har tänkt göra allt själv och sedan låta en kunnig besikta innan igångsättande.
fått tag på en ctc vemax 35kw (tror den har 210l i sej) panna och skall köpa en 1500 tank på rinkaby pga platsbrist lär jag ha den.
skall stå i ett hörn i pannrummet,. ena gränsar ut i hallen å det andra ut mot vardagsrummet timmervägg mot vardagsrum. räcker det att göra en rund isolering in mot väggarna elller blir det en massa kondens? tunnare isolering mot väggarna kanske?

1500l tank oisolerad
laddomat 21-60
lite osäker på cirk pumpen. högsta radiator ca 5-6m från pannans botten
sen vad blir det för dimension på övergångar om jag har 32mm gammalt järnrör som ska över till 28mm?kopparrör?

har ett 50l rostfritt öppet exp kärl på vinden men det lär inte räcka till.men det blir trångt med ett mycket större..80l kanske går och det bör räcka?
kommer bli vedeldat så är väl öppet som gäller?
om slutet hur stort?

har nyligen kopplat in en 80l varmvattenberedare på el.
skall man köpa ren tank eller med 120l beredare i?

och nej jag ska inte leja någon. vill pula själv!

någon som gjort själv utan att vara vvsare? gärna länkar.
 
Du ska då ha en vv beredare i ack tank och sen koppla vv beredare i serie så när ack tank är"kall" så finns det vv i duschen
 
Det är inget problem att koppla själv. Tänk igenom rördragningen ordentligt innan bara.

Det är inget problem att ha ett slutet kärl med vedpanna. Men det blir dubbelt så stort och du måste ha en övertrycksventil.
 
Det behövs även nödkylning.
 
Kanske man kan få lite hjälp i denna tråd.
Koppla kan jag men gäller att koppla rätt.
Finns det någon schema där man kopplar in en acktank med inbyggd beredare till en befintlig eldriven varmvattenberedare?
 
useless useless skrev:
Det behövs även nödkylning.
Ja det ska finnas i installationer som görs nu. Men det har inget en expansionskärlet att göra.
 
Blank: Det finns flera sätt.
 
J
1500L + panna då blir det ett exsp-kärl på 300L
 
Det lät stort. Men brukar väl räkna med 10% på slutna och 5% för öppna.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Blank: Det finns flera sätt.
Tänkte så man även får användning av det i pannan
 
J
B blanks skrev:
Tänkte så man även får användning av det i pannan
? Det i pannan , där finns väl inget exsp-kärl . Att det ska vara lite storlek på det är för att det inte ska behöva arbeta så mycket på blåsan , att enbart ha öppet så kommer trycket bara att bli 0,5 bar på 5 meters höjd och kanske det blir lite syresättning genom det , inget bra , Det med en VVB i serie med slinga eller VV-tank i en ack-tank är inte fel , då ska den normalt placerade
blandaren för VV sitta efter VVB
 
D Daniel 109 skrev:
Ja det ska finnas i installationer som görs nu. Men det har inget en expansionskärlet att göra.
Är det inte olika regler för nödkylning om man har öppet expansionskärl eller tryckkärl?
 
Nej, det är det inte.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Någon som är sugen att skissa hur allt skall kopplas? Tycker det bör finnas på nätet nå
 
  • Gilla
Gusaf-59
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.