Fotografen Fotografen skrev:
Jag skulle plocka en frisk från en skrotad spis, annars borde det finnas som reservdel.
Ok, tack så länge :)
 
Eller en vanlig kopplingsplint, typ ”sockerbit”
 
A
det var ju det jag skrev
du har lediga stift bara sätt på nya kabelskor helst i stål så funkar det länge till
 
electroluxaren skrev:
det var ju det jag skrev
du har lediga stift bara sätt på nya kabelskor helst i stål så funkar det länge till
Jag funderade på de lediga stiften, de funkar alltså? Bra! Om jag inte hittar en ny plint före jul, då spisen (morsans) förstås måste funka så det blir lite julmat ...
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Eller en vanlig kopplingsplint, typ ”sockerbit”
Hm, känns inte riktigt lika rejält ... menar du en i plast..?
 
Finns det oskadade flaggor i tillräckligt antal går det ju att använda dem, vet man vad man gör går det att pressa flera tåtar i samma kabelsko också. Eller ta någon annan typ av plint. Jag är bara lite halvpedant.
 
Är det bara elektriker som får köpa såna här kabelskor..? Hittar inte någonstans förutom 100-pack på Swedol.
 
A
Nä vem som helst får köpa men det är nog minsta förpackning det där.
 
Köpte ringar istället och satte direkt på skruvarna på de två ställen som bränt sönder. Men det var svårt att knipa om ledare ... för liten ledare i förhållande till skruvstorleken kanske.

Men, det slår gnistor borta till höger vid neutralledaren, eller stiften ovanpå. Ni ser ju hur bruna de blivit. Jag köpte nya kabelskor nu också, och ska byta strax. Frågan är väl, varför det slår gnistor...

Annan fråga: är den här verkligen kopplad på tre faser? Det är ju bara två inkommande ledare och nolla plus jord. Två faser? Den skulle kanske funka bättre på tre :-/
 
Utan att veta hur det ser ut så skulle jag säga att det är viktigt att kabeln pressas ordentligt fast på kabelskon och att kabelskon är avsedd för använd kabeldimension.
Det går rätt stora strömmar i kabeln och det är viktigt att övergångsresistansen mellan kabel och kabelsko hålls så låg som möjligt.
 
E etompau skrev:
Utan att veta hur det ser ut så skulle jag säga att det är viktigt att kabeln pressas ordentligt fast på kabelskon och att kabelskon är avsedd för använd kabeldimension.
Det går rätt stora strömmar i kabeln och det är viktigt att övergångsresistansen mellan kabel och kabelsko hålls så låg som möjligt.
Tack! Det finns en bild tidigare i tråden.
De skor som sitter och där det slår gnistor är original. Ska testa att byta dem nu
 
Jo men den bilden visar hur de fabriksmonterade kontakterna ser ut.
Tolkar din text som att du har gett dig på att byta ut vissa kabelskor mot någon ringtyp.
 
E etompau skrev:
Jo men den bilden visar hur de fabriksmonterade kontakterna ser ut.
Tolkar din text som att du har gett dig på att byta ut vissa kabelskor mot någon ringtyp.
Jaha, förlåt. Tänkte mer på gnistorna. Ja, nu har jag knipit åt riktigt hårt på ringkopplingarna. Inga gnistor där
 
Gnistor i kopplingsplinten/kabelskor låter ej bra, det måste du fixa.
 
Nu har jag bytt från plinten och uppåt, från vänster:
Nr 2, svart till ring
Nr 4, röd till ring
Nr 5, blå till nya kabelskor två stycken
 
  • Elektrisk anslutningspanel med omkopplade kablar och nya kabelskor monterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.