Har i vardagsrummet 2 olika takarmaturer.
Skall styras separat från samma plats i rummet.
Bör få plats i den enda apparatdosa som finns och dimras med en kronbrytare.
Självklart har jag endast LED-ljuskällor vilket dimmern skall vara avsedd för.
Gärna något bra märke typ Schneider.

Hur kan det vara så svårt att hitta?
Det enda jag hittar är Plejd Dim-02 krondimmer, men den kräver nolla framragen och verkar vara slut i lager på många ställen.

Tacksam för svar

(Eller är det bästa att fräsa upp gipset och sätta en extra dosa jämte?) :rolleyes:
 
  • Gilla
ChrisF
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Vadsbo LD200KRON kanske?
Kräver förvisso nolla likt Plejd dock.

[länk]
Den kan vara aktuell. Känner inte igen märket. Gör vadsbo "riktiga grejor"?
 
P plan-g skrev:
Den kan vara aktuell. Känner inte igen märket. Gör vadsbo "riktiga grejor"?
Vadsbo gör riktiga grejer. Firman kör deras LD220 och kronvariant nästan som standard och av säkert en 500 stycken de senaste åren så har jag endast fått byta ut 2 för att de strulat.
 
  • Gilla
Patrik8608 och 1 till
  • Laddar…
T
Har ett par st vadsbo-dimmers och LED-drivers och är riktigt nöjd med dem. Elektriker som rekommenderat och monterat dem.
Absolut inget "Biltema-skräp".
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
M Matten skrev:
Vadsbo gör riktiga grejer. Firman kör deras LD220 och kronvariant nästan som standard och av säkert en 500 stycken de senaste åren så har jag endast fått byta ut 2 för att de strulat.
Toppen, tack!

Känns som att det kan bli trångt i dosan där allt detta skall kopplas in. Fas, nolla, 2 tändtrådar, 2 styrtrådar från tryckknapparna och själva dimmern.

Eller vad tror ni?
 
Finns det ingen mer rymlig dosa på samma grupp du kan gömma dimmern/dimmrarna i? Behöver inte sitta bakom brytarn.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Toppen, tack!

Känns som att det kan bli trångt i dosan där allt detta skall kopplas in. Fas, nolla, 2 tändtrådar, 2 styrtrådar från tryckknapparna och själva dimmern.

Eller vad tror ni?

Beror på vad du har för dosor. Moderna dosor är inget problem, brukar få plats med allt det där plus 2-4 Wago. Äldre eller typ plåtdosor kan dock stöka. Då skulle jag istället sätta pucken i takdosan istället.
 
Fördelen med Plejd är att den är en smart dimmer, du kan även styra den med smartphone/paddan eller någon annan knapp i huset som är ansluten till en Plejd.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Casaloco Casaloco skrev:
[länk]

Kanske är ett alternativ?
Eller inte:

Skärmdump av en produktsida med markerad text som varnar att dimmern inte fungerar med LED.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Fördelen med Plejd är att den är en smart dimmer, du kan även styra den med smartphone/paddan eller någon annan knapp i huset som är ansluten till en Plejd.
Vadsbo har även en bluetooth variant av sina dimmers. Brukar inte köra så mycket Plejd själv, då vi betalar nästan hälften så mycket för en vadsbo med bluetooth funktion, men jag gillar att de har en kronvariant. Dock upplever jag dem som lite tjockare, så jag råder TS till att verkligen se om pucken får plats i dosan.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
M Matten skrev:
Beror på vad du har för dosor. Moderna dosor är inget problem, brukar få plats med allt det där plus 2-4 Wago. Äldre eller typ plåtdosor kan dock stöka. Då skulle jag istället sätta pucken i takdosan istället.
Jag har en kronbrytare med två dimmerpuckar till, den ena bakom brytarn och den andra bakom ett lamputtag. Lamputtag brukar vara låga och lämna gott om plats bakom.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.