S
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st robotdammsugare och vi tävlar nu ut alla 6 till medlemmar på Byggahus.se, som får möjlighet att testa vidare en robot var där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså sex stycken robotdammsugare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får välja robot först, andra bästa idén får välja härnäst, etc.

Robotdammsugarna vi tävlar ut:


Xiaomi Mi Roborock S50
Electrolux Pure i9
Cleanmate S 950
iRobot Roomba 980
Miele Scout RX2 Home Vision
Vileda VR302

Läs mer om robotdammsugarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med tisdag den 19 december kl 9 på morgonen.

Lycka till! :)
Nu när huset har fått en omfattande renovering av mig som aldrig har gjort mer än tapetserat ska jag nu planera min trädgård. Så jag vill läsa allt om växter på rätt platser, annorlunda lösningar i trädgård och hur man ska planera med växter och ljus för att få en trädgård som lever året runt.
En bra funktion till sidan jag saknade när jag uppdaterade mina inlägg är att kunna välja fler bilder samtidigt när man väljer i galleriet på mobilen
 
Ett av de största stegen som tas i livet är att köpa eller bygga sitt första hus. Kunskapen innan är låg, och på andra sidan kommer msn ut mycket mer kunnig men också oftast något repad av alla dyra läxor man lärt sig.

En sektion på er webbplats med samlad och riklig information kring husbygge och husköp och dess olika faser; steg för steg. Från att sondera och jämföra offerter till att syna avtal och hända sina rättigheter, vidare till val av olika entrepenadupplägg och slutligen under byggnationstiden, vid slutbesiktning och reklamationshantering osv. Sidospår blir givetvis att tänka på kring bygglov och löneansökan.

Det finns ingenstans med komplett/riklig och samlad information kring dessa frågor. Sjukt värdefullt för alla som ska eller vill bygga hus.
 
Det vore praktiskt med ett planlösning verktyg. Där medlemmar kan rita och ändra i planlösningar som diskuteras, kan även fungera för ritningar över olika bygg detaljer som diskuteras.
 
Smarta hem och belysning skulle ju vara en i tiden bra läsning.

Vilka system går att par ihop? Vad går att styra? Etc.

Smarta hem:
Larm
Belysning
Ljud

Hoppas såklart på vinst då vi gillade testet och riktigt nyfiken på Xiao Mi roboten.
 
Erat egna verktyg på sidan för att beräkna driftkostnad på olika bostadsformer
 
Jag skulle vilja läsa mer om:
IoT- hur styr och övervakar du hemmet från mobilen
Bygg Glasveranda-uterum-växthus
Planera din perennrabatt så att du inte behöver rensa ogräs
Bygg en stenmur
Tester på utomhusfärger
 
Test av screenmarkiser / vertikala markiser - automatiserade, kopplingamöjlighet till smarta hem, zwave, Nexa etc.
 
Jag tycker att information över hur ventilationen i ett hus fungerar ofta saknas och vad man skall göra åt den.

Har precis köpt ett hus där ventilationsanläggningen med återuppvärmning slutat att fungera och eftersom huset saknar tilluftsventiler i alla rum måste en ny anläggning in för sisådär 50’ .
Det är tråkiga pengar men ack vad viktigt det var med nyinstallation efter all information vi fick!
 
Jag tänker mig artiklar om ”Alla kan...” eller ”Förälder och barn”, med projekt där man gör enklare projekt ihop förälder-barn. Då kommer framtida generationer säkert våga göra fler saker/renoveringar/projekt. Dagens ungdomar är ju lite slöa att ta tag i saker... /Max
 
P
Guider och tester!
Gärna med fokus på finsnickeri, verktyg, hemautomatisering mm.
Lite liknande de finsnickeri filmerna som ni publicerat,men även mer kombinerat med text och bilder.
Ritningar på roliga saker man kan bygga. (ett ritningsarkiv)
Med verktyg menar jag inte tester av skruvdragare, det är uttjatat och finns överallt,utan tex fräsar, hyvlar etc som inte skrivs så mycket om. Test av maskiner, hur använder man de säkert, tips på vad man kan använda de till.
 
Avtal och juridik. Svårt ämnen som kan få stora konsekvenser med oerfarenhet och okunskap. Att anlita folk gör man relativt sällan vilket ökar svårigheten med att ha kunskap och erfarenhet.
Hur bör en upphandling/beställning gå till. Vad ska man tänka på? Vad är måsten att ha med i avtal, vad är bra och vad är onödigt kostsamt att ha med/kräva i avtal? Verkliga case, både bra och dåliga och hur det med ett bra avtal hade förhindrats? Gärna med juristers kommentarer.
Även hur kostnadsuppföljning kan ske, dvs hur kontrollerar man att man får det man betalar för? Wikells sektionsfakta har enhetstider, skulle vara intressant med något liknande men mer för konsumenter att ha som referensverk för tidsuppskattningar.
Det skulle verkligen vara intressant med någon form av utbildningsserie för beställning av hantverkartjänster. Från start till slut som berör komplikationer men även hur man kan jobba med incitament för att få ett så bra resultat som möjligt.
 
Skulle vilja läsa om idéer om hur man inreder i trånga utrymmen, ska bygga garage med loft/lägenhet. Jag har kört fast ordentligt. Men är ny här så det kanske finns om jag söker lite.

/Hasse
 
Jag skulle vilja se mer tester och information om trädgård. Framförallt ur ett hållbarhets perspektiv. Vad finns det för fräna prylar som gör att vi kanske nyttjar vatten på ett smartare sätt, utomhus belysning, bevattningssystem, förenklingar av trädgården som robotar etc. En Grönare trädgård helt enkelt (i dubbel bemärkelse)
 
En artikelserie om off-grid /klara stormen - lösningar. Om både små och stora saker som är möjligt att fixa till för att både klara av tex längre strömavbrott på ett mer smärtfritt sätt men som även kan spara in på utgifter man har.
 
Att vinna en robot vore riktigt skoj.

Min idé är en FAQ i varje forumdel med de vanligaste frågorna. De där frågorna som alltid dyker upp om o om igen trots sökfunktioner o allt.

Finns nog många som brinner för olika delar av detta forum som gärna ställer upp och hjälper till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.