Hej jag har precis skaffat mig en dragregulator
som jag hadde tänkt montera på skorstenen till
pannan, men det verkar lite bökigare än vad jag
trodde.
Skorstenen har en tjock isolering med ett
plåthölje utanpå.
finns det något smart sätt att göra detta på?
Jag fick med en monteringsplatta till den men
den passar bara mot ett plant underlag.
 
ÄR det en murad skorsten eller järnrör med isolering
 
nej en stålpipa
 
Av vilken anledning ska du montera dragregulator?
Har du för hög rökgastemperatur är det bättre att montera turbulatorer/retardrar,(kärt barn har många namn) i pannans rökgasvägar så får du effektivare värmeupptagning och lägre rökgastemperatur.
Turbulatorer är för runda rökgasvägar och kan byggas av spannmålsskruvar, retardrar för kvadratiska/rektangulära rökgasvägar kan du göra av sick-sackbockade plattjärn eller plåtband. Det gäller bara att få rökgaserna att rotera/ändra riktning hela tiden så att dom hinner kylas av tillräckligt innan dom lämnar pannan.
 
Vanligtvis monterar man en dragregulator för att få jämnare dragförhållanden. Draget draget påverkas kraftigt av vind och utomhustemperatur och det gör också att förbrännignen i främst pelletsbrännare påverkas. Även vedpannor, t o m de med stark fläkt, påverkas av varierande dragförhållanden, så det är oftast väl värt investeringen att skaffa dragregulator.

Däremot tror jag att det är ganska ovanligt att man installerar en dragregulator för att blanda ut heta rökgaser för att skona skorstenen. Det är ju de heta rökgasena man ska åtgärda. Att bota det problemet med dragregulator är lite som att äta alvedon när nån slår en i huvudet med en batong. ;)
 
Då jag inte har vare sig pelletsbrännare eller fläktar utan gammalt hederligt självdrag och eldar helved/råflis så tänkte jag inte alls i dom banorna. Det är vanligare än man tror att det installeras dragregulatorer till gamla sunkiga pannor bara för att få ner skorstenstemperaturen.
 
Håller nog med sveno med batongen å värktabletten där, man hör ju på namnet vad mojängen används till i första hand, smaka på det... dragREGULATOR.

Mycket vettigt att ha på alla skorstenar förresten.
 
Jag ska montera den för att motverka ojämt drag
och en rökgasfläkt för att draget blir för dåligt ibland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.