P
Mitt förslag är en artikelserie med intervjuer av olika hantverkare från olika hantverkaryrken. Kan handla exempelvis om vad dessa föredrar för förberedelser från kund inför deras arbeten, man behöver tänka på inför anlitande av respektive yrkesgrupp, deras värsta syner hos kunder, fördelar och nackdelar med yrket, etc.

God Jul!
 
A
Håller med tidigare inlägg om mer detaljerat forumträd. Tex Socialt och projekt kunde innehålla hus, fritidshus, lägenhet som undergrupper.

När man är inloggad kunde sidan filtrera bort de artiklar man redan läst. I appen kunde man svepa höger/vänster för att följa en tråd respektive markera den som ointressant så den inte visas igen.
 
Oh!

En varning om man håller på att skicka ett svar i en tråd som ingen skrivit i på mer än ett år!

"Du skriver nu svar i en tråd där senaste aktiviteten var för 2år och 5månader sedan"
 
Skulle vilja ha en artikel om "dumma lösningar" folk på byggahus gjort. Saker man hittat på själv som på något sätt hjälper en i sitt hem tex:
-Att ha två diskmaskiner (en med smuttsig och en med rent) så man aldrig behöver plocka ur allt.
-Att man satt upp en hållare till vinglaset vid badkaret.
-Tagit ur besticklådan så man bara kan ösa alla bestick från diskmaskinen direkt i lådan utan att sortera.
Och andra kluriga lösningar som folk tycker är bisarra och konstiga men som fungerar utmärkt för ensjälv ;)
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st robotdammsugare och vi tävlar nu ut alla 6 till medlemmar på Byggahus.se, som får möjlighet att testa vidare en robot var där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså sex stycken robotdammsugare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får välja robot först, andra bästa idén får välja härnäst, etc.

Robotdammsugarna vi tävlar ut:


Xiaomi Mi Roborock S50
Electrolux Pure i9
Cleanmate S 950
iRobot Roomba 980
Miele Scout RX2 Home Vision
Vileda VR302

Läs mer om robotdammsugarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med tisdag den 19 december kl 9 på morgonen.

Lycka till! :)
Jag har efter otur med vattenskador tänkt att det finns mycket i ett hem som kan gå fel. Inom vatten, elsäkerhet, eldsäkerhet och snölaster på tak för att nämna några områden där olyckan kan vara framme. Skulle gärna se en artikelserie för ökad kunskap om hur en villaägare kan genomföra en egenkontroll för ett säkert hem!
 
Jag skulle gärna läsa om för- och nackdelar med olika typer av utomhuspooler. Det finns många olika fabrikat idag och jag har svårt att veta vad jag ska välja i framtiden när vi ska gräva ner en pool på våran tomt.

Gärna jämförelser från mer budget varianter till lyxmodeller och från olika tillverkare. Vad är mest prisvärt? Vad håller bäst? Kan man göra något själv för att hålla nere kostnaden eller måste man leja bort allt arbete? Kan en swimspa modell konkurera med en vanlig pool? Det finns så många frågor inom området. Kanske även en artikel om hur själva arbetet går till från beställning av pool till första doppet.
 
Jag skulle vilja läsa om att ta bort en oisolerad bottenplatta och gjuta en ny isolerad. Men framförallt hur man i förväg undersöker om det är lämpligt och vilka svårigheter man kan stöta på. Till exempel om det blir svårt att dränera eller om det finns berg precis under befintlig platta så att det inte är så lätt att gräva ut ytterligare djup för dränering och isolering.

Själv har jag ett hus som delvis står på berg. Skulle vilja isolera bottenplattan men är orolig för att det är solid sten precis under betongen.
 
Jag skulle vilja veta hur stor del av Sveriges husägare, säg de senaste åren när kravet på kontantinsats starta, som faktiskt har finansierat sina hus själva? Utan hjälp från släkt, eller med privatlån osv till kontantinsatsen.

Då pratar jag om vanliga Svenssons med medelinkomst på max 300.000/år.

Frågan är ställd pga att ingen av mina vänner har finansierat sina hus själva utan hjälp av släkt, höga privatlån eller annat.
Därför tror jag att det finns ett stort mörkertal i hur många som faktiskt EGENTLIGEN öht KAN köpa sig en villa i sverige. Med helt egna pengar.
Går det ens köpa en villa om man
1. Inte redan har en köpt lgh/villa till sälj
2. Inte har en välbärgad familj som hjälper

Frågan är oxå ställd, till att INTE ha en insatslägenhet från början. Utan när man startar från scratch. Att överhuvudtaget ta sig in på marknaden.
 
Jag har Zanda mörka takpannor som blir varma av solen och kyls snabbt en stjärnklar natt. Röd tegelfasad på 70-talshuset funkar likadant.
Jag föreslår en tråd med erfarenheter av målning med vit färg för att dämpa strålningsberoende temperaturvariationer. ☺️
 
Jag skulle tycka att det vore intressant med en artikelserie om bang for the buck-verktyg. Alltså verktyg som är billiga men som inte är billigt skräp utan som helt enkelt levererar mycket per krona. Det måste inte vara lika billigt som det billigaste Kina kan erbjuda, bara någotsånär lika bra som proffsgrejer men kosta mindre. Kanske även lite artiklar om vad man inte ska köpa, och när vilka verktyg man faktiskt alltid ska slanta för proffsgrejer för.
 
Jag tycker att byggahus.se har en så samlad målgrupp och med expertis inom allt möjligt för hemmafixare att det borde vara väldigt intressant för producenter att få testa nya produkter, materiel mm på.

Det jag föreslår är alltså att bygga upp en del av byggahus.se som är lite likt det som Smartson gör fast mer nischat och mer interaktivt med bloggar och väl underbyggda recensioner av våra medlemmar.

Som exempel kan vi ta härom året när jag var en av Smartsons testare som testade Beckers nya färgförpackning - en slitstark plastpåse på 3 liter där man lätt kunde hälla och fylla på rollerkaret utan spill och sedan skruva på korken igen för att spara resterande färg med minimal utsättning för luft. En sådan testblogg försvinner ju bara bland alla möjliga andra tester på Smartson och ingen kommer någonsin igen att hitta den. Det skulle ni kunna göra mycket bättre här - dvs att produkterna fick mer exponering för korrekt målgrupp och recensionerna/testresultaten levde vidare på rätt ställe, där rätt konsumenter hittar infon när de behöver den.

Jag är övertygad om att ni lätt skulle hitta massor av producenter som ville göra detta med byggahus.se och på så sätt öka populäriteten och ge oss medlemmar ännu fler skäl att aktivera oss på denna sida. Win-Win-Win.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st robotdammsugare och vi tävlar nu ut alla 6 till medlemmar på Byggahus.se, som får möjlighet att testa vidare en robot var där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså sex stycken robotdammsugare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får välja robot först, andra bästa idén får välja härnäst, etc.

Robotdammsugarna vi tävlar ut:


Xiaomi Mi Roborock S50
Electrolux Pure i9
Cleanmate S 950
iRobot Roomba 980
Miele Scout RX2 Home Vision
Vileda VR302

Läs mer om robotdammsugarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med tisdag den 19 december kl 9 på morgonen.

Lycka till! :)

Det vore verkligen toppen att vinna en robot!

Mitt förslag är en artikelserie om olika material och sätt att bygga/renovera och dess påverkan på miljön. Alltså hur miljön påverkas av våra materialval och vilka alternativ det finns om man vill bygga miljösmart.
 
Mitt "tävlingsbidrag":

Skulle villa ha en tydligare DIY (Do It Yourself) del.
Där någon lyfter fram foruminlägg/artiklar som användarna skickar in för egna projekt.

Tycker det finns många smarta och roliga projekt men det är ibland svårt att hitta rätt bland "allt annat".

Kanske skulle man kunna hitta något sätt att premiera veckans bästa tips med en triss eller biobiljett för att öka intresset för att dela med sig av det som man hittar på.


Mitt andra tips: När jag pratar med folk verkar många bli nyfikna och intresserade hur vi gick tillväga för att hitta egen tomt att bygga på istället för att vänta på det som kommer ut på marknaden. Det är ganska lätt och det är den populäraste delen på vår lilla bygg-blogg. Så det vore nog något att göra en artikel av.
 
Jag skulle vilja se en artikel, eller kanske artikelserie och grundskola i att rita i 3D för att kunna skissa på sitt eget hus.
Det är något som skulle kunna effektivisera hela byggprocessen och val av leverantör oerhört.

Jag har själv byggt ganska nyligen och insåg att det blir ett väldigt letande bland hustillverkares olika husmodeller.
Man hittade något som var snyggt, men inte så bra planlösning och vice versa.
Sedan tog det mer fart när man väl fattade att de flesta husen byggs med väldigt mycket anpassning.

Jag tog tag i det själv och började skissa i sketchup på basnivå, det tog mig vidare till att göra väldigt detaljerade grejor och resultatet blev en extremt tydlig kommunikation till såväl snickare som hustillverkare och andra entreprenörer när man kunde göra skisser och enkla ritningar för och skicka. detta utan att behöva åka ut till byggplatsen.
Dessutom fick jag ju se i skissen ungefär hur det skulle se ut.

Vad kan användare här på byggahus få ut av detta då?

- Effektiv process - Rita din design så vet hustillverkaren direkt hur dina ambitioner ser ut.

- Kostnadskontroll
Hustillverkaren matchar mot ett befintligt hus och delger en ritning. Då kan du rita upp skalenligt och göra dina ändringar. På så sätt kan du hålla koll på om du lägger till yta, fönster, kakel/klinker osv och därmed hålla lite bättre koll på vad som ökar/minskar i pris mot ursprungsoffert.

- En verklighetsuppfattning.
Hur stora blir rummen? (toaletter brukar vara svårt att bestämma storlek på)
Ska vi ha liggande/stående panel, eller kanske puts?
Ska vi ha stora eller små plattor i badrummen, och stänkskydd eller helkaklade väggar i köket?

- Tidsbesparing för dig själv
Slipp åka ut och reka varje detalj på plats. Rita in i huset och se hur bred väggen skall vara, vart kaminen skall stå eller hur stora fönster som får plats.

Sammanfattning:
En grundkurs i sketchup skulle hjälpa alla som funderar på hus.
man har även nytta av det efter man flyttat in i huset.
Jag själv dubbelkollar all inredning i sketchup före köp, (T.ex garderobsinredning osv)
Vidare när man byggt huset kan man även planera trädgård, göra utbyggnader och liknande om modellen ändå finns där.
Fördelarna är många, och jag tror verkligen att detta skulle vara uppskattat på forumet.
Sketchup är bra då det också finns färdiga komponenter( Bilar, möbler,köksfläktar, lampor m.m) och texturer från många tillverkare att ladda ner för att göra det så verklighetstroget som möjligt.

Om någon är intresserad att se lite vad man kan åstadkomma så kan jag gärna dela med mig bilder och tips om det inte skulle bli någon artikelserie av detta.
 
Som husägare har man ju ansvaret att underhålla sin fastighet och man inser ofta att det är mer att ta tag i än tid, ork och kanske pengar räcker till. Ofta känner jag att mycket kunde vara snabbt fixat om jag bara visste hur enkelt det egentligen är. Samtidigt finns en oro att en del saker kan vara akut att fixa, men jag vet inte ens om behovet.

Så jag föreslår en permanent serie med artiklar som går igenom allt viktigt underhåll på huset, hur man bäst gör det och hur ofta det ska göras. Allt viktigt om fönster, dörrar, tak, väggar, vindar, källare m.m.

För att fånga intresset i en bredare läsarkrets kan man samtidigt belysa något grundligt för nya husägare samt något avancerat för de mer rutinerade.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.