Jag tänkte bredda en öppning för en dörr i en gammal timmerstomme från tidigt 1900-tal. Men när jag rivit ut karmen till dörren som suttit där så hittar jag det här Y-Beslaget inslaget i stommen. Vad skulle det kunna vara för något? Godset är minst 1cm tjockt och beslaget fortsätter ner i bjälklaget men kan inte se hur långt.

Dörren är på andra våningen och beslaget sitter i det nedre vänstra hörnet av dörröppningen på bilden. Har ni några idéer på vad det skulle kunna vara och hur jag bör resonera om jag vill göra öppningen större?
 
  • Åldrigt Y-format beslag inslaget i timmerstomme med spillror från rivning runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upprivet golv och timmervägg med öppning där en gammal dörrkarm tagits bort, synligt Y-beslag i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Bredda åt andra hållet?
 
Bredda INTE i någon riktning om ni inte är absolut ofrånkomligt tvungna och villiga att riskera en större stomrenovering.

Beslaget brukar kallas för hängslo på min dialekt. Det hänger sannolikt upp en bjälke i väggen. Någon har redan breddat öppningen och eftersom vi inte vet exakt var stödpunkterna är under väggen kan plötsligt både vägg och golv bli utan stöd om ni kapar bort ännu mer.
 
Jag håller med, bredda inte.
Om du nu ska bredda får du ta hjälp av en duktig timmerman som förstår timmerbyggnader.
 
Tack för information tips och åsikter!

Beslaget (som kallas hängslon, enligt Heimlaga) skulle jag gissa sitter där som original sedan huset byggdes. Det ser ut att fylla en viktig funktion med den tjockleken på godset och storleken på belaget så ni har nog helt rätt i att jag noga måste se över stödpunkerna för den bärande stommen innan jag börjar kapa för mycket.

Generellt tycker jag timmerstommar är bra att arbeta med då det oftast är relativt enkelt att öppna upp för fönster/dörrar etc utan att behöva bekymra sig för mycket angående bärighet i stommen etc. Men när man stöter på sådant man inte förstår är det bättre att ta det lite lugnare grotta ner sig ordentligt eller ta in experter på området för att göra en bra bedömning.

Tack återigen och ha en trevlig kväll!
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Såhär ser rummet ut att delas upp nu, man hade nog inte kunnat komma undan så mycket bättre även om öppningen hade kunnat breddas enkelt då trappen är i vägen för att kunna skapa en optimal lösning för 2 dörrar.

Istället har jag valt att bygga in ett litet bås för att kunna skapa var sin dörr till rummen.

Hoppas bilden jag ritat och texten är tydlig nog så ni förstår hur jag tänkt.
 
  • Ritning som visar uppdelning av rum med trappa och planerad placering av två dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Jag hade satt nya väggen mer mot mitten av öppningen och snedställt båda dörrarna.
45° mot hjärtväggen båda två, rät vinkel mot varandra.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tack Åsa,

Jag har inte ritat så proportionerligt. I verkligheten delar jag rummet på mitten för att få två exakt lika stora rum. Det vänstra rummet skulle bli för litet med ditt förslag. En jättebra idé med sneställade dörrar dock som jag också funderade på ett tag men valde att inte gå vidare med pga att man missar den möblerbara väggen som man får i det vänstra rummet med denna lösningen.
 
Nej jag skulle inte kapa bort mera där....... och jag har arbetat med timmerreparationer en del så jag inbillar mig att jag vet ungefär vad jag talar om.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det var ingen som ifrågasatte ditt kunnande Heimlaga :)

Jag har funderat mycket de senaste dagarna, kan inte förstå riktigt hur det där beslaget skulle kunna bära upp någonting. Det sitter precis vid en dörröppning vilket borde resultera i ordentliga krafter på stocken där den övre infästningen av beslaget sitter om det inte finns en stödpunkt under vilket i så fall skulle gjort beslaget onödigt.

Nu kommer jag inte riva där ändå, men för sakens skull tror jag ändå inte att det hade skadat så mycket att plocka bort det där beslaget. Övertyga mig gärna om motsatsen! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.