Renoverat kök med öppna skåp och verktyg på bänkskivor, stark belysning under överskåpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick följande belysning installerad i köket. Har inte flyttat in, men just nu sticker den i ögonen. Stark, bländande och inte dimbar. Den är kopplad till Plejd (Vet ej vilken) och styrs via denna. Dock har den ingen dimmerfunktion.

Jag hade önskat byta denna till

https://www.bauhaus.se/exxact-vagguttag-3-vags-ip21.html

som uttag

Plus någon annan bänkbelysning som är dimbar och lyser rakt ner, inte vinklat mot mina ögon.

Vad finns det att välja på? Behöver jag koppla på en transformator, eller har jag det idag redan? Behöver jag en annan Plejd för att dimra dem? Behöver jag en extra kabel från Plejden för att dimra dem med en controller?

All hjälp uppskattas! Just nu svider det i ögonen när man är i köket av dessa. Eller kommer jag vänja mig?

De vi fick i tvättstugan är mycket trevligare.

Kök under renovering med provisorisk lampa och tomma eluttag på kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Klart det sticker i ögonen , den sitter i hörnet med vinkel ut samt slår ner ljuset mot bänken som studsar upp i ögonen , kollar du ljusvinkeln som är så är det direkt in i ögonen , det går att byta till lika som i tvättstugan men då måste det sättas upp ett par andra vägguttag , då de nuvarande är i samma modul som armaturen , en EL-gubbe fixar det lätt
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Klart det sticker i ögonen , den sitter i hörnet med vinkel ut samt slår ner ljuset mot bänken som studsar upp i ögonen , kollar du ljusvinkeln som är så är det direkt in i ögonen , det går att byta till lika som i tvättstugan men då måste det sättas upp ett par andra vägguttag , då de nuvarande är i samma modul som armaturen , en EL-gubbe fixar det lätt

Frågan är vilka man ska köpa. Och vad kan man återanvända?

Har de jag har idag en driver eller trafo?
 
J
M maximm skrev:
Har de jag har idag en driver eller trafo?
Troligtvis inte allt inbyggt då det sitter vägguttag och kanske LED som ljus , om du är nöjd med det som sitter i tvättstugan och ljuset tilltalar dig , så ta lika , det finns varianter som är dimbara med men då ska det sitta en dimmer i stället för strömbrytare till dom
 
Ledtejp i en aluminiumprofil med opalt glas som monteras under överskåpen i hela des längd. Typ 19,4 W/m i effekt.
 
J
Glömde säga att armaturen ska sitta lite närmare ytterkant för att ljusvinkeln inte ska slå direkt i ansiktet , sedan det med återvinning Nja om du har något annat ställa som behöver ljus så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.