Jag har på gång att installera en luft-vattenvärmepump till mitt hus. Jag har fått tre olika förslag och frågan är vilken jag ska välja. Prismässigt gör det ju ingenting om den ena är 15000 kr dyrare än den andra, det är redan mycket pengar ändå tänker jag.
De tre är:
  1. IVT AirX409 med Air Modul E9
  2. Mitsubishi EHST-20C-YM9C med PUHZ-SW75 YAA
  3. NIBE VVM 320/325 med NIBE F2120 12

Mitt hus är på ca 160 m2
Självklart vill jag ju ha den som producerar så billig värme som möjligt, men utedelen ska inte förstås inte låta för mycket heller.
 
Personligen hade jag valt NIBE F2120 som jag tycker har en snygg design och NIBE har bra manualer samt användargränssnitt. IVT tror jag dock har längre garanti än NIBE men man kan istället teckna försäkring det antal år man önskar.
 
  • Gilla
Pilla58
  • Laddar…
Jag har installerat och kört igång ett gäng Mitsubishi-maskiner. Knäpptysta. Kommer att installera en sw75 i eget hus också.
Har du golvvärme eller raddar?
 
  • Gilla
Pilla58
  • Laddar…
Som jag brukar säga; Installatören är viktigare än fabrikatet.

Vill du veta om det är rätt prylar för ditt hus så behövs mer information, t ex nuvarande uppvärmning och tidigare energiförbrukning.
 
  • Gilla
Pilla58
  • Laddar…
Tackar för svar! I nuläget gör vi av med 28000/år totalt. 3 vuxna i huset. Gammal panna som bara gått på el sista tiden. Huset är på ca 160 m2, och har radiatorer.
Vilken information är mer av värde att veta för goda råd?
 
  • Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
Vad behöver du för framledningstemp då det är som kallast ute?
 
  • Gilla
Pilla58
  • Laddar…
Nackdelen med ivt:n är att det är bara en enfasmaskin för utedelen vilket snedbelastar elnätet för dig. Både nibe och mitsubishi är trefasiga vilket ger jämnare last, speciellt om du bara har avsäkrat med 16A huvudsäkringar.
Fördelen med mitsubishi är gas mellan ute och innedel (enligt mig) vatten mellan ute och inne gör att det föreligger viss frysrisk om allt stannar av och står still en längre tid. Splittar med gas mellan ute och inne är att rekommendera om man bor i kalla norra sverige, men nere i t.ex halland är risken mindre.
 
  • Gilla
Pilla58
  • Laddar…
dof dof skrev:
Vad behöver du för framledningstemp då det är som kallast ute?
Det vet jag inte, amatör som jag är... Men det är sällan kallare än 10 minus på vintern.
 
Be återförsäljaren av Mitsubishin att lägga in olika modeller i Melcalc för att se vilken modell som ser ut att passa bäst.
Framledning till radiatorer är dock en av parametrarna som behövs !!
Känns spontant som SW100YAA kan vara ett alternativ
 
Vi har satt in en Mitsubishi sw75-YAA. Otroligt nöjd med den!! :)
 
Tack för svar, har nu fått in offerter och det lutar åt att jag bestämmer för en sw75YAA. Men vad är det för skillnad på den och sw75VHA,det är nämligen den har jag fått broschyr på.
 
75vha måste vara den gamla 1-fas modellen
75yaa är 3-fas
 
C Comfort Thomas skrev:
75vha måste vara den gamla 1-fas modellen
75yaa är 3-fas
Ok,tack!
 
Korrekt! vha är den gamla modellen, yaa den nya.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.