Hej,
Är det någon som vet om det går att byta ut endast den vita slangen som leder ut ”spillvattnet” från diskhon? Den har spruckit!. & då bytas av en behörig fackman såklart.
Tack på förhand// Petra
( installerades för 4 år sen i nytt kök, & Sprucken vit avloppsslang under diskho som behöver bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit slang under diskho med skada som möjligtvis orsakat vattenläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
är det rimligt att de går sönder så snabbt?)
 
Borde finnas som lös del hos tillverkaren bara att byta själv
 
  • Gilla
Petra66
  • Laddar…
Mät upp med måttband ungefär hur lång slangen är.
Gå till en butik som säljer sådant och visa bilderna.
Sedan byter du enkelt slangen själv, behövs ingen behörighet.
Om du känner dig osäker på om du fått skarva täta kan du ställa en hink, 2-liters glasslåda eller liknande under skarven så ser du om det droppar något.

Och nej, de ska inte gå sönder så snabbt, men man ser att "dragspelet" är för dåligt utdraget, vilket orsakat detta. Kanske har du en sopkorg som knuffar på slangen och ger böjningar som slangen inte orkat med i längden?
 
  • Gilla
Petra66
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Borde finnas som lös del hos tillverkaren bara att byta själv
Tack, ska kolla m dem!
 
Anna_H Anna_H skrev:
Mät upp med måttband ungefär hur lång slangen är.
Gå till en butik som säljer sådant och visa bilderna.
Sedan byter du enkelt slangen själv, behövs ingen behörighet.
Om du känner dig osäker på om du fått skarva täta kan du ställa en hink, 2-liters glasslåda eller liknande under skarven så ser du om det droppar något.

Och nej, de ska inte gå sönder så snabbt, men man ser att "dragspelet" är för dåligt utdraget, vilket orsakat detta. Kanske har du en sopkorg som knuffar på slangen och ger böjningar som slangen inte orkat med i längden?
Tack för hjälp, men inget går emot slangen, så det skyller jag på den som installerade.
 
V
Ta loss slangen och ta med den till butiken.
 
  • Gilla
Petra66
  • Laddar…
Ska se om det går, tack för hjälpen
 
Den slangen är inte en standardprodukt, den bör finnas som reservdel för just det disbänksfabrikat du har. Kan du hitta någon tillverkarbeteckning, så ring bolaget. Jag gissar att de skickar en ny slang gratis.
 
  • Gilla
Petra66
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Den slangen är inte en standardprodukt, den bör finnas som reservdel för just det disbänksfabrikat du har. Kan du hitta någon tillverkarbeteckning, så ring bolaget. Jag gissar att de skickar en ny slang gratis.
Tack för hjälp/tips!
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Denna bör funka.

[länk]
Hej
Hade visst missat att skicka mitt svar, :thinking:men Stort tack för din hjälp & för att du även sökt efter ev passande produkt!(y)
Ska kolla upp det/
Mvh Petra
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.