Nja, det ser lite "skumt" ut för ringskorna. Det ser lite mishandlat ut. Är du bombis på att kablarna sitter ordentligt fast?
 
D Deedum skrev:
Nu har jag bytt från plinten och uppåt, från vänster:
Nr 2, svart till ring
Nr 4, röd till ring
Nr 5, blå till nya kabelskor två stycken
Gör om den svarta och röda på samma sätt som de blå där ser du ut att ha lyckats bättre.
 
E etompau skrev:
Nja, det ser lite "skumt" ut för ringskorna. Det ser lite mishandlat ut. Är du bombis på att kablarna sitter ordentligt fast?
Jag har klämt hårt med tången, böjt upp ledaren och klämt fast med skruven. Det sitter när jag drar, och glappar inte.
Jag satte på alla plattor och spisen nu. Släckte alla lampor i köket och tittade länge. Inga gnistor.
 
GK100 GK100 skrev:
Gör om den svarta och röda på samma sätt som de blå där ser du ut att ha lyckats bättre.
Ok, och sätt dem på de hela och lediga stiften på endera sidan?
 
D Deedum skrev:
Ok, och sätt dem på de hela och lediga stiften på endera sidan?
Ja det ser ut att kunna gå fint.
 
Ok, jag gör om dem också och testar lediga plintarna.

Jag kan nog märka den här tråden som löst.
Tack för alla tips! Och god jul!
 
A
D Deedum skrev:
Köpte ringar istället och satte direkt på skruvarna på de två ställen som bränt sönder. Men det var svårt att knipa om ledare ... för liten ledare i förhållande till skruvstorleken kanske.

Men, det slår gnistor borta till höger vid neutralledaren, eller stiften ovanpå. Ni ser ju hur bruna de blivit. Jag köpte nya kabelskor nu också, och ska byta strax. Frågan är väl, varför det slår gnistor...

Annan fråga: är den här verkligen kopplad på tre faser? Det är ju bara två inkommande ledare och nolla plus jord. Två faser? Den skulle kanske funka bättre på tre :-/
Bara för att kabeln är blå så är det inte nolla i en 400v spis utan även den en fas
 
Hade det inte varit enklare med ett gäng wago.
Jag litar mer på dem än egenklämda kabelskor.
Men det kanske är olämpligt av någon annan anledning?
Flera svarta kablar anslutna till en orange WAGO-skarklämma monterad på en metallskena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.