Hej alla glada husbyggare

Jag har precis köpt en tomt i trångsund/sthlm och tänker lösvirkesbygga 1,5 plan om ca 200kvm
Jag har själv ritat plan & fasadritningar. (ngt plankade från div hus ftg :surprised: )

så till frågan......

Jag har nu precis fått nybyggnadskartan och skulle vilja få hjälp med en situationsplan (tror det heter så) och även med kompletterande konstruktionsritningar -där kommunen så kräver.

Jag har varit i kontakt med en konstruktör som ville ha ca 4.000:-/dag/3 dagar för detta, detta tycker jag verkar dyrt.....

Ngn som kan rekommendera lämplig för detta i sthlm ?

Mvh
/Andreas

 
kan ju iofs vara en tanke, kanske billigare utanför sthlm oxå !
 
3 dagar a´4000:- , är det för alla nödvändiga ritningar ??

VVS inkl markdragning till servispunkt
Ventilation
Konstruktion

Om allt är inkluderat så är det bara att gratulera.... ;)

Det är nog svårt att hitta något billigare om man inte
har bra "känningar"

Merlin //
 
det är för situationsplan, och för ev. konstruktionsritningar som kommunen kräver som komplement till fasad och planritningar.
alltså ej vvs, el, etc....
 
Låter billigt. Polarn betalade precis 60 papp till en arkitekt som ritade huset "och ska ta allt pappersarbete till bygglovet". :surprised:
 
Hemmakatten
Tycker att det låter billigt! Enligt arkitekternas hemsida får man räkna med att ett arkitektritat hus kostar 10% av byggkostnaden för fullständiga detaljerade konstruktionsritningar o alla kontakter med byggnadsnämnd, upphandling osv.

Gå in på www.arkitekt.se, där kan du beställa (gratis) en broschyr med alla Sveriges arkitektkontor o i den står också lite allmänna råd. På samma hemsida finns rubriken "Anlita arkitekt", där finns en hel del matnyttigt, råd o tips o FAQ.

Dun kan också gå in på www.arkitekt.nu där många arkitekter (men inte alla) finns listade o beskriver sina tjänster. Där finns också goda råd.

Kan tipsa om två bra böcker, som någon här på forumet tipsat mig om. Den ena heter Villabygget o kan köpas i bokhandeln eller via internet via länken på Byggahus startsida. Den andra heter Arkitektritad villa och den är slut på förlaget, men Svensk Byggtjänst på Regeringsgatan i Stockholm har några kvar. Båda böckerna beskriver beskriver processen hur man bygger hus, vad man bör tänka på, upphandling mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.