Hej!
har en gammal skottkärra som använts som eldstad på isen vilket funkar ypperligt då den ger värme och all aska och eld kan hanteras enklare/säkrare till skillnad från att elda direkt på isen. Senaste vintern smälte däcket vilket inte kom som ngn överraskning direkt och jag började fundera på hur man enkelt kunde få dit en rejäl med eller skida istället. Planen är att hitta ngn liten skida eller kanske 30-40com av en gammal snowboard-topp och fästa denna på endela undersidan av skottkärran eller direkt i fälgen på skotkärran på ngt fiffigt sätt.

Har googlat och frågat runt utan resultat så kanske någon av Er gjort en liknande lösning och då vore det toppen att få ta del av era lösningar. Hit me :)
 
Skulle du inte kunna kapa nederdelen på fälgen o försöka fästs den i skidan/meden.
Då är den ledad o följer med på ett bra sätt i snön o vid ojämnheter.

En snabb tanke bara.
 
Exakt så jag tänkte, då får jag ett "gångjärn" mot underlaget på köpet. Kanske vinkeljärn som fästs i meden (skruvas underifrån) och sedan en gängad bult genom fälgen och vinkeljärnen med brickor/skruv löser det?
 
Du har ju redan en axel till hjulet. Går det inte att ta bort hela hjulet och ersätta med en skida från en snöskoter?
 
på min kärra ser det inte helt enkelt ut att fästa mot axeln direkt men jag förstår hur du tänker. En annan fördel om man låter fälgen sitta kvar är att höjden inte förändras lika mycket. Blir förhållandet mellan höjden på Skida och Stödbenen bak för olika kan kärran bli lite halvfarlig med en eld i.

Rejäl trickskida, bit av en snowboard eller en skoter skida spelar nog ingen roll bara jag får tag i nåt. Nackdelen med skoterskida är att den kanske väger lite extra. Kärran ska ju gå för mankraft i snö därför tänkte jag på en snowboard-topp som glider lätt är bred och enkel att t ex göra hål i...känns ändå som vi kommit längre på 30min i tankearbetet än jag gjort sista veckan :)
 
Min uppfattning (baserad på erfarenhet från ungdomen, med skidifiering av cykel/moped/"kickbike") är att denna "led" (dvs. behålla hjulet och sätta skidan under, och behålla lagret i mitten) oftast inte tillför något .. speciellt inte om underlaget är det minst "ohalt" ...

Att ta bort hjulet, och sätta skidan på axeln blir troligen bättre ... men då blir kärran lite låg ...
 
Stora vinkelbeslag eller ett stolpfäste, var vad jag kom att tänka på först. Ett stadigt, bockat plattjärn borde ju också gå.
Schematisk teckning av ett fästsystem med vinkelbeslag eller stolpfäste och bockat plattjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.