Hej!

Det sitter lite larmprylar här och där i huset. Jag har ingen aning årsmodell/märke och min undran är helt enkelt, går det att göra något med det här? Stand-alone-larmning utan koppling till larmcentral eller är det bara att slänga?

Försökte googla lite och vissa pratar om om-programmering men det verkar inte vara givet att det alltid fungerar. Kan man montera isär enheten och se något ID/serieport eller sitter det någon stöldskydds-aktigt i enheten som slår backut?

Gammal vit larmenhet på vägg bredvid eluttag, ser omodern ut och är möjligen inaktiverad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har en sådan i drift, Verisure (eller vad dom heter :rolleyes: ). Funkar utmärkt.
Däremot är det ju inte säkert att innanmätet är samma bara för att plastskalet är lika.
 
Jag misstänker att det är rätt så gammalt med tanke på åldern på de som bodde här tidigare.. Jag är alltså inte intresserad av att börja abbonera på tjänster av Verisure eller något annat larmcentral utan låta den tjuta på egen hand utan koppling till larmcentral när man slår på larmet :)

Helst hade jag velat koppla in det till home-assistant eller liknande men jag antar att den pratar något eget protokoll som inte låter sig lyssnas av.
 
Just larm är något jag valt att inte mickla ihop själv, gör det mesta annat själv så jag hinner/orkar/vill helt enkelt inte, så om och hur det kan användas kan jag inte svara på.
Misstänker att det är enklast att riva ner det och börja på nåt nytt.
 
Är ett Verisurelarm, från början av 2000talet skulle jag tro.

Ska gå att köra lokalt utan uppringning, men jag vet inte hur man gör för att få igång det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.