Jag bor i ett litet radhus på 65 kvm. Jag håller på och renoverar och tänkte byta ut alla element, som ev är original från när huset byggdes 1979. Idag sitter det vanliga elelement i huset. Jag tänkte byta dem till några mer energisnåla elelement. Vill gärna ha råd om just element. Vill inte ha en luftvärmepump för jag tycker inte om hur de låter och lite andra saker. Så vi håller oss till element.

Nu är frågan, finns det energisnåla elelement eller är dom ungefär lika snåla/osnåla? Ska jag välja utifrån utseende eller finns det verkligen energisnåla element ni kan rekommendera?
 
  • Gilla
Ewa A.A
  • Laddar…
Energisnåla element? Då behöver du inga alls! Stoppar man in 1000w så får du ut 1000w i värme.

Men däremot, med nya element och digital termostat så jämnare temp, och lite mindre förbrukning.

Bäst att fundera på en luftvärmepump av bättre modell..
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ett element eller radator som det också kallas som värmer med el går inte att göra enerisnåla då verkningsgraden
alltid förblir 1:1.

Däremot finns det moderna modeller med elektronisk "termostat" som istället för att slå på och av varierar effekten efter behov.

Vanliga "panel" modeller finns i många utförande och modellet och sedan har du de oljefyllda varianterna.

Dessa ger en jämnare värne och kan ofta sänka förbrukningen jämfört med äldre modeller med bimetalltermostat - ofta är det termostaten som lägger av och elementet kan då bli svårtjusterat samt ibland kallt eller värma hela tiden.

Tidigare var de oljefyllda ofta jämnare i temperatur men med dagens moderne styrning och utveckling så är många
utan olja likvärdiga.
 
Jo precis exakt det jag skrev.

Varför så anti luftvärmepump?
 
  • Gilla
Karzan
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Jo precis exakt det jag skrev.

Varför så anti luftvärmepump?
Främst för att dom låter. Det blir aldrig riktigt tyst med en luftvärmepump hemma. Sen tycker jag dom ger ojämn värme. Varmare vid aggregatet men mindre varmt i hörnet på rummet m.m.
 
J
Klart det ligger ett visst sus i luften hela tiden och lite mer när dom varvar upp , en del kan inte med det irriterar.
 
Beror på vart du sätter den, kör element och luftvärmepump, kör du den på låg fläkt så går de tyst, men inte optimalt.

Sätt den i hallen eller där man ej vistas.
 
5
Är ju inte i elementbranshen direkt men Nobö tillverkar fina element.
De har trådlös styrning som du kan styra via din telefon, vilket många andra tillverkare lär ha med. Såg nån reklam om det när jag sökte efter andra saker...
Det är nog mest utseendet på radiatorerna som får avgöra.
Alla elementtillverkare har element med olika sätt att styra dem, elektronisk termostat och 230/400v.
Så som sagt det är nog mest utseendet å priset som avgör lite vad man ska ha :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.