Håller med Vector. Installatören borde ha observerat detta. Hur djupt är borrhålet? Är det fler än ett borrhål?
 
tommib
Hur mycket pellets eldade ni förut, dvs vad var husets energibehov innan ni installerade BVP?
 
Krillesvenson Krillesvenson skrev:
Tack för alla kommentarer, jag skickar upp en forumpost på varmepumpars forum.
Problemet är förmodligen något cirkulärt, men frågan är hur jag ska ta det vidare... köldbärarpumphastigheten ligger alltid på 100%
Gå till startmenyn, håll inne tillbakaknappen till servicemenyn kommer upp. I driftinställningar kan du sätta brinepumpen på auto och även se om det finns något annat skumt i menyerna.
 
FG FG skrev:
Gå till startmenyn, håll inne tillbakaknappen till servicemenyn kommer upp. I driftinställningar kan du sätta brinepumpen på auto och även se om det finns något annat skumt i menyerna.
Den går nog på auto, den går förmodligen på 100% för att få ner skillnaden på tillopp å retur till 3-4 grader
 
V Vector skrev:
Den går nog på auto, den går förmodligen på 100% för att få ner skillnaden på tillopp å retur till 3-4 grader
Kan vara så, men det kan också vara så att man får lite skumma värden just av att pumparna står på fasta värden. Min installatör hade satt brinepumpen på 100 % utan att säga något om det. Det är sannolikt bättre att pumpen själv får bestämma.
 
Det är 2x120 meter hål och hålen är parallel kopplade misstänker jag, Pumpen värmer somsagt ungefär till 0 gradigt utan eltillsats och det är redan vid plusgrader ca +5 - 10 så är det redan 8 grader skillnad på in och ut tempen
 
Tror också på fel på köldbäraren. Luft? Felkopplat? Ring Nibe och installatören varje dag. Uselt att dom inte fixar det eller tar dit nån som kan göra det.
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
J
Flödesproblem som dom säger , brain går för sakta , den kyls för mycket det sitter ett filter på brain , kanske en filterboll då är det lätt att kolla , men du kanske behöver en segersäkringstång som klämmer inåt för att få ut silen eller såknske du kan se något med en lampa i hålet
Hur ser det ut i plastkärlet , syns någon nivå , hur mycket rör sig den när brainpumpen startar , samt kan du utröna på vilken sida om pumpen den sitter
 
  • Gilla
Tia78 och 1 till
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Flödesproblem som dom säger , brain går för sakta , den kyls för mycket det sitter ett filter på brain , kanske en filterboll då är det lätt att kolla , men du kanske behöver en segersäkringstång som klämmer inåt för att få ut silen eller såknske du kan se något med en lampa i hålet
Hur ser det ut i plastkärlet , syns någon nivå , hur mycket rör sig den när brainpumpen startar , samt kan du utröna på vilken sida om pumpen den sitter
Jag är inte hemma just nu så kan själv inte kolla det för tillfället... En i värmepumpforum svarade nyss att jag kanske behövde köpa till en större kb-pump?
 
Krillesvenson Krillesvenson skrev:
Jag är inte hemma just nu så kan själv inte kolla det för tillfället... En i värmepumpforum svarade nyss att jag kanske behövde köpa till en större kb-pump?
Nej! Då är det något fel med installationen
 
  • Gilla
jojo123
  • Laddar…
Du skriver att hålen är parallellkopplade.
Det har inte blivit något tok där?
Jag har aldrig kopplat några bergvärmehål men i min värld borde det sitta strypventiler för att balansera flödet mellan hålen? Är dessa korrekt justerade? Det är inte strypt för mycket? Cirkulerar det i båda hålen? Är det korrekt kopplat (så att brinen inte bara går i transportdiket mellen pumpen och hålen...:dizzy: )?

[Rättat stavfel]
 
Redigerat:
Eftersom det aldrig har fungerat och pumpen verkar bete sig som den ska ift förutsättningarna borde det i rimlighetens namn vara något galet med installationen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vad är det för dimension på rören mellan slangarna och värmepumpen? 22, 28 eller 32mm rör. Så det inte är stort tryckfall där?

Det borde vara minst 28mm..
 
Fotografen Fotografen skrev:
Du skriver att hålen är parallellkopplade.
Det har inte blivit något tok där?
Jag har aldrig kopplat några bergvärmehål men i min värld borde det sitta strypventiler för att balasera flödet mellan nålen? Är dessa korrekt justerade? Det är inte strypt för mycket? Cirkulerar det i båda hålen? Är det korrekt kopplat (så att brinen inte bara går i transportdiket mellen pumpen och hålen...:dizzy: )?
Helt riktigt. Tryck i ett par kött termometrar innanför isoleringen på inkommande från varje hål skall vara samma temp.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Kan bli riktigt upprörd om det är orsaken att brine returen blir för kall att vp kallar på elspets och installatören inte kan se sambandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.