Hej,
min gjutnaplatta är ojämn och jag ska lägga stavparkett. Har därför gjort plats för 13 mm golvgips ovanpå plattan. Sen tänkte jag limma stavparketten direkt i golvgipset. I plattan finns golvvärme slang så det går inte att skruva gipsen så den måste följdaktligen limmas på nåt sätt. Jag funderade på primer och sen vanlig multifix (typ cascos 25 kg säckar) för att fästa gipsskivorna.

Kan man göra så?

Kommentarer?

Vilket fix är bäst och billigast för detta ändamål?
 
På jobbet la golvkillen
två lager med plyfa som sköts ihop
så det blev ett stort flytande ark.
Sen sköt han fast dom korta ek stavarna
i plyfan.

Mvh Putte
 
Din gjutna platta, är det platta på mark?
Golv-värmen, är det vattenburet som ligger inspcklat på plattan?

Hmm, börjar fundera lite. Om du har vattenburen värme i plattan bör du lägga en plast på plattan. Jag brukar själv göra som ByggPutte beskriver, två lager plyfa som ligger omlott, sedan spikar du stavarna i plyfan. Jag ser inte hur det skall gå till att lägga stavparkett i lim, det blir svårt. Mosaikparkett läggs dock lättast i lim, men det går inte riktigt att jämföra då mosaiken saknar spont o not.

Är det riktig stavparkett typ Burseryd som du tänkt dig? Och vilket mönster? Fallande, fiskben eller ngt annat?
 
Va inte säker på om det
va platon eller plast han la det på.
Därför nämde jag inte det. :cool:

Mvh Putte
 
parketten är special som jag köpt av en kompis som bor i afrika. Det är massiv teak 14 mm utan not och spont. har testat att lägga direkt i lim (inte vanligt trälim utan ett gummiliknande lim som suger fast stavarna) och det har gått bra. Plattan är platta på mark med ingjuten golvärme. Behövs verkligen plast om jag har golvgips först och sen limmar pareketten?

och för att återkomma till min tidigare fråga vilken typ av fix ska man använda?
 
Det finns särskilda lim för detta, vet ett hus byggt i leca, med limmad gips på väggarna. Varför skall du använda fix?
mvh
greenbay
 
Innan du bestämmer dig för fix skall du nog gå till botten med om plast behövs eller ej.
Under de åren jag arbetet med trägolv har samtliga golvleverantörer sagt att det skall ligga en plast mellan plattan och trägolvet. Gipsen fungerar ju inte som en ersättning till plasten.

Casco skriver detta om sitt parkettlim 3451:
Fuktinnehållet i underlaget ska vara max 65% RF vid +20°C. Läggning kan under inga omständigheter ske på underlag som har ett fuktinnehåll över 65% RF eller där det finns risk för tillskjutande fukt t.ex. platta på mark.
Sen har Casco ett lim som jag använt när det finns risk för en högre RF vid namn Casco Parkett Elastic 3476, detta limmet är ruggigt bra. (nästan för bra vilket visar sig den dagen du skall riva bort parketten)

Detta skriver Casco om produkten (Casco Parkett Elastic 3476):
Montering av trägolv på underlag med hög fuktighet
Casco Parkett Elastic kan under vissa förhållanden användas för att
nedlimma trägolv på betong med högre RF än 65 % (max 85 % RF).
Kontakta alltid Teknisk Service för konsultation innan montering på
underlag med högre RF än 65 % RF. I konsultationen ingår att uppskatta
fuktförhållanden, golvets planhet, storlek av det limmade golvet, avstånd
mellan rörelsefogar, träslag mm. Vid konsultation kan vi även överlämna
ett kvalitetsprotokoll för dokumentation av projektet.
Casco Parkett Elastic 3476 är ett dyrt lim + att du bör prata med teknisk service innan. Som jag skrev tidigare "nyper" limmet grymt bra. För en tid sedan skulle jag riva ett trägolv som var limmat med detta lim, det gick inte. Fick hämta en Hilti bilmaskin och beställa en höggmejsel från en mekanisk verkstad då den vanliga var för klen. Det tog 16 timmar att bila upp 15 kvm.

Mitt tips, ring Casco och kolla vad de säger.

 
Rör sig teaken mycket?
Jämfört med furu golv eller ek?

Mvh Putte
 
Det va nog det där limmet en
golv läggare ville lägga ekplanken
på jobbet med.
Fast han fick inte så han hoppade av.

30cm breda och 3.5 cm tjocka ekplank.

Nu fick dom nya killarna skruva det i betongen.

Mvh Putte
 
Huruvida teak rör sig mer eller mindre än tex. furu eller ek vet jag inte.
Men om trä´t är limmat så rör det sig minimalt, det följer förmodligen med underlagets rörelser. Teaken är ju väligt "fet", jag tror det kan vara ett problem när ett lim skall väljas. Casco Parkett Elastic 3476 tror jag dock knäcker nöten utan problem.
 
hej,

anledningen att jag vill lägga gipset i fix eller lim är ju att jag inte kan skruva det i plattan pga golvärmeslangen. Sen vill jag inte lägga plast eftersom jag inte riktigt ser hur jag ska kunna lägga plast mellan gipset och plattan eller mellan gipset och parketten och få fast det utan att skruva...

Ang lim så är ju cascos special lim lika dyrt per kvadrat som parketten i stort sett. Men det är ju bra om det sitter. Min kompis la parketten i vanligt trälim och då lossnade vissa stavar efter ett tag och det är ju inte kul.

 
Jag förstår inte varför du vill lägga gips på plattan?
Att lägga gips för att plattan är dåligt gjuten/spacklad tycker jag är fel.

Om nu plattan är så pass ojämn så tycker jag du skall spackla plattan innan du lägger parkett. Du behöver ju inte spackla hela plattan, det går att punkt-spackla.

Efter du spacklat och konsulterat med tex. Cascos tekniker att deras lim fungerar så limmar du rätt på plattan. Den dagen du vill ha ett annat golv så plockar du inte bort den limmade parketten utan lägger det nya golvet ovanpå.

Som jag sagt tidigare, Casco Elastic är dyrt!
Men det är inte gratis att köpa golvgips + fix + parkettlim heller!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.