Hej!

Vi ska bygga ett garage i sten, samt en carport, ca 30+24 m2. Garaget ansluter till både vårt hus och grannens, och vi har haft en konstruktör med brandteknisk certifiering. (Men detta gäller alltså inte konstruktörens kostnader, bara kommunens.)

Kommunen har tagit betalt:
2018-10-01:
  • Bygglov för nybyggnad av garage, carport och Bygglov 6683.00 kr
  • Kommunikation grannehörande 2184.00 kr
  • Kommunikation kungörelse 313.00 kr
2018-11-30:
  • Bygglov för nybyggnad av garage, carport och Startbesked 9173.00 kr
Sen även 1700 kr för en nybyggnadskarta som var tvungen att köpas för att rita ut byggnaden på.

På kommunens webbplats finns lite exempel på taxor, här är exemplen för garage 4000-7500 kr...

https://www.lund.se/bygga-bo--miljo/bygga-nytt-andra-eller-riva/avgifter-och-taxor/

Är deras avgifter rimliga? Kan man begära någon slags vidare specifikation eller granskning? Kan man räkna med fler avgifter för arbetsplatsbesök och slutbesked?
 
  • Gilla
Nagra
  • Laddar…
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Hej!

Vi ska bygga ett garage i sten, samt en carport, ca 30+24 m2. Garaget ansluter till både vårt hus och grannens, och vi har haft en konstruktör med brandteknisk certifiering. (Men detta gäller alltså inte konstruktörens kostnader, bara kommunens.)

Kommunen har tagit betalt:
2018-10-01:
  • Bygglov för nybyggnad av garage, carport och Bygglov 6683.00 kr
  • Kommunikation grannehörande 2184.00 kr
  • Kommunikation kungörelse 313.00 kr
2018-11-30:
  • Bygglov för nybyggnad av garage, carport och Startbesked 9173.00 kr
Sen även 1700 kr för en nybyggnadskarta som var tvungen att köpas för att rita ut byggnaden på.

På kommunens webbplats finns lite exempel på taxor, här är exemplen för garage 4000-7500 kr...

[länk]

Är deras avgifter rimliga? Kan man begära någon slags vidare specifikation eller granskning? Kan man räkna med fler avgifter för arbetsplatsbesök och slutbesked?
Kommunens avgifter är fastställd av kommunstyrelsen, rimligt eller inte är oviktigt...

Vill man bygga så får man betala.

I startbeskedet står det om du behöver tekniskt samråd, arbetsplatsbesök osv. Troligen inte i det här fallet och slutbeskedet ingår normalt i avgifterna
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jo, vi var på tekniskt samråd, och de vill att jag ska kalla till arbetsplatsbesök innan jag gjuter grunden och innan vi lägger på taket...

Ok, men då borde jag kunna jämföra med kommunstyrelsens avgifter. Känns ju dock lite slumpartat om man behöver tekniskt samråd eller inte, även arbetsplatsbesök.
 
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Jo, vi var på tekniskt samråd, och de vill att jag ska kalla till arbetsplatsbesök innan jag gjuter grunden och innan vi lägger på taket...

Ok, men då borde jag kunna jämföra med kommunstyrelsens avgifter. Känns ju dock lite slumpartat om man behöver tekniskt samråd eller inte, även arbetsplatsbesök.
Besöken ingår normalt i avgifterna, men vad som ska göras är en bedömningssport hos kommunen
 
3k till 4k när jag byggde garage 2016 i Göteborg, inga besök på platsen och efter bygget fick jag skriva på att det var byggt efter bygglovet.
 
OXYD
2700:- år 2016, garage i skåne
 
Detta är i Lunds kommun. Handläggaren är nyanställd...
 
Typ 5500 kostade vårt bygglov i Växjö kommun. Fristående, 120kvm, 10 m från bostadshuset, 3m från grannarna, inga som helst kontroller eller något ska göras. Ingen kontrollansvarig eller något heller.

Man hör att det skiljer enormt mellan kommuner och tom mellan byggen i samma kommun. Är väl för att alla olika byggen tar olika lång tid att gå igenom. Vi köpte ut en karta med, men tror det var specat typ 600-700kr för den.

Mvh Jonas
 
  • Gilla
Goelette
  • Laddar…
Tyvärr kan kommunerna ta hur mycket betalt hur de vill. Järfälla tar 4 500 kr för en 55 cm hög stödmur.
Vallentuna tar 3 500 kr för utbyte av en braskamin på samma plats och med det gamla rökröret. Och då har sotaren redan godkänt det.
Dessutom är avgifterna godtyckliga, i Järfälla koster det inget att byta till en likvärdig kamin.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Inne i Södertälje frågade polaren om han behövde bygglov för att riva en trasig mur och bygga ny mur som var likadan.
Efter några månader fick han beskedet att bygglov inte behövdes.
Bra va?

Kostnad för kommunens handläggning 10K...........
 
Enligt taxorna för Lund gäller det upp till 49m2 för garage. Är det så att du bygger över och därför för betala betydligt mer?
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Enligt taxorna för Lund gäller det upp till 49m2 för garage. Är det så att du bygger över och därför för betala betydligt mer?
Nä, det är 7x4,5 m2 plus carport, 5,5x4,5 m2
 
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Nä, det är 7x4,5 m2 plus carport, 5,5x4,5 m2
Det blir totalt 56m2, men carporten kanske inte räknas in på samma sätt?
 
Det var en billig nybyggnadskarta iaf, var lite dyrare för mitt garagebygge.
"Du behöver en nybyggnadskarta" Jaha, vad kostar den ?? "Runt 3000:-"
Räkningen var på 9.500:-, så jag ringde och frågade varför.
" Prisuppgiften var för genomsnittstomten, din tomt är större, vi tar betalt per kvadratmeter"
Bygglovet kostade 6.500:- och slutbeviset med inmätning 2.800:-
Ett garage på 42 kvm, och det var 13 år sen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.