Som rubriken lyder.

Vi ska alltså bygga ett hus. 1-plan med ihopbyggt garage. Vilka val är ett måste och vilka val är helt onödiga. Vad ångrar ni att ni valde eller inte valde. Tex spröjs, dörrar, osb-skivor, utebelysning mm.
 
Det som är absolut viktigast är att ni tar kontakt med något som byggt innan. Tyvärr finns det massor av fällor när man bygger nytt.

T.ex. är det total entrepnad eller delad entrepenad. Många säger nyckelfärdigt, och sedan är det delad entrependad. OM det är delad entrepenad, ligger en orimligt stor del av ansvaret på er. Har ni byggt innan, vet ni vad skillnaden är, så kan delad vara okej. Om det är ert första bygge, se till att det är total entrependad och FAST pris på allt! Betala ingenting förens det är levererat. Se till att det finns ett REJÄLT förseningsvite. Typ 50 000 - 100 000 i veckan, det skall vara så dyrt för dem att de måste prioritera er och inte någon annan.

En annan sak som gör att det kan springa iväg med pengar är grunden, de brukar skriva typ fylle med max 60ton ingår och är det mer än så kostar det extra. Kan bli hur dyrt som helst. Gör en markanalys och begär fast pris.

Nu var det inte det som ni frågade om men tippsar om det ändå.

Allt som är på insidan är svårt att göra om i efterhand, golv, tapeter osv, går att byta. Så massor av vägguttag, nätverksuttag, kablar till utebelysning, flera jordfelsbrytare, t.ex. två inomhus och två utomhus. OSB är helt klart värt pengarna. Jag ångrar att vi köpte ett billigt kök som vi nu efter 9 år måste göra om. Vitvaror, köp rejäla vitvaror, Miele är helt klart bäst.

Badrum, snåla inte här, golvvärme, kakel, osv. Ett bubbelbadkar kan man sätta in senare om det finns plats, ström framdraget osv.

Snåla på golv i kök, varddagsrum osv om ni måste, går att byta efter ett par år. Är ganska enkelt. Kök är svårt att byta, vitvaror är enklare att byta.

Just my 2 cents...

/N
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
N niblom skrev:
Det som är absolut viktigast är att ni tar kontakt med något som byggt innan. Tyvärr finns det massor av fällor när man bygger nytt.

T.ex. är det total entrepnad eller delad entrepenad. Många säger nyckelfärdigt, och sedan är det delad entrependad. OM det är delad entrepenad, ligger en orimligt stor del av ansvaret på er. Har ni byggt innan, vet ni vad skillnaden är, så kan delad vara okej. Om det är ert första bygge, se till att det är total entrependad och FAST pris på allt! Betala ingenting förens det är levererat. Se till att det finns ett REJÄLT förseningsvite. Typ 50 000 - 100 000 i veckan, det skall vara så dyrt för dem att de måste prioritera er och inte någon annan.

En annan sak som gör att det kan springa iväg med pengar är grunden, de brukar skriva typ fylle med max 60ton ingår och är det mer än så kostar det extra. Kan bli hur dyrt som helst. Gör en markanalys och begär fast pris.

Nu var det inte det som ni frågade om men tippsar om det ändå.

Allt som är på insidan är svårt att göra om i efterhand, golv, tapeter osv, går att byta. Så massor av vägguttag, nätverksuttag, kablar till utebelysning, flera jordfelsbrytare, t.ex. två inomhus och två utomhus. OSB är helt klart värt pengarna. Jag ångrar att vi köpte ett billigt kök som vi nu efter 9 år måste göra om. Vitvaror, köp rejäla vitvaror, Miele är helt klart bäst.

Badrum, snåla inte här, golvvärme, kakel, osv. Ett bubbelbadkar kan man sätta in senare om det finns plats, ström framdraget osv.

Snåla på golv i kök, varddagsrum osv om ni måste, går att byta efter ett par år. Är ganska enkelt. Kök är svårt att byta, vitvaror är enklare att byta.

Just my 2 cents...

/N

Stort tack för synpunkterna. Vi kommer ha helentreprenad på bygget. Bygget blir 156+54 kvm garage. Det är platta på mark med ingjuten golvvärme. Uppvärmningen blir en Nibe F1255 med jordvärme.

Just osb är något vi diskuterar flitigt. En dyr post, ca 69k för hela huset. Dock känns det värt det. Utebelysning är också på tapeten. Drar man det genom vägg eller sätter man upp uttag? Något du känner som du ångrar att ni inte valde? Eller något som var helt onödigt?

Förklara gärna för en okunnig om fördelen med två jordfelsbrytare. Är det för att undvika att strömmen går i hela huset om det skulle bli krångel med tex ytterbelysning?
 
Det viktigaste är enligt mig att vara nogrann med budget, anpassa den efter sina förutsättningar, samt vara stenhård med den.

Sen beroende på entreprenadform givetvis göra en koll av husföretagets och övriga ekonomi.
 
ok, se till att ni bara har ett kontrakt att skriva under. Är det mer än ett är det inte totalentrepenad.

Fördelen med flera jordfelsbrytare är att när den går blir det inte mörkt i hela huset. Jag har delat upp det så typ vartannat rum är på bryare 1 och nästa brytare två. T.ex. går den i köket så lyser det i varddagsrummet och det finns någon form av belysning.

Sedan har jag personskyddsautomat på utsidan, det är en kombinerad jordfelsbrytare och säkring. Jag har två, en på ena långsidan och en på andra långsidan. När det regnar ner i julbelysningen så går bara den på utsidan, man har ljus, kyl o frys etc kvar fungerade inomhus.

Beroende på budget så kan man t.ex. dra fram bara kabel till utsidan, så kan man göra det sen. Snyggast är så klart att göra allt infällt, men då måste man veta precis hur man vill ha det.

Vill ni kanske ha en el-grill utomhus i framtiden, eller bygga en friggebod, eller infravärme till en uteplats, bra att dra el till det nu. Eller bevattning, vi har ingen på huset och bara en på stallet och det ligger alltid typ 40m slang ivägen. En pemslang är billig är när grävare är där så är det enkelt att gräva ner lite extra.

Pool?

Robbotgräsklippare, skall ni ha en sådan, var i så fall, den vill ha ström...

Tänk också på utgångar, vill ni bygga en uteplats på framsidan eller baksidan, enkelt att sätta i en dörr nu, ett j.... meck att göra det sedan.

Samma med uteplats, är det ändå maskiner där, enkelt att stoppa ner ett par rör och gjuta för uteplats (om man vill ha trädäck).

Det jag ångra mest är:
1: Att jag inte tog hjälp till att riva allt inomhus (tokrenoverade ett hus)
2: Att vi inte köpte en 80cm häll (jag gillar att laga mat)
3: IKEA kök (fast vi hade inte råd med mer)
4: Spöjs är fint men är de utvändiga är det extra arbete vid fönsterputs
5: Att jag inte envisades med att köpa en robotgräsklippare

Hoppas att det hjälper dig!

/N
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
R
Har byggt likande hus dock något mindre. Flyttade in i augusti.

Vi är i stort sett nöjda med allt men framför allt:

Bredare garageport 3m
Täljstenskamin
Yale doorman synkat med yale larm
Bredare häll, 80cm
Takduschar i bägge badrummen
Köpte egna garderober på Ikea
Aluminium klädda fönster
Spottar i takfot
Plejd dimmer

Vi valde inte osb i väggar. Tv:n är de tyngsta vi satt upp och anpassade väggfästet så de passade reglarna.
 
Hej Niblom har redan svarat klokt

Byggde nytt A-hus för 1,5 år sen och vad jag ångrade mest var att man inte tog bättre vitvaror/ugn utan gick på A-Hus standard i tron att det är väl ok, kolla upp det noga och det är dumt att snåla in detta.

En annan miss var att i den färgen som "ingick" till inne väggarna inte var den bästa/rätt glans utan det fick jag höra av målaren, ja för några tusen hade du fått den bättre färgen, snåla inte på det.

Och tänk på att ha öppningsbara fönster i alla sovrum om ni inte har ac, vi har ett "designat" litet fönster i ett sovrum snyggt men värdelöst då det inte går att öppna.

Skall ni ha badkar? Vi tänkte att det sätter vi in sen och drog fram vatten och el, men det kostar mer att installera/koppla in det senare än att ta det ifrån början.

Mycket klokt skrivit tidigare men tänk även på att dra fram rejält med ström till garage/carport om 5 år vill alla ha en laddbox monterad för elbilar, det är dyrt senare.

Tipset om fast pris på grund/markarbete är nog bra för vi åkte på en smäll när berget plösligt blev större och skojaren som hade lämnat offert höjde priset rejält, va vaken där.

Planera in var alla bilar skall stå och få plats, vi gjorde kanon bra men många grannar missade detta och får inte plats med bilar om det blir flera på besök.

Tänker ni tex Attefallhus på tomten senare? dra fram avlopp och el rör ihop med bygget redan nu det blir billigare i längden
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S
R Ryssi skrev:
Har byggt likande hus dock något mindre. Flyttade in i augusti.

Vi är i stort sett nöjda med allt men framför allt:

Bredare garageport 3m
Täljstenskamin
Yale doorman synkat med yale larm
Bredare häll, 80cm
Takduschar i bägge badrummen
Köpte egna garderober på Ikea
Aluminium klädda fönster
Spottar i takfot
Plejd dimmer

Vi valde inte osb i väggar. Tv:n är de tyngsta vi satt upp och anpassade väggfästet så de passade reglarna.
Varför montera yale när man bygger nytt? Om du bygger nytt har du ju möjligheten att fälla in kablar och installera ett riktigt larm med riktiga ellås.

Jag förstår fullt ut att man monterar yale i befintlig byggnad då det kan vara omständigt med kabeldragning, men i nybygge är det i mina ögon vansinnigt korkat.
 
S SueCia skrev:
Varför montera yale när man bygger nytt? Om du bygger nytt har du ju möjligheten att fälla in kablar och installera ett riktigt larm med riktiga ellås.

Jag förstår fullt ut att man monterar yale i befintlig byggnad då det kan vara omständigt med kabeldragning, men i nybygge är det i mina ögon vansinnigt korkat.

Menar du att man kan få motsvarande yale fast utan batteri?
 
K
Kolla upp vad plywood kostar istället för osb. För vårt hus hade det skiljt 5000 kr, det är ju arbetet som är dyrt inte materialet..

Ångrar inte att vi satte in ett billigt kök, kan bli ett kul projekt om några år att byta till det man verkligen vill ha.

Snåla inte med takhöjden. Tycker att 270 (9') borde vara standard, ändå är det få hustillverkare som erbjuder det. Vi har 280 och njuter av det varje dag.

Tänk verkligen igenom placering av hus och fönster i förhållande till sol och utsikt. Vi har sett till att ha perfekta siktlinjer så att vi får ut maximalt av havsutsikten, nästan oavsett hur man går ser man havet. Hos grannarna med motsvarande läge ser man bara havet från tvättstugan ..
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
R
S SueCia skrev:
Varför montera yale när man bygger nytt? Om du bygger nytt har du ju möjligheten att fälla in kablar och installera ett riktigt larm med riktiga ellås.

Jag förstår fullt ut att man monterar yale i befintlig byggnad då det kan vara omständigt med kabeldragning, men i nybygge är det i mina ögon vansinnigt korkat.
Blir ett larm riktigt för de är kablar istället för trådlöst?

Är nöjd med larmet samt dörrlåset. Fungerar på samma sätt som verisure utom uppkoppling mot larmcentral.
Ska komplettera med brandvarnare samt utomhussiren på vind
 
S
R Ryssi skrev:
Blir ett larm riktigt för de är kablar istället för trådlöst?

Är nöjd med larmet samt dörrlåset. Fungerar på samma sätt som verisure utom uppkoppling mot larmcentral.
Ska komplettera med brandvarnare samt utomhussiren på vind
Inte enbart men ja det är väl åtminstone ett grundkriterie, trådlösa larm monterar man som en absolut sista nödlösning om det absolut inte är försvarbart att dra kabel, t.ex att kablaget skulle bli synligt är ju ingen höjdare.

Det kan inte skilja många tusenlappar på att få ett ordentligt larm med vettigt lås installerat istället för hobbyprodukter med långt ifrån acceptabel pålitlighet.

En Galaxy Flex 020 räcker för väldigt mångas behov om man inte vill lägga lite extra på ett SPC t.ex.
 
R
S SueCia skrev:
Inte enbart men ja det är väl åtminstone ett grundkriterie, trådlösa larm monterar man som en absolut sista nödlösning om det absolut inte är försvarbart att dra kabel, t.ex att kablaget skulle bli synligt är ju ingen höjdare.

Det kan inte skilja många tusenlappar på att få ett ordentligt larm med vettigt lås installerat istället för hobbyprodukter med långt ifrån acceptabel pålitlighet.

En Galaxy Flex 020 räcker för väldigt mångas behov om man inte vill lägga lite extra på ett SPC t.ex.
Ja smaken är som baken..

Jag är nöjd som sagt och de är huvudsaken.

Åter till topic
 
R Ryssi skrev:
Ja smaken är som baken..

Jag är nöjd som sagt och de är huvudsaken.

Åter till topic
Finns det motsvarande yale fast trådbundet man kan ha så man slipper batteribyten?
 
R
K kjork skrev:
Finns det motsvarande yale fast trådbundet man kan ha så man slipper batteribyten?
Vet faktiskt inte men batteribytet är inte krångligt. Man får en notis i appen att batterierna börjar ta slut.
Sen kopplar man bort enheten som man ska byta i och byter batterier.

Ska hålla ca 2 år enligt manualen.
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.