Har publicerat bilden innan i annan tråd, men är så glad över att energimätaren finns, så vi kör en repris.
Rekommenderas!
Slippa gissa :)
(ber om ursäkt att det sitter Garo delar i en Hager central)
Energimätare med digital display som visar 1230 kWh förbrukning och Garo komponenter i en Hager elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bödde
  • Laddar…
Solceller är egentligen ingenting för att täcka den egna strömförbrukningen. En solcellsanläggning ska hellre betraktas som investering med viss eller snarare oviss återbetalningstid.
Vill du sänka dina elkostnader bör du göra detta i rätt ordning
1. Mäta olika delar med fast inbyggda elmätare, t ex i normcentraal men även om du har ett gammalt proppskåp kan du sätta en elmätare bredvid.
2. Kolla användningen. Finns maskiner/värme som är på men som inte behöver vara på hela tiden? Jag tänker då på torpet, varför ska det hålla 16 C? Fläktar pumpar kyl/frys som är på i onödan?
3. Enkla åtgärdar för isolation: på vinden, täta gamla fönster med lister, sätta innebågar eller vanlig plastfilm i torpet
4. Investera i VP. Jag vurmar för bergvärme: tyst, snålt, tillförlitliga, väderoberoende.
 
  • Gilla
Treaser2
  • Laddar…
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Solceller är egentligen ingenting för att täcka den egna strömförbrukningen.
Exakt, man kan i princip lika gärna köpa aktier och låta utdelningen betala en del av elräkningen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
LLVP på torpet torde vara en vettig investering oavsett vad ni gör i övrigt. Orkar den inte hålla uppe värmen på 16 grader på vintern så är inte heller det hela världen då luften då är torr. Så satsa inte för dyrt på den, för 18000 så har du något vettigt färdiginstsllerat där som spar pengar åt dig.

Har man jordbruksfastighet så har man kanske möjlighet att tjäna lite extra på att ha solel, även om det inte är bra för landets elförsörjning... ;)
...men här har jag inte kunnandet utan känner bara folk som kunnat räkna hem det.
I torpet sitter en luftvärmepump sedan några år, men isoleringen på taket är katastrof så där pyser det rakt ut...

Ja precis, det kanske finns bra möjligjeter, i vilket fall så har jag en stor takyta att använda!
 
pacman42 pacman42 skrev:
Att elkostnaden är hög beror på att elpatronen får arbeta hårt. Dvs att pannan är underdimensionerad. 3,5kW är alldeles för lite på värmepumpen, det är 15kW el som får värma husen...
Vad säger du?! Det var tråkigt att höra måste jag säga! De som gjorde beräkningarna på vad vi skulle ha litade vi på givetvis. Du menar att luftvärmepumpen är för liten så den klarar inte att försörja huset med energi till värmesystemet?!
 
Jag har ett hus på 134m2 byggt -89, min frånluftspump ger 3kW och det räcker inte långt utan jag har alldeles för mycket tid på elpatronen för att få bra ekonomi, jag har dessutom 9kW elpatron som dock sällan går med mer än 50%. Du har tillräcklig effekt för att värma husen, men 15kW är ju ren el. Då du bor i Småland bör du ha större behov av värme än vad jag har...
 
  • Gilla
Bödde
  • Laddar…
Vill påstå att dom som dimensionerade den vp till erat hus var ute på svag is (förmodar att det är en 9 kw pump) jag skulle inte ha rek en dim mindre än 14kw till erat stora hus. Tyvärr har denna ctc inte så bra siffror när celsius nålen börjar peka neråt så jag förmodar att den kopplar in el ganska fort. Ska man satsa på något av alternativen så röstar jag på bergvärme.då eran anläggning börjar bli till åren, får "mest" för pengarna, kan koppla in luftkonditionering för kåk,
 
Om man tittar på bilderna så är elpanna på 15kW och värmeväxlsren på 3,5kW, vilket är väldigt lågt för ett hus i denna storleken.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Om man tittar på bilderna så är elpanna på 15kW och värmeväxlsren på 3,5kW, vilket är väldigt lågt för ett hus i denna storleken.
3,5 kw är väl max tillförd eleffekt till kompressor. Att det är en 9kw står ju i modellnr 109.
 
Kompressor och värmeväxlare är väl samma sak? :cool:
 
M MagHam skrev:
Har publicerat bilden innan i annan tråd, men är så glad över att energimätaren finns, så vi kör en repris.
Rekommenderas!
Slippa gissa :)
(ber om ursäkt att det sitter Garo delar i en Hager central)
[bild]
Men tack, precis vad jag funderade på! Det ska fixas!
 
V Vector skrev:
Vill påstå att dom som dimensionerade den vp till erat hus var ute på svag is (förmodar att det är en 9 kw pump) jag skulle inte ha rek en dim mindre än 14kw till erat stora hus. Tyvärr har denna ctc inte så bra siffror när celsius nålen börjar peka neråt så jag förmodar att den kopplar in el ganska fort. Ska man satsa på något av alternativen så röstar jag på bergvärme.då eran anläggning börjar bli till åren, får "mest" för pengarna, kan koppla in luftkonditionering för kåk,
Han sa till och med att ”den är överdimensionerad till er, men hellre ligga på den sidan” så det kändes verkligen som han visste vad han gjorde.
Tack för din input. Är det som flera av er säger att elpatronen går pga för lite vp så känns det som att det är där man måste börja, annars blir jag ju inte av med grundproblemet.
 
Jag har som sagt var ett liknande problem (men mindre), jag planerar komplement med LLVP i mitt hus. Men man måste titta på sina lokala förutsättningar.
 
Bödde Bödde skrev:
Han sa till och med att ”den är överdimensionerad till er, men hellre ligga på den sidan” så det kändes verkligen som han visste vad han gjorde.
Tack för din input. Är det som flera av er säger att elpatronen går pga för lite vp så känns det som att det är där man måste börja, annars blir jag ju inte av med grundproblemet.
Nu ser jag det är i småland anläggningen ligger så mina 14kw eller mer var mer för mina hemtrakter i mörka norrland. Men för den delen så brukar vi överdimensionera lite på luft vatten för att vp ska gå mer och inte elen när kvicksilvret sjunker.
 
V Vector skrev:
Nu ser jag det är i småland anläggningen ligger så mina 14kw eller mer var mer för mina hemtrakter i mörka norrland. Men för den delen så brukar vi överdimensionera lite på luft vatten för att vp ska gå mer och inte elen när kvicksilvret sjunker.
Ok, men ni verkar ändå överens om att den är i minsta laget verkar det som. Bra att veta!
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.