Vi har en sommarstuga där vi har dragits med en speciell lite unken lukt.

F.n. verkar det som om mögel inte är orsaken, av flera orsaker; bla för att lukten har snarare avtagit än ökat med tiden (ca 30 år).

En byggkonsult har undersökt sommarstugan och hävdar att fasaden är byggd med tryckimpregnerad lockpanel och att den typen av impregnering (som användes i mitten av 70-talet då huset byggdes) luktar. Speciellt när det utsätts för fukt.

Konsulten föreslår som yttersta åtgärd byte av fasaden för "slutlig lösning på problemet". En något drastisk åtgärd kan tyckas. Övriga lösningar är ökad ventilation vilket vi också prövat (både ökad passiv och forcerad) utan nämnvärd förbättring.

Fråga: är det någon som har liknande erfarenhet och någon som bytt panel och fått positivt resultat?

/P
 
Om det är bara fasad som luktar så är det inte så smart att tvångventilera ut. Då sugs uteluft in och kanske genom springor förbi fasadplank och då blir lukten värre.
Då tror jag mer på att litet övertryck inomhus kan hålla lukten borta. Det fungerar inte med dörr och fönster öppna :-/.
Vet inte hur stugan är byggd men skulle nog söka förklaringen i golvet och därunder. Där kan också ligga tryckimpregnerat virke och det är mer troligt att lukten kommer underifrån. Golvkonstruktion har något fuktigare miljö än panell på väggarna, gissar jag, och ligger i alla fall mera inomhus ;).
gaia
 
Gaia:
menar du att t.ex. golvbjälklaget eller syllen skulle kunna vara "boven" i så fall?
 
Jag bara tänkte fritt .... det är ju troligt att där under ligger tryckimpregnerad material som impregnerades med samma medel som ytterpanell. Och det är just under golvet som är rätt ställe att satsa på tryckimpregnerat ... så... :-/
70-tals hus brukar ha bekymmer med dålig lukt på grund av impregnerade plankor direkt på betongen... eller något i den stillen. Finns olika tekniska lösningar för att ventillera golv i såna hus.... mer vet jag inte... är inte så väl insatt i 70-talets byggfel. Bor i 30-tals hus ;)Sök på "ventilerade golv" så kanske får du mer info vilka fel och brister man åtgärdar på detta sätt. Sen kan du fundera om det stämmer på din sommarstuga.
Hoppas det löser sej :)
gaia
 
gaia skrev:
Jag bara tänkte fritt .... X8 snipp 8X. ..
Hoppas det löser sej :)
gaia
Jättebra, och tack för hjälpen.

Någon annan som vet något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.