L
Skall lägga golvvärme i hela huset med 30mm EPS och 16mm rör i detta. Jag har en plats där det är förberett för kamin men jag vet inte om jag skall skaffa en eller inte.

Kan man lägga golvvärme i flytspackel och sedan 14mm golv över detta och sedan ställa en kamin på detta i framtiden?

Finns det någon risk med att ha golvvärme under en kamin?
 
J
Vad är det för botten som är förberett för kaminen , är det betong så går det bra , en kamin kan vara tung och då behövs något stadigt som underlag , flyter du in slangarna ovanpå betong så är det stumt och inga problem om du lägger en tjockare plåt som avlastning under kaminen , inge vanliga ben då
 
L
J jojo123 skrev:
Vad är det för botten som är förberett för kaminen , är det betong så går det bra , en kamin kan vara tung och då behövs något stadigt som underlag , flyter du in slangarna ovanpå betong så är det stumt och inga problem om du lägger en tjockare plåt som avlastning under kaminen , inge vanliga ben då
Tänkte lägga 14mm parkett i hela huset och ställa kaminen på detta när den installeras. Då borde det väl bli stumt med flytspackel och sedan fördelning av vikt från golvet?
 
J
Vad består bjälklaget av , trä är det plintar eller väggar under där kaminen tänks . hur tänkte du med flyten , på spånskivor under eller
 
L
J jojo123 skrev:
Vad består bjälklaget av , trä är det plintar eller väggar under där kaminen tänks . hur tänkte du med flyten , på spånskivor under eller
Det är lättbetongplatta och det har stått en kamin där tidigare. Nu skall jag bygga upp golvet med 30mm cellplast S300 där golvvärmen skall ligga i. Sedan skall jag köra 14mm parkett på det.

Under kaminen funderar jag på flytspaxkel istället för för cellplast.
 

Bästa svaret

J
L Lewdis skrev:
Under kaminen funderar jag på flytspaxkel istället för för cellplast.
Då är du på rätt väg , blir stumt under kaminen ,
 
L
J jojo123 skrev:
Då är du på rätt väg , blir stumt under kaminen ,
Tack för detta. Då kör jag flytspackel under
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.