Hej!

Vi håller på att renovera vårt kök och funderar på att öppna upp den ena väggen lite. Vi tänkte att öppningens nederkant skulle börja ca 110 cm upp från golvet och öppningens överkanten i samma höjd som nuvarande dörrkarm. Öppningen ska vara ca 80cm bred. (se bilden.) I överkanten skulle vi vilja ha spottar om det går.

Vi vore väldigt tacksamma om det är någon som kan komma med tips och råd om hur vi kan gå till väga.

/Sofie
 
  • untitled_004.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Första punkten blir att ta rätt på om väggen är bärande eller inte.

 
Hej! Vi vet att det inte är en bärande vägg och elkablar ska inte heller vara något problem. Jag kanske även ska nämna att väggarna består av gips.

/Sofie
 
C
Jag skulle tagit en vanlig såg och sågat upp hålet. Sedan peta i nya reglar kant-i-kant runt om (som skruvas i skivorna) och slutligen täcka kanterna med gips, panel eller vad ni nu vill ha.

Spottarna kräver ju lite fundering både när det gäller framdragning av el och montering (avstånd till brännbart material, etc.) så det bästa är väl att börja med rita en liten ritning och att ta dit elektrikern för lite rådläggning. Förmodligen sker eldragningarna lämpligast när väggen är "öppen".

Skulle även låtit den nedre nya tvärgående regeln gå vidare en bit förbi kanten på hålet (i den mån befintliga reglar tillåter detta) för att få lite extra sidostadga i den nedre delen.
 
Det där hålet är som gjort för att sågas upp med en Tigersåg! Finns från 400 spänn (jula/rusta/clas olsson) och uppåt.



 
Går bra att såga med en vanlig gammal fogsvans, det där är inte svårsågat. Cpalms förslag låter jättebra. Spottarna däremot skulle jag sätta under en "hylla" som löper över den nya öppningen och dörren. Väggen verkar lite för tunn för att kunna sätta spottar i.
 
Ställer in mig i kön. Möjligen skulle jag vilja ha en dubbelregel längs hela toppen på öppningen för att få det enhetligt och stabilt
 
Tack för alla bra tips! Det där med att sätta spottarna i en hylla låter bra. Nu är det bara till att få sambon att jobba! ;)
 
Mikael_L
Skulle vara roligt att få se nån bild när det är färdigt, kanske från byggtiden också, om ni ids... ::)

//Mikael
 
Det är precis så jag vill ha det! Supersnyggt! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.