Hörde att det surrade ganska högt från elcentralen idag och öppnade luckan. Det kom från tvättmaskinens säkring, som var igång. Om man tryckte på toppen av säkringen upphörde surrandet. Släppte man fortsatte det. Se videon nedan.

Något jag bör få åtgärdat eller helt normalt? Som ett tillägg så upphörde det lite senare av sig själv (tvättmaskinen fortfarande igång).

 
Det måste fixas, det är inte normalt med surr i el-sammanhang. kan vara skruven som lossat som är dragen mot fasskenan.
Stor risk för varmgång.
Om du är osäker på el så ska du inte öppna centralen och kolla.
 
Det är inte direkt sällsynt och vid samtal med tillverkare så säger dom att det inte är nått som man behöver åtgärda om man inte störs av ljudet.
Och det beror INTE på att någon skruv har lossnat. utan är nått elektromagnetiskt inne i säkringen och effektförbrukningen för missljudet är ytterst låg, så låg att det inte kan orsaka någon skada.
 
J
Lossa på centrallocket och se om det är en skena som förbinder säkringarna , Det får du göra utan att vara elektriker .,
Locket är i plats och inget kan hända mer än att du kommer åt en säkring som slås av
Är det en skena så titta in i hålen på nedre delen på säkringarna , särskilt då den som går till tvättmaskinen , då ska du se en skruvskalle och inte en koppardel som är som en gaffel som ligger ovanpå skruvskallen , börja där
 
Ok, tack för alla svar. Dessa nedre säkringar har ingen skena med koppargafflar, som de övre raderna dock har. Allt verkar vid en första anblick sitta där det ska.

Elcentral med säkringar och reläer, övre raden med kopparskenor, nedre raden utan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
De säkringar som syns på bilden ligger gafflarna under skruven , vilken är för TM ruska i den och se om det blixtrar när TM är på och framförallt värmer , om det slutar brumma/knastra som du säger vid tryck så byt ut den , dom SKA vara tysta
 
J jojo123 skrev:
De säkringar som syns på bilden ligger gafflarna under skruven , vilken är för TM ruska i den och se om det blixtrar när TM är på och framförallt värmer , om det slutar brumma/knastra som du säger vid tryck så byt ut den , dom SKA vara tysta
Tvättmaskin är den andra AEG-brytaren från vänster på nedersta raden.
 
J
Bråka inte med den byt , det är enkelt på den platsen , bara bryt inkommande först
 
E elmont skrev:
Det är inte direkt sällsynt och vid samtal med tillverkare så säger dom att det inte är nått som man behöver åtgärda om man inte störs av ljudet.
Och det beror INTE på att någon skruv har lossnat. utan är nått elektromagnetiskt inne i säkringen och effektförbrukningen för missljudet är ytterst låg, så låg att det inte kan orsaka någon skada.
Nja i flesta fall är det helt ofarlig
Har sett säkringar som surrat å sedan gått sönder men aldrig att dom orsakart något mer än avstängd förbrukare och vid ett tillfälle har en tv gått sönder (men vet inte om det beror på glapp i säkring vid avstängning eller om den redan var påväg att gå :)
Men personligen rekomenderar jag byte av säkring :)
 
N noupe skrev:
Hörde att det surrade ganska högt från elcentralen idag och öppnade luckan. Det kom från tvättmaskinens säkring, som var igång. Om man tryckte på toppen av säkringen upphörde surrandet. Släppte man fortsatte det. Se videon nedan.

Något jag bör få åtgärdat eller helt normalt? Som ett tillägg så upphörde det lite senare av sig själv (tvättmaskinen fortfarande igång).

[video]
Jag hade samma problem och för mig försvann det när jag skruva upp och åt ledningarna in i säkringen till tvättmaskin och några lösa skruvar på skenan som inte hade något inkopplat.
Vet dock inte vilken av åtgärderna som löste det eftersom jag gjorde på samtidigt och slog på igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.