Min vän anlitade en elektriker för att dra lite tråd, installera uttag och ugn samt byta elcentralen i lägenheten, efter installationen fick vi en väldigt otrevlig upplevelse - köket blev strömförande och vi fick båda varsin 230v kyss av köket.

Jag mätte med multimetern och vi hade 230v mellan det mesta i köket, bland annat då fläktkåpan och ugnen, men också mellan ugn och diskbänk. Och som vi senare smärtsamt upptäckte mellan diskbänken och mikron...
Elektrikern skickade väldigt snabbt dit två kollegor som upptäckte att någon tråd hade "smitit mellan hålen" och ställt till med det hela. Något som känns lite så där som förklaring men i alla fall.

Nu väntar vi på fakturan som kommer komma när som helst - för jag antar att han fortfarande kommer fakturera...
Borde vi kräva ersättning för hans livsfarliga blunder eller borde vi till och med (som jag hittat fall på nätet) anmäla det hela någonstans?
 
Elektrikern har solklart gjort fel eftersom felet skulle ha upptäcks vid kontroll före idrifttagning (något det är lagkrav på att de gör och även protolkollför) vilket uppenbart inte genomförts. DVS inte bara slarv utan även lagbrott. Så anmälan är helt klart befogat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.