Jag har en rejäl motorsåg och har ett powersharp system med deras svärd och kedja. Har fungerat perfekt som ny men nu när jag slipar och sågar så skär inte kedjan genom träet mer, man får trixa och trycka som fan för att komma igenom ved. Vad kan va frl, den är ju slipad ?
Förpackad Powersharp motorsågssvärd och kedja på en onlinebutiks webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
Varför funkar inte powersharp?
 
Gissar, hade den fungerat bra så hade flera satsat på det konceptet. Och det måste ju vara en specialkedja utifrån hur slipboxen ser ut. Kanske klyschan "verkar det för bra kanske det inte är sant";)
 
Det är deras kedja med
 
Hur många skogshuggare använder det systemet? :)
Det är väl antagligen så att kedjan/stenen är slut. Eller så är plastgrejen trasig.

För ett par hundringar får du fil och filmall för att fila kedja. Tar någon minut för en liten såg.
 
Om du inte helt enkelt har glömt att fila ned ryttarna i samma takt som tänderna.......

Jag föredrar fil och filmall och vanlig kedja.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
hsd
När man läser om powersharp så anges att kjedjan kan slipas 5-15 ggr och att slipsten skall bytas när kjedjan bytes
Systemet kräver specialkjedja, funkar inte med vanlig kjedja
Vid arbete med motorsåg slits kjedjan , kolla yrkesfällare -de filar kjedjan ofta, kanske 10 ggr per dag
Jag har efter mycket om och men lärt mig att fila kjedjan och skulle aldrig använda powersharp
 
hsd hsd skrev:
anges att kjedjan kan slipas 5-15 ggr och att slipsten skall bytas när kjedjan bytes
Då blir det ett dyrt system om man vill hålla sin såg med vass kedja. Och som ts skriver med " en rejäl motorsåg" riskerar man att slöa ned kedjan lite extra mellan slipningarna om man är lite ovan och låter sågkraften få nöta extra.;)
Så det låter då som att kedja/slipsten är utslitna.
 
Ser lite konstigt ut, får tänderna någon släppvinkel?
Ser ju ut som man slipar ovansidan plan och då får man nöta på.
Eller är det någon mekanism i kedjan som vinklar tanden när kedjan går över topptrissan?

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.