Hejsan!
Vi har ett hus med en förbrukning på 28.000 kwh. Vi har ett CTC luft/vattensystem från 2009 men funderar nu på hur vi på bästa sätt kan komma ner i elförbrukning.

Vi funderar nu på vad som passar oss bäst av el-solceller eller berg-/jordvärme. Enligt Eons offert skulle det kosta 160.000 kr (minus de 30 % som idag erbjuds, men de vet man ju inte om de kvarstår till mästa år) att installera 39 solceller som skulle ge ca 8900 kwh/år.

Berg-/jordvärme kostar väl samma, eller till och med upp emot 200.000 kr, men hur mycket bättre är detta jämfört med det luft/vattensystem vi har idag???

Således: Vilken investering tror ni ger mest? Solceller eller berg-/jordvärme?

Mvh Björn
 
J
I bland är det ömsom sol eller regn med grova moln samt vinter , vad ska du värma med då
 
  • Gilla
Bödde
  • Laddar…
Hur ligger energiförbrukningen månad för månad?
Hur fördelar sig energianvändningen mellen hushållsel, värme, varmvatten?

När på dygnet förbrukas dom olika energislagen?

Vad är det för fastighet?
Var ligger fastigheten?
Från när är fastigheten?
Är fastigheten tilläggsisolerad?
Utsätts fastigheten för mycket vind?
 
  • Gilla
Bödde
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
I bland är det ömsom sol eller regn med grova moln samt vinter , vad ska du värma med då
Om jag installerar elsolceller värmer jag med luft/vattensystemet. Solcellerna ger el (inte uppvärmt vatten) så den använder jag till allt som drar el helt enkelt.
 
EON monterar nog inga solcellsanläggningar utan agerar möjligen bara mellanhand. Troligen bara en fördyrande mellanhand med tanke på priset du nämner 160000 kr för ca 10000 kWp installerad solcellsmoduleffekt. 10000 kWp installerad solcellsmoduleffekt monterat på södertak ger ca 9000 kWh/år. Kontakta istället en solcellsfirma, som utför jobbet och monterar själv.

28000 kWh/år för ett hushåll är ganska mäktigt med tanke på att ni redan har luft-vattenvärmepump.
Men kanske ett jättestor boyta och dåligt värmeisolerat och äldre fönster.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
EON monterar nog inga solcellsanläggningar utan agerar möjligen bara mellanhand. Troligen bara en fördyrande mellanhand med tanke på priset du nämner 160000 kr för ca 10000 kWp installerad solcellsmoduleffekt. 10000 kWp installerad solcellsmoduleffekt monterat på södertak ger ca 9000 kWh/år. Kontakta istället en solcellsfirma, som utför jobbet och monterar själv.

28000 kWh/år för ett hushåll är ganska mäktigt med tanke på att ni redan har luft-vattenvärmepump.
Men kanske ett jättestor boyta och dåligt värmeisolerat och äldre fönster.
Tack för det inlägget, det ska jag absolut kolla upp! Vet du om man ska akta sig för några leverantörer, eller är de ungefär lika bra?

Ja, vi har ett stort hus (ca 270 m2) och till det ett dåligtcisolerat torp på 77 m2 som vi stödvärmer till 16 grader under vintern. Till detta har vi ett hoppylantbruk som givetvis koster en del att hålla igång. Summan av detta blir mycket, därav viljan att göra det bästa av situationen med ev solceller.

Mvh
 
Solpaneler ger väldigt lite el på vintern. Så att mata värmesystemet med solel är inget som funkar.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
I din beskrivning låter det som om alla tre delarna (stort hus, torp & lantbruk) ligger på samma fastighet, gör det det?

Försök å svara på mina frågor om du vill ha hjälp med att sänka energianvändningen.

Hur stor är dagens LVVP?
Tillverkare/modell?



Vi har en hushållselförbrukning på ca 4600kWh/år, värme & varmvatten ca 18500kWh, då är vi fem personer, enplan+källare 100+100m^2, södra Sverige längs ostkusten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
I din beskrivning låter det som om alla tre delarna (stort hus, torp & lantbruk) ligger på samma fastighet, gör det det?

Försök å svara på mina frågor om du vill ha hjälp med att sänka energianvändningen.

Hur stor är dagens LVVP?
Tillverkare/modell?



Vi har en hushållselförbrukning på ca 4600kWh/år, värme & varmvatten ca 18500kWh, då är vi fem personer, enplan+källare 100+100m^2, södra Sverige längs ostkusten.
Hej! Jag körde fast på dina frågor det var därför jag inte återkom. Jag är verkligen tacksam för din hjälp, så här kommer så utförligt som möjligt

Ja precis, det är samma fastighet, så elförbrukningen inkluderar allt.

Luftvärmepumpen är en CTC Eco Air 109 och värmepannan är en CTC Eco El 1550/1800. Installerad 2009.


Teknisk specifikationstabell för CTC EcoAir värmepumpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på CTC EcoEl 1550/1800 värmepanna med tekniska specifikationer, gjord i Sverige av Enertech AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en CTC Eco Air 109 luftvärmepump som visar teknisk information och serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är den tekniska information jag kan hitta.

28000kwh är den sammanlagda elförbrukningen, hur den är fördelad på uppvärmning/hushållsel/torp vet jag inte. Behöver du veta ska jag försöka kolla upp det, men hur???

Vi bor i Småland i närheten av Växjö, så ingen vidare vind här alltså.

/Björn
 
Jag skulle börja med att sätta separata energimätare på matningarna till torpet, värmepumpen, elpannan & ”lantbruket”.
På så sätt får du reda på vart elenergin förbrukas, därefter går det att börja fundera på hur man ska minska elenergiförbrukningen.

Sitter LVVP och elpannan i samma hus eller olika?
Om dom sitter i samma hus, är dom då ihopkopplade? i så fall hur?

Elpannan är på 15kW, det är den som i så fall skulle bytas ut till någon typ av värmepump.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag skulle börja med att sätta separata energimätare på matningarna till torpet, värmepumpen, elpannan & ”lantbruket”.
På så sätt får du reda på vart elenergin förbrukas, därefter går det att börja fundera på hur man ska minska elenergiförbrukningen.

Sitter LVVP och elpannan i samma hus eller olika?
Om dom sitter i samma hus, är dom då ihopkopplade? i så fall hur?

Elpannan är på 15kW, det är den som i så fall skulle bytas ut till någon typ av värmepump.
Helt rätt, det borde vi gjort för länge sen istället för att gissa vilken åtgång det är på de olika anläggningarna.

Ja, luftvärmepumpen (är det den du kallar LVVP?!) och pannan sitter i samma hus. Ja, de är sammankopplade.

Bytas till någon typ av värmepump? Du menar bytas till typ jordvärme/bergvärme?

/Björn
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag skulle börja med att sätta separata energimätare på matningarna till torpet, värmepumpen, elpannan & ”lantbruket”.
Angående energimätare. Är det något man själv kan fixa (det finns ju en del sånt i vanliga butiker) in eller måste det till mer avancerade grejer?
 
LLVP på torpet torde vara en vettig investering oavsett vad ni gör i övrigt. Orkar den inte hålla uppe värmen på 16 grader på vintern så är inte heller det hela världen då luften då är torr. Så satsa inte för dyrt på den, för 18000 så har du något vettigt färdiginstsllerat där som spar pengar åt dig.

Har man jordbruksfastighet så har man kanske möjlighet att tjäna lite extra på att ha solel, även om det inte är bra för landets elförsörjning... ;)
...men här har jag inte kunnandet utan känner bara folk som kunnat räkna hem det.
 
Att elkostnaden är hög beror på att elpatronen får arbeta hårt. Dvs att pannan är underdimensionerad. 3,5kW är alldeles för lite på värmepumpen, det är 15kW el som får värma husen...
 
Bödde Bödde skrev:
Angående energimätare. Är det något man själv kan fixa (det finns ju en del sånt i vanliga butiker) in eller måste det till mer avancerade grejer?
Det måste vara energimätare som mäter trefas, många är direktmätande, det finns enstaka som har mättrafsformator som monteras runt fasledarna.

”Svensson” får inte montera dessa i centralen, men den som vet exakt vad den gör och vet om risker mm kanske gör det själv iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.