Jag har köpt en enkel luftkompressor på Jula: Meec 24l 1100W 180 l/min 8 bar oljesmord Art nr 200011. Till denna Meec tryckluftsverktyg 5 delar art nr 079040. Jag har pumpat däck, spridit mossmedel på tak, blåst rent värmepump mm. Mycket nöjd så långt.


I verktygssatsen ingick även en färgspruta. Mycket kortfattad bruksanvisning. Som novis funderar jag nu hur jag kan använda den. Har inga planer på att lackera om bilen eller så, men kanske något enklare som att olja in utemöblerna eller spruta Falu rödfärg på plank och bodar. Eller är det trots allt enklare med pensel?


I bruksanvisningen anges max lufttryck till 4 bar. Måste jag skaffa en tryckregulator?


Kompressorn är oljesmord. Krävs det ett oljefilter? Kanske bara för vattenbaserade färger?


Kommer rödfärgen att slita på munstycket? (Försökte hyvla en rödfärgad bräda med elhyvel en gång. Bladen blev snabbt slöa.) Finns munstycken (standardiserade?) att köpa som reservdel? Kanske behövs olika hålstorlekar för olika färger?


Tacksam för svar eller hänvisning till nån bra informationssida.
 
Trycket brukar man kunna reglera, vet inte om Meec kanske valde bort det?
Rödfärg är nog tveksamt om du kan spruta alls med en lackspruta, brukar va speciella grejer till slamfärg.
 
Rödfärgen sliter mer på munstycket än vanlig färg. Jag har målat ett helt hus, ca 60l rödfärg med en spruta där nålen och munstycket var gjord av plast, funkade jättebra.

Om den skulle paja kostar en ny ca 250 spänn så inte hela världen jämfört med hur mycket tid man sparar.

Tänk på att du måste måla första lagret med pensel med slämfärg så det fäster ordentligt, andra gången och om-målning funkar fint att spruta!

/N
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.