Jag skall bygga in en kanal och det skall vara ett runt ytterhörn med radie ca 8cm.

Jag tänkte först använda avloppsrör men det är i pronip omöjligt att limma och tror inte det heller är enkelt att måla. Hörnet skall gå ihop med ngt skivmaterial (mdf eller liknande) på resp sida.

Det enda jag kommit på är gjutrör som skulle kunna funka men det känns inte riktigt bra.
Har ni något annat förslag på rörmaterial som skulle kunna funka för detta ändamål?
 
Det är omöjligt att förstå vad du menar. Vadå kanal? Vilket är ändamålet?
 
Krilleman
Blöt en 6mm renoveringsgips med vatten och diskmedel långsamt. Sen formar den sig efter vad den ligger på.

Ett gammalt tips från en snickare.
 
  • Gilla
sparcraft73 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är omöjligt att förstå vad du menar. Vadå kanal? Vilket är ändamålet?
I ett badrum går det en 100mm ventialtionskanal från golv till tak i ena hörnet. Denna skall byggas in och då skall det inte vara "skarpa" hörn. Innerhörnen löser sig genom att ta "hålkälslist" med stor radie men ytterhörnet är knepigare. Jag tog ett avloppsrör och klöv det två gånger men det visar sig att det inte går att limma. Jag behöver ett rör i annat material.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Blöt en 6mm renoveringsgips med vatten och diskmedel långsamt. Sen formar den sig efter vad den ligger på.

Ett gammalt tips från en snickare.
Hur gör man för att väta gipsen kontrollerat utan att det bara blir en gröt kvar? Jag behöver ju bara ett 90 graders runt hörn med radie ca 80mm. Skall man då kapa till gipsen innan eller gör man det när man böjt den?
 
S sparcraft73 skrev:
I ett badrum går det en 100mm ventialtionskanal från golv till tak i ena hörnet. Denna skall byggas in och då skall det inte vara "skarpa" hörn. Innerhörnen löser sig genom att ta "hålkälslist" med stor radie men ytterhörnet är knepigare. Jag tog ett avloppsrör och klöv det två gånger men det visar sig att det inte går att limma. Jag behöver ett rör i annat material.
Jag kan ana mig till vad du behöver. Man får mer användbara tips om man beskriver frågan väldigt tydligt.
PE-rör går inte att limma lätt men PVC-rör går att limma.
 
Spårad MDF?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Fast det var ju badrum, kanske inte så lämpligt då....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.