H Husqvarna220Ac skrev:
Känns som att detta kan ha läkt ett tag, är nog rejält blött i taket, skulle lyssna med säljaren, har du/han någon extra försäkring? Jag skulle prutat på priset före jag gjorde affären på anmärkningarna.

Hoppas det löser sig på ett bra sätt..
Möjligt det du skriver men säljaren sa vid husköpet att det inte hade varit läckage eller några problem tidigare. Då dem bodde 2 st i huset så var det badrummet på övre plan dem endast använde och det är just det jag nu har problem med. Det finns 2 st badrum i huset, en på källarplan men den använde dem inte. Jag har under en månads tid använt badrummet utan några problem fram till i förrgår. Besiktningsmannen som vi anlitade innan vi köpte huset kunde inte med mätaren mäta någon fukt någonstans och det luktar inte heller konstig någonstans. Inte heller anmärkningar på att det fanns fuktskador eller liknande. Gällande badrummet så nämnde ingen av besiktningsmännen fördjupad undersökning utan endast att känna till var att det fanns ett fall. När det stod att det var renoverat 2006 fackmannamässigt ihop med deras regelbundna användning av det badrummet så hade jag inte som helst misstankar på att något är fel i badrummet. Jag har min villahemförsäkring som jag har vänt mig till men över det så har jag ingen annan försäkring som jag tror kan hjälpa detta. Ja, hade varit smart att pruta på priset men då det är mitt första husköp så var det mycket som var nytt för mig och jag försökte göra allt som krävdes av mig. Jag får invänta och se vad mitt försäkringsbolag har att säga helt enkelt.
 
SysterNett SysterNett skrev:
Börja med att filma avloppet med en liten kamera. Då tror jag du kommer hitta ett trasigt rör eller skarv. Därefter river du taket i tvättstugan för att undersöka hur utbrett det är. När jag skriver du så menar jag att du ska låta någon göra det.
Är detta något som mitt försäkringsbolag kan göra? Att undersöka avloppet med en kamera? Jag har kontaktat mitt försäkringsbolag gällande detta och väntar på deras svar. Självklart låter jag någon annan göra jobbet.
 
Heij83
M Milo12 skrev:
Är detta något som mitt försäkringsbolag kan göra? Att undersöka avloppet med en kamera? Jag har kontaktat mitt försäkringsbolag gällande detta och väntar på deras svar. Självklart låter jag någon annan göra jobbet.
Fins billga endoskop på nätet ifall du vill göra en egen undersökning.
 
  • Reklambild för IP68 vattentätt 1200P trådlöst endoskop med flexibel kabel och tillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Heij83 Heij83 skrev:
Fins billga endoskop på nätet ifall du vill göra en egen undersökning.
Tack för tipset!
 
A
Förlåt men det är många negativa påhopp kring hur köpare hävdar dolda fel tilll höger och vänster.

I ditt fall har du gjort en besiktning och säljaren har en besiktning.

Ja, en fördjupad undersökning kunde varit på sin plats och det talar MOT dig i ett dolt fell fall.
Bevisbördan ligger på dig!

Men:
Bra att du kontaktat försäkringsbolag
Nästa steg är att ta reda på vad som läcker. Avloppsfirma kan filma golvbrunn och rör för 2000-4000 kr
Leta upp en snickare/byggfirma som kan öppna taket upp i tvättstugan och på så sätt försöka hitta problemet.

Om felet INTE ligger i golvbrunn eller tätning runt den kan man tänka sig ett dolt fel. Du får dock räkna med en avskrivning på minst 50% då badrummet har ca 50% förväntad livslängd kvar...

Sen är här många som gillar bilder.....
 
Claes Sörmland
mathiash77 skrev:
Om felet INTE ligger i golvbrunn eller tätning runt den kan man tänka sig ett dolt fel. Du får dock räkna med en avskrivning på minst 50% då badrummet har ca 50% förväntad livslängd kvar...
I granntråden har vi konstaterat att golvbrunnen är från 70-talet, troligen original från tiden när huset byggdes. Rimligen är då också avloppsrören original. Äggskalsrör om det är plast. De kan nu plötsligt fallerat p g a ålder utan att det är ett dolt fel.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I granntråden har vi konstaterat att golvbrunnen är från 70-talet, troligen original från tiden när huset byggdes. Rimligen är då också avloppsrören original. Äggskalsrör om det är plast. De kan nu plötsligt fallerat p g a ålder utan att det är ett dolt fel.
Det jag funderar över är när säljaren 2006 renoverade badrummet och inte bytte ut golvbrunnen kan det inte ha varit fackmannamässigt gjort? Är de inte lag på att gamla golvbrunnar ska bytas vid renovering? Dock så står det i besiktningen att golvbrunnen ej vart bytt under renoveringen 2006 men sen står det att det är renoverat av fackman. Tycker dem påståendena går emot varandra men.
 
Våtrumsreglerna har ändrats typ varje år senaste femton åren. Vad som gällde 2006 är det inte många som kommer ihåg nu.
Om det läcker en liter på en dusch så är det nått annat än tätskiktet som läcker.
Om du har träbjälklag så går det bra att riva underifrån och åtgärda ev. trasiga rör.
Vattenskador händer varje dag. Aldrig kul för den drabbade, men försäkringsbolaget skickar dit en snickare och en rörmokare som åtgärdar.
Vardagsmat för dom. Du betalar en självrisk och ev. åldersavdrag.
Dolt fel kan du nog glömma.
Bara betala och se glad ut.

Alternativet är ett annat boende, där nån annan har ansvar, men du kommer att få betala på ett eller annat sätt. Oftast med hög hyra.

//AA
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
S saiter skrev:
Våtrumsreglerna har ändrats typ varje år senaste femton åren. Vad som gällde 2006 är det inte många som kommer ihåg nu.
Om det läcker en liter på en dusch så är det nått annat än tätskiktet som läcker.
Om du har träbjälklag så går det bra att riva underifrån och åtgärda ev. trasiga rör.
Vattenskador händer varje dag. Aldrig kul för den drabbade, men försäkringsbolaget skickar dit en snickare och en rörmokare som åtgärdar.
Vardagsmat för dom. Du betalar en självrisk och ev. åldersavdrag.
Dolt fel kan du nog glömma.
Bara betala och se glad ut.

Alternativet är ett annat boende, där nån annan har ansvar, men du kommer att få betala på ett eller annat sätt. Oftast med hög hyra.

//AA
Ja det är de man får göra :)
 
Claes Sörmland
M Milo12 skrev:
Det jag funderar över är när säljaren 2006 renoverade badrummet och inte bytte ut golvbrunnen kan det inte ha varit fackmannamässigt gjort? Är de inte lag på att gamla golvbrunnar ska bytas vid renovering? Dock så står det i besiktningen att golvbrunnen ej vart bytt under renoveringen 2006 men sen står det att det är renoverat av fackman. Tycker dem påståendena går emot varandra men.
Det är en branschregel från 2008 att byta ut golvbrunnar tillverkade före 1991, inte en lag.

Du får naturligtvis ha kvar vilka gamla golvbrunnar du vill i ditt småhus, det är ditt val.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är en branschregel från 2008 att byta ut golvbrunnar tillverkade före 1991, inte en lag.

Du får naturligtvis ha kvar vilka gamla golvbrunnar du vill i ditt småhus, det är ditt val.
Okej, tack för att du klargjorde detta.
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I granntråden har vi konstaterat att golvbrunnen är från 70-talet, troligen original från tiden när huset byggdes. Rimligen är då också avloppsrören original. Äggskalsrör om det är plast. De kan nu plötsligt fallerat p g a ålder utan att det är ett dolt fel.

Det är många troligen, rimligen.

Det kan vara så att säljaren var snål och byggde på tidigare badrum utan att riva eller att det inte var fackmässigt utfört.

Så jag säger inte att det är ett dolt fel. Jag säger att när rivningen/undersökningen påbörjats så skapas fakta. Faktan ger en trolig orsak eller garanterad orsak och det är detta som ger TS underlag Och någon kunnig kan gissa om det är dolt fel eller inte (beslut tas i domstol).
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M Milo12 skrev:
Är detta något som mitt försäkringsbolag kan göra? Att undersöka avloppet med en kamera? Jag har kontaktat mitt försäkringsbolag gällande detta och väntar på deras svar. Självklart låter jag någon annan göra jobbet.
finns ju ingen anledning att filma innan eftersom taket troligtvis får rivas ner och då kanske läckan syns
sen kan det ju teoretiskt komma från vattenrören, går rören till duschblandaren i eller utanpå väggen ?
t
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag skulle ringa försäkringabolaget och sedan ta kofoten och öppna taket i källaren.

Och helt jädra självklart ska du reflektera över om det finns något att hämta hos säljaren. Ni har ett avtal och avtal ska följas, för att förstå om någon gjort fel måste man reda ut orsaken till problemet,
 
  • Gilla
stefancrs och 3 till
  • Laddar…
Hur har det gått med detta ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.