6 949 läst · 9 svar
7k läst
9 svar
Hur fäster man imkanalen?
Svårt att svara på när man inte kan se förutsättningarna. :-/
Jag har precis monterat en sådan kanal i ett enplans-hus. Mellan fläkten och takstosen med dess genomföring på taket, drog vi en flexibel slang. Denna brandisolerade vi med 30 mm isolering (= minst 30 mm till brännbart material). Inga övriga infästningar. Sotarn godkände det utan anmärkning.
Jag har precis monterat en sådan kanal i ett enplans-hus. Mellan fläkten och takstosen med dess genomföring på taket, drog vi en flexibel slang. Denna brandisolerade vi med 30 mm isolering (= minst 30 mm till brännbart material). Inga övriga infästningar. Sotarn godkände det utan anmärkning.
Immobil: När du säger flexibelslang hoppas jag du menar en "metallslang" och inte en plastslang, annars är inte brandisoleringen mycket att ha.
Gör du imkanalen med spiro-rör kan du rätt enkelt använda en planstos i toppen för att få imkanalen att hänga i takhuven (beroende på hur takhuven ser ut).
Sedan isolera med 30mm brandmatta (brandklassen skall vara E15).
Gör du imkanalen med spiro-rör kan du rätt enkelt använda en planstos i toppen för att få imkanalen att hänga i takhuven (beroende på hur takhuven ser ut).
Sedan isolera med 30mm brandmatta (brandklassen skall vara E15).
OK, då ska jag beskriva min situation lite närmare. Jag ska montera imkanalen mitt emellan två fönster i köket. Mitt emellan, inget annat. Jag har 160 mm spirorör och 30 (eller var det t.o.m 50?) mm nätmatta för brandisolering, jag har en takhuv och jag har grå flexibel slang. Den senare lär vara godkänd för anslutning av imkanal.
Problemet: om jag tar bort en lämplig panna på taket och ersätter den med takhuven så kan jag ju med fog anta att den pannan hamnar minst några centimeter (förmodligen mer) sid-/ och/eller djupledsförskjutet från den plats där röret ska gå upp. Jag måste alltså använda plastslangen för att ta upp den måttavvikelsen. Då utgår tyvärr förslaget att hänga upp kanalen i takhuven. Dessutom så pekar anslutningen på takhuven vinkelrätt in från takplanet (vilket redan det kräver någon slags slang för att ansluta till den vertikala imkanalen). Hur gör man?
Problemet: om jag tar bort en lämplig panna på taket och ersätter den med takhuven så kan jag ju med fog anta att den pannan hamnar minst några centimeter (förmodligen mer) sid-/ och/eller djupledsförskjutet från den plats där röret ska gå upp. Jag måste alltså använda plastslangen för att ta upp den måttavvikelsen. Då utgår tyvärr förslaget att hänga upp kanalen i takhuven. Dessutom så pekar anslutningen på takhuven vinkelrätt in från takplanet (vilket redan det kräver någon slags slang för att ansluta till den vertikala imkanalen). Hur gör man?
Har för mig att grå flexibel slang (som är av plast) enbart är godkänd för anslutning till BEFINTLIG imkanal. om det finns folie på insidan av din slang - om inte är den då inte o.k. Vad jag förstår så är ditt projekt ett NYBYGGE och då bör det vara av helt av metall för brandklassningens skull. Det finns flera firmor som säljer rostfri böjbar slang som borde passa i ditt fall, ring och kolla med ditt förskringsbolag så du är 100% på att detta är o.k.
Även Clas Olssons aluminiumslangar kan fungera i detta fall, dom är böjbara och finns i 100 samt 127mm diameter och är c:a 3 m långa i utdraget skick vilket du ev kan skarva på till din takhuv, undvik 90* böjar då allt fett o damm samlas där och framtida rengöring kan då bli jobbig. Däremot måste du vara noga med isolering, annars får du kondensvatten på vintern och då får du in detta via slangen/spiroröret och ner i fläkten. Du måste också fixa till en "reducering" då du ska skarva ihop 127 mm slang med spirorör på 160mm, och denna bör vara rostfri i detta fall.
Även Clas Olssons aluminiumslangar kan fungera i detta fall, dom är böjbara och finns i 100 samt 127mm diameter och är c:a 3 m långa i utdraget skick vilket du ev kan skarva på till din takhuv, undvik 90* böjar då allt fett o damm samlas där och framtida rengöring kan då bli jobbig. Däremot måste du vara noga med isolering, annars får du kondensvatten på vintern och då får du in detta via slangen/spiroröret och ner i fläkten. Du måste också fixa till en "reducering" då du ska skarva ihop 127 mm slang med spirorör på 160mm, och denna bör vara rostfri i detta fall.
För att 30mm brandmatta skall vara typgodkänt monterad, brukar det stå att den skall vara monterad på plåtkanal.
Alltså fungerar det inte så bra på en plastslang.
Den grå plastslangen (skall vara typgodkänd för imkanal) är till för att ansluta mellan kökskåpa och imkanal (typ bakom kryddhylla etc. inte för dolt montage).
Alla regler runt det här med brandisolering är lite jobbiga, massa röriga typgodkännande, "gör-det-själv-förslag", sotare som tolkar regler m.m.
Alltså fungerar det inte så bra på en plastslang.
Den grå plastslangen (skall vara typgodkänd för imkanal) är till för att ansluta mellan kökskåpa och imkanal (typ bakom kryddhylla etc. inte för dolt montage).
Alla regler runt det här med brandisolering är lite jobbiga, massa röriga typgodkännande, "gör-det-själv-förslag", sotare som tolkar regler m.m.
Jag skulle använda mig av spirorör och inte slang av något slag (förutom mellan anslutning spisfläkt till imkanal) och köpa tex 45böjar för att få den dit jag vill. Det isolerade röret fäster man med band på tex en regel (om den nu passerar en vind).
Fördelar med spiro gentemot metallslang:
stabilare
samlar mindre fett
går att göra rent om det skulle behövas
Nackdelen är som nämnts: svårare att få exakt dit man vill
Fördelar med spiro gentemot metallslang:
stabilare
samlar mindre fett
går att göra rent om det skulle behövas
Nackdelen är som nämnts: svårare att få exakt dit man vill
Liknande trådar
-
Hur fäster jag fast toalocket till en Duravit Starck 3?
Badrum -
Hur fäster jag takbalken i cykelskjul?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur fäster jag viltstängsel i en "överliggare"?
Trädgård allmänt -
Fäster linoljefärgen?
Byggnadsvård -
Komplett idiotfråga: Hur fäster jag flexrör utan fast kant i imkanalen?
Ventilation