Tack för era svar alla. Vi får ta en sak i taget och se hur mycket skillnad det gör varefter. Vi har dragit ned elementen och ökat luftluften, i kombination med regelbunden eldning får vi se vad det gör för klimat och elräkning.
 
A
Men vad är det för värmepump Ni har?
 
Ang. termostatinställningen så hade de siemens-element som jag monterade en justeringsmöjlighet på gradinställningsvredet.
Det gick att justera läget för kransen med gradantalangivelsen så att man kompenserade för ev. påverkan på termostaten.
På så vis fick man en korrekt temperaturinställning av termostaten.
Elementen stängdes av ex. vid kraftig solinstrålning eller matlagning på spis/ugn.
 
  • Gilla
iNHALE
  • Laddar…
Kom på en sak. Sätt en vanlig fläkt storlek avgör du själv beroende på placering, och verkan etc vid väggen till trappan riktad mot vardagsrummet. För att hjälpa till att få ut värmen från luftvärmepumpen. Det har jag själv gjort för att få in värmen i vardagsrummet. Då min värme ville mer vandra upp till övervåningen.

Är det hel vägg i trappan? Då skulle du kunna göra en liten fönsteröppning i väggen. Så går varmluft lite bättre upp till övervåningen. På så sätt behöver du inte flytta pumpen då effekten blir lite bättre och trappan blir ljusare.

Tycker personligen att du ställer elementen för lågt med 15 grader. Kontrasterna blir då för stora. Ställ dem 2-3 grader lägre än vad du vill ha inne. Värmepumpen ska du ställa minst några grader över önskad temperatur då värmen jämnar ut sig. Det är mest lönande att ha värmepumpen på max och fläkten på max. Men det har inte jag heller utan även fläkten på behaglig styrka. Element vid värmepumpen kan du ha avstängt eller på 10-15 grader.
 
Redigerat:
  • Gilla
iNHALE
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Men vad är det för värmepump Ni har?
Det är inte vi som installerat den och det är inte aktuellt att byta, vi får göra det bästa av den vi har.
 
  • Etikett på en Sharp luft-till-luft värmepump, modell AY-ZP35PR, med serienummer och specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S slurppe99 skrev:
Kom på en sak. Sätt en vanlig fläkt storlek avgör du själv beroende på placering, och verkan etc vid väggen till trappan riktad mot vardagsrummet. För att hjälpa till att få ut värmen från luftvärmepumpen. Det har jag själv gjort för att få in värmen i vardagsrummet. Då min värme ville mer vandra upp till övervåningen.

Är det hel vägg i trappan? Då skulle du kunna göra en liten fönsteröppning i väggen. Så går varmluft lite bättre upp till övervåningen. På så sätt behöver du inte flytta pumpen då effekten blir lite bättre och trappan blir ljusare.

Tycker personligen att du ställer elementen för lågt med 15 grader. Kontrasterna blir då för stora. Ställ dem 2-3 grader lägre än vad du vill ha inne. Värmepumpen ska du ställa minst några grader över önskad temperatur då värmen jämnar ut sig. Det är mest lönande att ha värmepumpen på max och fläkten på max. Men det har inte jag heller utan även fläkten på behaglig styrka. Element vid värmepumpen kan du ha avstängt eller på 10-15 grader.
Trappan är öppen på ena sidan och stängd med en tjock vägg mot hallen. Det är inte aktuellt att såga upp den väggen i dagsläget.
 
iNHALE iNHALE skrev:
Trappan är öppen på ena sidan och stängd med en tjock vägg mot hallen. Det är inte aktuellt att såga upp den väggen i dagsläget.
Det är därför värmepumpen bara värmer hallen. därav förslaget från flera av oss att flytta den till köket, så att den blåser rakt genom huset och även upp för trappan.
 
  • Gilla
CHEMAS och 1 till
  • Laddar…
A
iNHALE iNHALE skrev:
Det är inte vi som installerat den och det är inte aktuellt att byta, vi får göra det bästa av den vi har.
Det är en bra och kraftfull pump.
Är den bara ren innuti så skall den klara av mer än 160 m3, under förutsättning att det är hyffsat isolerat och inte jöttetokig planlösning
 
Vad är det för kamin och hur många timmar per dag eldas det i den?

Vedeldning är ju ett billigt sätt att värma upp, generellt sett.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Vad är det för kamin och hur många timmar per dag eldas det i den?

Vedeldning är ju ett billigt sätt att värma upp, generellt sett.
Det är en äldre gjutgärnskamin, oklart när den sattes in. Eldas aktivt i snitt 4 timmar per dag, eller vid behov. Beroende på vädret behöver man ibland elda varje dag och ibland räcker det med varannan. Vi köper ved för 400 kr kubiken och har ett mindre stall på gården där vi kan lava upp det.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
En gjutjärnskamin har ju inget värmeförråd. Ger för mycket värme på kort tid.
 
Anna_H Anna_H skrev:
En gjutjärnskamin har ju inget värmeförråd. Ger för mycket värme på kort tid.
Den ska bytas när det finns pengar till det. Hade gärna haft kakelugn men det är inte gratis att köpa en sån.
 
iNHALE iNHALE skrev:
Den ska bytas när det finns pengar till det. Hade gärna haft kakelugn men det är inte gratis att köpa en sån.
Murspis kan du ju få betydligt billigare och passar nog in fint rent estetiskt. :)
 
Anna_H Anna_H skrev:
En gjutjärnskamin har ju inget värmeförråd. Ger för mycket värme på kort tid.
Går det elda med låg effekt så funkar det men man får elda nästan konstant, i övrigt så brukar hus vara bra värmeförråd. Finns absolut de som värmer upp hela hus med bara en kamin, men man får ju stå ut med att värmen sprider sig långsamt och att det blir väldigt varmt vid kaminen :)

Fördelen med kakelugn, murspis, massugn etc är ju snarast att det räcker att elda 1-2 korta gånger per dag så tar värmemagasineringen hand om att släppa ut värmen under dygnet.
 
  • Gilla
iNHALE
  • Laddar…
Jag värmer 180kvm med min luft-luft och den sitter placerad i källaren.
Så jag kan inte förstå att det går så dåligt i ert hus.
Täta fönster.
Kolla över värmepumpen, när är den rengjord sist?
Hur är golvet i huset isolerat, har du inspekterat?
Isoleringen på vinden, har du kontrollerat?
Vad har du för vedkamin? Bild?
Vad eldar du med? Asp? Björk?

Du har en fin pump, den kanske behöver service.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.