Hej!

Vi är helt nybörjare på det här med att bygga, hoppas ingen fråga är för dum :)

Vi har en tomt på 1300 m2, den är nästintill helt plan (gammal åkermark) sluttar lite svagt, svagt nedåt om man tittar framifrån sett. Problemet är att den ligger ca 50-60 cm under vägnivån.

Hur mkt kommer vi att behöva fylla? Vi förstår ju att till tomten kommer det behövas en hel del, men husleverantören menar att vi nog måste räkna med ca 100 000 kr i markpengar, för att få till grunden.

Vi tycker det låter mkt, speciellt eftersom vi inte behöver spränga?
Vi kan själva fixa dit makadam, kross, eller grus under grunden ganska billigt med hjälp av en bekant. (Alltså utöver det som ingår i markarbetet nu) Just nu ligger kalkylen på 50 000 kr för markarbeten, men som sagt nu verkar det behövas det dubbla...

Låter detta rimligt för er som vet lite om sånt här?

Tack på förhand!
 
Vi i Villa skrev:
Hej!

Vi är helt nybörjare på det här med att bygga, hoppas ingen fråga är för dum  :)

Vi har en tomt på 1300 m2, den är nästintill helt plan (gammal åkermark) sluttar lite svagt, svagt nedåt om man tittar framifrån sett. Problemet är att den ligger ca 50-60 cm under vägnivån.

Hur mkt kommer vi att behöva fylla? Vi förstår ju att till tomten kommer det behövas en hel del, men husleverantören menar att vi nog måste räkna med ca 100 000 kr i markpengar, för att få till grunden.

Vi tycker det låter mkt, speciellt eftersom vi inte behöver spränga?
Vi kan själva fixa dit makadam, kross, eller grus under grunden ganska billigt med hjälp av en bekant. (Alltså utöver det som ingår i markarbetet nu) Just nu ligger kalkylen på 50 000 kr för markarbeten, men som sagt nu verkar det behövas det dubbla...

Låter detta rimligt för er som vet lite om sånt här?

Tack på förhand!
Jag är lika grön som ni man jag kan iallafall säga hur det ser ut för oss, vår tomt ligger på en äng/gammal åker och ligger lite under vägen beroende på var man mäter.
Vår grävare tar 77500:- inklusive lite extra fyllnad efterssom det finns lite lera där.
Detta är för ett hus på 100 m2 och ett enkelgarage, ca 30 m2.(Vi ska ha dubbelgarage men jag får nog pröjsa extra för detta)
Detta är i Blekinge. Var bygger ni? (priserna _varierar_!)

Fråga: Dedär 100 000 :- säljaren pratade om, var det inklusive "allt"? gräv + fyllnad? eller var det bara för själva grävaren?
 
Hur mkt kommer vi att behöva fylla? Vi förstår ju att till tomten kommer det behövas en hel del, men husleverantören menar att vi nog måste räkna med ca 100 000 kr i markpengar, för att få till grunden.
Jag tycker faktisk inte att det är så otroligt mycket, men det beror naturligtvis på vad som ingår i detta pris. "För att få till grunden" låter en aning luddigt, ni vill ju sannolikt ha ordning på hela tomten.
 
Tack för svar!

100 000 kr är inkl. grävning och fyllnad under grunden, så det är nog rätt normala priser ändå?

Sedan kommer ju till att fylla ut själva tomten där vi vill ha trädgård, men det lämnar vi ju utanför hustillverkarens kalkyl.


 
Hej

Vi höjde våran tomt med 1,70m vi körde hit ca 750m3 utfyllnadsmassor.
Vilket inte kostade något, grävaren kostade ca 15,000kr för att planera ut det.

(Stockholm)


//Micke
 
Beror ju på hur stor bottenplattan är och om det är endast där du ska höja.
Säg att du har 200 kvm platta. För att fylla 50-60 cm under plattan får du räkna med att åtminstone fylla ca 300 kvm för att få fyllen ett par meter utanför plattan.
Sedan ska allt plattas åt i omgångar och man räknar med en faktor på 1.8.
Dvs 300 ggr 1.8 är 560 kubikmeter som ska dit. (minst).
Beroende på var du tar dina massor så varierer priset. Själv har jag fått ett pris på 50 kr/kubiken ditkört.
Säg att du skulle få liknande pris så är det ca 28 000 kr det skulle kosta. Tillkommer är en lastare som jämnar ut massorna samt en rejäl padda att platta åt med.
Säg 10 000 till så borde du klara dig med det.
Tomtfyllningen kan du ju ta litet pö om pö ner massor finns tillgängliga i närheten.
Går till och med att få nästan gratis om man har tur.

Lycka till..
Själv har jag kört närmare 4000 kubik till min tomt och än fattas det lite..... :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.