C Christoffer85 skrev:
Vart har de kladdat på ett kvarts kilo locherpasta?:crysmile:
Edit:tvåa på den
De kanske hade den till fika?
 
  • Gilla
Steelheart och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Samtliga gissningar i relation till verkligt fakturerat belopp (röd linje):

[bild]
Det ser ut som att jag hade mest rätt...
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Kul tävling! (y)
Gärna mer sånt för olika typer av arbeten från er alla.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Ja, med både sagor, chansningar och ocker. Precis som i verkligheten! Och bara en vet sanningen!
Och inte är det ts. Isf byggfirman, om de nu hunnit räkna på det ☺️.

Jag gissar dock på 33290kr före rot.
 
K Kullan skrev:
Och inte är det ts. Isf byggfirman, om de nu hunnit räkna på det ☺️.

Jag gissar dock på 33290kr före rot.
lite närmare tycker jag nog du borde kunna komma när facit ligger i inlägg #61;)
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Samtliga gissningar i relation till verkligt fakturerat belopp (röd linje):

[bild]
Cool grafik. Tack för ditt bidrag till tråden.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Vi klagar ju oftast på hantverkares fakturor här på byggahus, så kul att se en faktura som i allafall i mitt tycke känns helt rimlig. (Skriver inte bara det för att jag gissade ganska nära)
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag var helt off med min gissning :rolleyes::whistle:

Fick du behålla resten av locherpastan?
Nej den fick jag inte. :rofl:
 
Theclan Theclan skrev:
Varför? Speca gärna. Ingen vill jobba gratis.
Hade dom jobbat gratis skulle jag gissa på 0kr
Billigare än de går inte.
Jag köpte nya element på Dahl
1 st 1600x600
1st 1120x600
Kostnad med 2 rörskoppel ca
4000kr .
Rimligtvis borde jobbet inte kosta mer än 11000kr alltså 5500kr per gubbe/dag
Eller 687,50kr/timmen.hälften i arbetsgivaravgift,och själva gubben tjänar då ca 340kr/timmen.men jag känner ingen röris som tjänar sånna pengar i timmen.
 
D Danne G skrev:
Hade dom jobbat gratis skulle jag gissa på 0kr
Billigare än de går inte.
Jag köpte nya element på Dahl
1 st 1600x600
1st 1120x600
Kostnad med 2 rörskoppel ca
4000kr .
Rimligtvis borde jobbet inte kosta mer än 11000kr alltså 5500kr per gubbe/dag
Eller 687,50kr/timmen.hälften i arbetsgivaravgift,och själva gubben tjänar då ca 340kr/timmen.men jag känner ingen röris som tjänar sånna pengar i timmen.
Då fick du dom billigt iom att du säkert fick dahls priser + 5% + moms. Men om du köpte dom själv så behöver ju inte du tjäna nåt på materialet. Vet många rörisar som tar över 687,50 i timmen. Däremot är ju vad man tjänar helt annorlunda beroende på hur mycket företaget tjänar. Vad tar ditt företag ut i timmen och vad tjänar du?
 
A
H hempularen skrev:
Jag tror också att du får räkna med 20 - 25 000 i arbete före rot, inklbil osv. Men tidsåtgången är inte rimlig, med reservation för att vi inte ser hela sträckan med nya rör. Jag som amatör hade klarat det på halva tiden,men inte lika snyggt. Ett duktigt proffs borde klarat det på mindre än en dag, en gubbe.
Skojar du eller.
Tiden är helt klart rimlig. Med urtappning. Uppfyllnad. Demonteringar. Total försiktighet på grund av svart vatten.

Amatörerna som diskuterar tider har aldrig gjort dessa typer av jobb. KANSKE. men då ringt proffset dagen efter där dem inte får ihop de.

Om du inte är i yrket ska du nog inte diskutera tidsåtgång.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Men kom igen! Att böja rör och få ihop det med färdiga kopplingar är ju inte direkt raketforskning. Men om det ska hårdlödas, svetsas manuellt eller orbitalsvetsas rör inomhus ringer jag efter en professionell rörläggare. Det har inte hänt än.
 
Theclan Theclan skrev:
Då fick du dom billigt iom att du säkert fick dahls priser + 5% + moms. Men om du köpte dom själv så behöver ju inte du tjäna nåt på materialet. Vet många rörisar som tar över 687,50 i timmen. Däremot är ju vad man tjänar helt annorlunda beroende på hur mycket företaget tjänar. Vad tar ditt företag ut i timmen och vad tjänar du?
De beror ju lite på vad du gör som arbetare såklart.själv kör jag mobilkran så de är klart att jag inte tjänar lika som företaget.men en rörmokare har ju inte maskiner som kostar flera miljoner styck heller.
 
Med andra ord har du fått betala enligt Dahls bruttoprislista och sedan fått 15% rabatt på denna.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vi klagar ju oftast på hantverkares fakturor här på byggahus, så kul att se en faktura som i allafall i mitt tycke känns helt rimlig. (Skriver inte bara det för att jag gissade ganska nära)
Jag håller med. Den känns ok.
Själv hade jag gissat mycket lägre, då jag underskattade materialkostnader ganska betydligt. Jag hade hyfsad koll på radiatorerna men ingen aning om hur många andra kopplingar som skulle behövas och att de var så dyra.
Hade jag köpt in allt själv hade det såklart blivit billigare, men jag fattar varför ingen yrkesman vill montera billigaste Gott & Blandat, jag har inte heller kunskapen nog att avgöra exakt vad som skulle behövas.
Jag hade gärna fått inköpspris utan påslag, men det var jag inte riktigt i position att kräva. Jag fattar ju att han gjorde en hacka även på materialet. Men det försöker jag att inte tänka så mycket på.

Tiden de var här kändes rimlig för mig. Jag var med hela tiden och det var ingen som latade sig. Vi behövde tömma systemet först och det tog sin tid pga källarvåningen låg under pannans tömningsventil så jag tappade vatten ur ett element.
De nya radiatorerna som jag lade upp bild på krävde en del pyssel för att få dem så låga som möjligt i och med att de gamla rören stack upp på ganska dåligt ställe och behövde flera kopplingar för att komma ned i dimension.från 30mm.

Det är klart att om jag kunnat göra det här själv så hade jag aldrig betalat de här pengarna. Men nu kan jag inte det (ännu) så då får jag betala för mig.

Sammantaget är jag nöjd. Kontakten var bra. De kom den dag de sa att de skulle komma. (Vilket är mer än jag kan säga om hälften av de hantverkare jag haft att göra med tidigare)
Och jag känner mig inte blåst på fakturan.
Jag lärde mig en hel del av att kolla på så vissa av sakerna kommer jag kunna försöka mig på själv i framtiden.(men långt ifrån allt)

Syftet med tråden var aldrig att hänga ut någon. Bara få en rimlighetsbedömning av kostnaden och det tycker jag att jag fått.
 
Redigerat:
  • Gilla
Abbe W och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.