilken upplåtelseform. Finns det flera lokaler?
Fattar inte heller varför man inte amorterar mer, utan istället verkar hålla på att bygga upp en rätt rejäl kassa.
 
Äger föreningen marken skulle jag säga att det är en låg belåning vilket är väldigt bra.
 
C
V Villa1949 skrev:
Äger föreningen marken skulle jag säga att det är en låg belåning vilket är väldigt bra.
Den ligger väl ungefär på rikssnittet, så väldigt bra är väl att ta i ur det perspektivet.
Men med tanke på att föreningen bildades 1920 skulle jag snarare säga att det är uselt. Om det inte föreligger några särskilda omständigheter kan det knappast bero på något annat än att de finansierat underhållet med ständigt växande lån, vilket tyder på dålig koll på den långsiktiga ekonomin.
Med det sagt så är det inte direkt någon oroväckande nivå i sig.
 
Ersättning till styrelsen uppgår till 44 000, trots att de både har extern teknisk och Ekonomisk förvaltning, får mig att fundera. Tycker de känns som de köpt sig fria från många sysslor men inte kompenserat med ökade hyror i motsvarande mån. Blir lätt så när låga hyror är ett försäljnings argument men nästan ingen tittar på lånenivån.

Läser jag rätt har de inte höjt hyrorna sen 2011 vilket är ett stort orostecken. Hade hyrorna höjts med lämpligen 3% per år hade de haft 500 000 extra till amorteringar.
 
Redigerat:
Ersättning till styrelsen brukar vara 1 PPB. Inget konstigt. Svårt att få folk som engagerar sig iaf. Låter som om det behövs någon som engagerar sig?
 
En bra förening och finns ingen oro. Har sett mycket sämre. Läst många årsredovisningar inför att barn köpt lägenheter. Det är alltid en smaksak om man vill amortera eller inte i vår lågräntemiljö. Har finns olika skolor. Mycket underhåll genomfört med lånade pengar utan hyreshöjning. Därav finns möjlighet att vikta om mot amorteringar om räntorna ökar.
Skulle inte känna någon oro.
 
Man betalar inte hyra i en bostadsrätt.
 
E Evamag skrev:
En bra förening och finns ingen oro. Har sett mycket sämre. Läst många årsredovisningar inför att barn köpt lägenheter. Det är alltid en smaksak om man vill amortera eller inte i vår lågräntemiljö. Har finns olika skolor. Mycket underhåll genomfört med lånade pengar utan hyreshöjning. Därav finns möjlighet att vikta om mot amorteringar om räntorna ökar.
Skulle inte känna någon oro.
Förstår inte hur oförändrade hyror och ökad belåning sen 2011 inte är något och oroa sig för. Skall man ta igen de när räntorna går upp får man höja avgiften med 25%.
 
Formellt betalar man avgift till föreningen men de flesta säger hyra för den enskilde ser det som ett utlägg för den privata ekonomin.
 
Detta är en typisk dialog som finns på de flesta årsmöten. Satsa på undethåll med lånade pengar eller höja hyra i förtid. Ska vi satsa på de som bor nu eller överlåta skuld till framtiden.
Det finns inget rätt eller fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.