13th Marine 13th Marine skrev:
Jag var helt off med min gissning :rolleyes::whistle:

Fick du behålla resten av locherpastan?
Tänkte samma med tuben. Går inte mycket av den till det jobbet
 
H Hank_Ö skrev:
Jag håller med. Den känns ok.
Själv hade jag gissat mycket lägre, då jag underskattade materialkostnader ganska betydligt. Jag hade hyfsad koll på radiatorerna men ingen aning om hur många andra kopplingar som skulle behövas och att de var så dyra.
Hade jag köpt in allt själv hade det såklart blivit billigare, men jag fattar varför ingen yrkesman vill montera billigaste Gott & Blandat, jag har inte heller kunskapen nog att avgöra exakt vad som skulle behövas.
Jag hade gärna fått inköpspris utan påslag, men det var jag inte riktigt i position att kräva. Jag fattar ju att han gjorde en hacka även på materialet. Men det försöker jag att inte tänka så mycket på.

Tiden de var här kändes rimlig för mig. Jag var med hela tiden och det var ingen som latade sig. Vi behövde tömma systemet först och det tog sin tid pga källarvåningen låg under pannans tömningsventil så jag tappade vatten ur ett element.
De nya radiatorerna som jag lade upp bild på krävde en del pyssel för att få dem så låga som möjligt i och med att de gamla rören stack upp på ganska dåligt ställe och behövde flera kopplingar för att komma ned i dimension.från 30mm.

Det är klart att om jag kunnat göra det här själv så hade jag aldrig betalat de här pengarna. Men nu kan jag inte det (ännu) så då får jag betala för mig.

Sammantaget är jag nöjd. Kontakten var bra. De kom den dag de sa att de skulle komma. (Vilket är mer än jag kan säga om hälften av de hantverkare jag haft att göra med tidigare)
Och jag känner mig inte blåst på fakturan.
Jag lärde mig en hel del av att kolla på så vissa av sakerna kommer jag kunna försöka mig på själv i framtiden.(men långt ifrån allt)

Syftet med tråden var aldrig att hänga ut någon. Bara få en rimlighetsbedömning av kostnaden och det tycker jag att jag fått.
Du berör något som är viktigt. Man vill veta att priset är rimligt. Annars är det viktigaste de där andra delarna som ett bra arbete, att de kommer när avtalat och är trevliga att ha att göra.

Jag kan leva med en tusenlapp mer när jag slipper problem.
 
Skulle gissa att arbetet kostar 12 500 kr. Med rotavdrag skulle det bli (-3 750 kr) =8 750 kr


Material och resor (ej avdragsgillt): radiatorer inkl infästningar 2 x 800 = 1 600 kr

Termostater inkl ventiler: 8 x 1700 = 13 600 kr

Rörledningar inl täckbrickor och infästningar samt ballofix:
16m x 100 + 200 = 1 800 kr

övrigt material såsom smörjning od ca 100 kr

Med lite prutning/avrundning

Summa att betala (-rotavdrag) = 25 000 kr

Lycka till
 
B Blackkatten skrev:
Skulle gissa att arbetet kostar 12 500 kr. Med rotavdrag skulle det bli (-3 750 kr) =8 750 kr


Material och resor (ej avdragsgillt): radiatorer inkl infästningar 2 x 800 = 1 600 kr

Termostater inkl ventiler: 8 x 1700 = 13 600 kr

Rörledningar inl täckbrickor och infästningar samt ballofix:
16m x 100 + 200 = 1 800 kr

övrigt material såsom smörjning od ca 100 kr

Med lite prutning/avrundning

Summa att betala (-rotavdrag) = 25 000 kr

Lycka till
Tack. Det var en bra uppskattning. Du kan se den skarpa fakturan i inlägg #61.
Jag har försökt redigera första inlägget och skriva att svaret finns i tråden men jag verkar inte kunna ändra på den.
 
JanneJanne123
Kanske kan någon moderator hjälpa till och ändra till t.ex ”Avslutad” i titeln? @Marlen Eskilsson
 
lärjungen
D Danne G skrev:
Hade dom jobbat gratis skulle jag gissa på 0kr
Billigare än de går inte.
Nä, för då hade dom ju fått betala materialet åt kunden ;)
 
D Dub361 skrev:
lite närmare tycker jag nog du borde kunna komma när facit ligger i inlägg #61;)
Kan man faktiskt tycka ja :crysmile::lying:.
Dock läste jag faktiskt hela tråden (iofs i mobilen) och känner inte igen att inlägget med fakturan (som är inlägg #60 för mig) nånsin dök upp :thinking:.
 
  • Skärmdump av foruminlägg där medlemmen Hank_ delar detaljer om en faktura för byggmaterial och arbetskostnad.
H Holmspel skrev:
Någon anledning till att rörmokaren kört med både koppar och kromade rör blandat huller om buller? :thinking:

Gissning...17587:- efter ev.rot.
Det är inte blandat "huller om buller".
Nytt ventilkoppel till nya radiatorer är alltid kromade, finns inte i okromat utförande.
 
Henrik Nordlander skrev:
Skojar du eller.
Tiden är helt klart rimlig. Med urtappning. Uppfyllnad. Demonteringar. Total försiktighet på grund av svart vatten.

Amatörerna som diskuterar tider har aldrig gjort dessa typer av jobb. KANSKE. men då ringt proffset dagen efter där dem inte får ihop de.

Om du inte är i yrket ska du nog inte diskutera tidsåtgång.
Har gjort dylika moment flera gånger här hemma. Urtappning, 10 min. Försiktighet vid sära på rör, ett styck badlakan. Uppfyllning och luftning ca 1h och en mindre handduk. Ingen rocketscience.

Jag själv hade gjort dylikt jobb på 8-16h om jag hade allt material. Hade jag gjort liknande jobb 3-4 ggr på 6 mån så hade jag inte köpt fel eller missat köpa material.
Jag förväntar mig att ett gediget resultat för en yrkesman bör ta runt 8 mantimmar.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
S Slarvpellen skrev:
Har gjort dylika moment flera gånger här hemma. Urtappning, 10 min. Försiktighet vid sära på rör, ett styck badlakan. Uppfyllning och luftning ca 1h och en mindre handduk. Ingen rocketscience.

Jag själv hade gjort dylikt jobb på 8-16h om jag hade allt material. Hade jag gjort liknande jobb 3-4 ggr på 6 mån så hade jag inte köpt fel eller missat köpa material.
Jag förväntar mig att ett gediget resultat för en yrkesman bör ta runt 8 mantimmar.
Dagens amatörtips: byt badlakanet mot en våtdammsugare.
 
  • Gilla
Slarvpellen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Samtliga gissningar i relation till verkligt fakturerat belopp (röd linje):

[bild]
Intressant grafik. Har du lust att ta fram ett medelvärde av gissningarna?
 
S Slarvpellen skrev:
Har gjort dylika moment flera gånger här hemma. Urtappning, 10 min. Försiktighet vid sära på rör, ett styck badlakan. Uppfyllning och luftning ca 1h och en mindre handduk. Ingen rocketscience.

Jag själv hade gjort dylikt jobb på 8-16h om jag hade allt material. Hade jag gjort liknande jobb 3-4 ggr på 6 mån så hade jag inte köpt fel eller missat köpa material.
Jag förväntar mig att ett gediget resultat för en yrkesman bör ta runt 8 mantimmar.
Antar att du inte sågat av nåt rör och monterat kopplingar osv. Bara byta radiator rätt av tar ju ingen större tid.
 
  • Gilla
Slarvpellen
  • Laddar…
Eftersom du använder dig av både x- och y-axel så skulle det vara intressant att se ungefär var i landet de olika gissningarna huserar, jag inbillar mig att utanför storstadsregionerna så är det lägre priser vilket gör att gissningarna där hamnar i underkant trots att vi inbillar oss att det är tvärtom.
Kapitalismens grundidé och eviga mantra är ju att konkurrens skapar lägre priser men i verkligheten är det oftast tvärtom eftersom i glesbygd skall vi mötas också på andra ställen än i min källare vilket kan bli nog så pinsamt om du är en bondtjyv.
 
  • Gilla
åk-lagarn
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Dagens amatörtips: byt badlakanet mot en våtdammsugare.
Tänkte mer på att man inte vill slabba ut med vattnet hursomhelst. Själv har jag haft allt från färdigmålade väggar till naket golvspån och vill helst inte ha vattnet där alls. Men visst, en våtdammsugare är absolut bra att ha om man råkar slabba! Har inte tänkt på det innan men kommer nog ha det i bakhuvudet nästa gång.
 
Theclan Theclan skrev:
Antar att du inte sågat av nåt rör och monterat kopplingar osv. Bara byta radiator rätt av tar ju ingen större tid.
Jodå det har gjorts lite av varje. Vet inte varför det skulle vara värre att såga av rör? Menar du tidsåtgång eller att det slabbar?
Man ska ju inte stressa med att sätta såg i röret före systemet är helt tömt. 0.2 bars övertryck låter lite men räcker till en schysst dusch i ett par sekunder.
Såga stålrör har jag dock inte gjort utan plockat bort och fortsatt vid passande gängad skarv än så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.