GRRRRRRRR >:(

Här har man slitit i sommar och slipat, kittat och målat om varenda fönster i huset och så kommer de.... talgoxarna with friends.

De har hackat stora hål genom färgen och kittet ända in till rutan.

Vad ska vi ta oss till? Luftgevär känns lite brutalt men snart nödvändigt.

Jag läste att vitpeppar i kittet kunde funka men hur gör jag när färgen och kittet redan är torrt, som i vårat fall?

// Lidman

Ps.
Säg inte att jag skulle ha valt ett syntetkitt istället :'( för jag orkar då inte göra om allt. Nån lösning på det här måste ju finnas.
 
Blanda i vitpeppar i en färgburk och pensla på så är det klart :)

Mina fönster har inte blivit attackerade, men jag har strukit dem med peppar i färg, så jag tror det funkar.

Eller så hittar de inte hit helt enkelt ?
 
En annan kryddig lösning kan vara att pensla på tabasco! ;)
 
I valet mellan linoljekitt och syntetiskt kanske Sambal Oelek kan vara ett vettigt alternativt. Åtminstone får man ha det ifred för föglarne. ::)
 
Jag har kittat med syntetkitt och talgoxarna frossar i sig det också >:( men det är svartmålade stallfönster så jag la på ett lager tjära ;D och det är dom inte så försjusta i (inte min sambo heller..)
 
Häng upp några talgbollar och halva kokosnötter istället så slipper de käka fönsterkitt :)
 
Är fåglar så kloka så de förstår det?
 
Vad jag har märkt, så är fönsterkitt = nödmat för dem. Bjuder man på nåt bättre så får kittet vara ifred. Med reservation för ev. mindre förståndiga/dumma fögglar så klart   ;D
Nu till vintern är tjatmesen (= talgoxen) extremt inriktad på fett, vilket inte finns så mycket i naturen, förutom i solrosfrön.
Så servera nåt smaskigt, för oss människor onyttigt!
En osaltad fläsksvål är mums för dem. Salt är skadligt, tom dödligt för småfåglar. Eller en kokosnöt, kluven i två halvor med såg, och upphängd i ett snöre genom.
Det finns också färdiga klumpar av fett med ingjutna solrosfrön att köpa, ofta i 6-pack, för nån 10a.
Häng upp allt så att kråkor/kajor/skator inte når godsakerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.