Hejsan!

Har en fin agaspis hemma som jag gärna skulle vilja få fyr på! Jag har några frågor och hoppas att någon vet mer än jag!

1. Kan man elda ved i dessa utan att köket fylls med rök?

2. Om man bara kan elda koks hur i hela friden får jag fyr på den?

3. Värmevisarens glas är trasigt, går det att köpa?

Mycket tacksam för breda svar! :)

Vänligen
 
  • Gammal agaspis i ett kök med kokplattor, ugn och texten "luckan skall vara stängd".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att ta en besiktning av sotaren. Är inte heller något gnistskydd på golvet.
 
Jag har inte eldat i just en agaspis. Men det brukar gå att elda med ved i eldstäder avsedda för koks. Det är också med ved man tänder. Det är två problem med att elda ved i en koksspis. Det ena är att tilluftkanalerna är annorlunda placerade vilket leder till ofullständig förbränning och mycket smutsig rök. Det andra är att man går miste om poängen med koksspisen. Nämligen att kunna elda långsamt. Att elda ved långsamt är dåligt. Det leder till extremt smutsig rök som sotar igen skorstenen och ökar risken för skorstenseld.

Tända med ved? Ja.
Elda med ved? Går förmodligen hyfsat.
Elda långsamt med ved? Nej.

https://josefdavidssons.se har en del reservdelar till gamla spisar. Vet inte om de har till just Aga.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Börja med att ta en besiktning av sotaren. Är inte heller något gnistskydd på golvet.
Sotad och klar (x2)! Nä vet men har ju inte börjat elda ännu heller;)
 
Ved är nog ingn vidare bra lösning. Träkol funkar nog bra, men blir en ganska dyr drift.
 
A Avemo skrev:
:thinking: kan man fixa luftflödet tror du? Ved har jag gott om så det vore super att få lite fart på den med ved!
 
M Mattistheone skrev:
Sotad och klar (x2)! Nä vet men har ju inte börjat elda ännu heller;)
Vem har sotat ? Om det inte har eldats på länge är det ren självbevarelse att få den kollad. Och sotaren kan ju inte ha godkänt utan en plåt på golvet ?
 
R RoBo skrev:
Vem har sotat ? Om det inte har eldats på länge är det ren självbevarelse att få den kollad. Och sotaren kan ju inte ha godkänt utan en plåt på golvet ?
Skulle uppskatta om vi kan diskutera min initiala frågeställning. Tack!
 
D Daniel 109 skrev:
Ved är nog ingn vidare bra lösning. Träkol funkar nog bra, men blir en ganska dyr drift.
Har lite koks sedan tidigare och man kan ju faktiskt, kanske, börja med att tända med kol.
 
Koks som bränsle betraktat är mycket snällt. Man tillför förbränningsluft endast underifrån och ju mer luft desto högre effekt. Man kan sänka lufttillförseln så att spisen endast avger lite värme men ändå är redo med varma plattor när man öppnar luftspjället för att laga mat.

Ved avger brännbara gaser när den hettas upp. För att dessa skall brinna upp måste man tillföra sekundärluft ovanför härden. Släpper man på tillräckligt med luft så brinner det ofta hyfsat i alla fall bara man inte försöker elda långsamt. Du märket om du provar. Ha som måttstock att det brinner bra när du inte kan se röken från skorstenen. Eventuellt kan röken vara vit om det är kallt ute. Den skall inte vara grå.

Om det går att modifiera spisen till att bli bättre lämpad för ved vet jag inte. Jag tror att det funnits agaspisar avsedda för ved. Jag misstänker att det är besvärligt.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Koks som bränsle betraktat är mycket snällt. Man tillför förbränningsluft endast underifrån och ju mer luft desto högre effekt. Man kan sänka lufttillförseln så att spisen endast avger lite värme men ändå är redo med varma plattor när man öppnar luftspjället för att laga mat.

Ved avger brännbara gaser när den hettas upp. För att dessa skall brinna upp måste man tillföra sekundärluft ovanför härden. Släpper man på tillräckligt med luft så brinner det ofta hyfsat i alla fall bara man inte försöker elda långsamt. Du märket om du provar. Ha som måttstock att det brinner bra när du inte kan se röken från skorstenen. Eventuellt kan röken vara vit om det är kallt ute. Den skall inte vara grå.

Om det går att modifiera spisen till att bli bättre lämpad för ved vet jag inte. Jag tror att det funnits agaspisar avsedda för ved. Jag misstänker att det är besvärligt.
Superbra tips! Tack! Jo, har hört att dessa finns (då med fyrkantiga lock). Vore kanon om det skulle finnas någon form av konvertering då den är snygg på plats och då den väger typ 800kg:sweat::crysmile:
 
Tyvärr är de bara snygga att se på och det är ingen brist på dem. Elda med ved fungerar inget bra och kokstillgången för vanligt folk är inte så enkel så i det stora hela är det bara en fin relik. Jag vill också ha en men man inser liksom till slut att det man förväntar sig inte kommer att hända. De flesta som river ut dem har insett samma sak. Nu är jag ingen expert på dem men har det verkligen funnits vedeldade svenska såna där? De engelska har ju möjligen bara lite svagt av utseendet kvar och de är ju av en helt annan konstruktion.
 
S Stefan1972 skrev:
Tyvärr är de bara snygga att se på och det är ingen brist på dem. Elda med ved fungerar inget bra och kokstillgången för vanligt folk är inte så enkel så i det stora hela är det bara en fin relik. Jag vill också ha en men man inser liksom till slut att det man förväntar sig inte kommer att hända. De flesta som river ut dem har insett samma sak. Nu är jag ingen expert på dem men har det verkligen funnits vedeldade svenska såna där? De engelska har ju möjligen bara lite svagt av utseendet kvar och de är ju av en helt annan konstruktion.
Jo precis :( men i teorin borde det gå att "chippa" luftflödet så att ved brinner och ger lite värme. De som kan elda ved ska tydligen ha fyrkantiga lock.
 
Jo men det är inget roligt att kapa ved i små små bitar heller................det är lätt att skapa sig en mysbild i huvudet men sen blir det eldat en gång per år till jul kanske och sen är det inget roligt längre. Eldad med koks är det en underbar pjäs. då kan den stå och glöda hela natten själv. Fyller du upp med ved så har det brunnit ut på en kvart. Typ.
 
S Stefan1972 skrev:
Jo men det är inget roligt att kapa ved i små små bitar heller................det är lätt att skapa sig en mysbild i huvudet men sen blir det eldat en gång per år till jul kanske och sen är det inget roligt längre. Eldad med koks är det en underbar pjäs. då kan den stå och glöda hela natten själv. Fyller du upp med ved så har det brunnit ut på en kvart. Typ.
Ok, har du koll på hur man på bästa sätt kan få fyr på koksen i denna aga? Jag har testat att lägga den på glödbädden i grillen men vet i tusan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.