Jag har bergvärmepump IVT Geo 312 och vi har en utegivare som ska justera innetemp. Inomhus är det vattenburna element. Ingen tillläggsisolering i väggar. Det funkar till viss del bra, när det t ex går från sommar till 0° på vintern så anpassar den sig bra och innetemp ligger runt 21° trots att jag inte ändrar något på värmepumpen. Men när det går från t ex 0° till -5° på en natt t ex, så blir det betydligt kallare inomhus så man fryser. Kan gå ner 2-4° inomhus tror jag, har inte några exakta siffror på det dock. Jag vet att det även går att installera inomhusgivare för att den bättre ska justera temp men vill inte krångla med det i onödan helst. Det finns ju också något som heter värmekurva, hur fungerar det? Som det är nu justerar jag önskad temp på vp efter hur kallt det är inomhus, t ex höjer önskad temp 2° när det blir kallt ute. Men är det min situation som värmekurvan ska lösa för att automatisera? Och hur gör man isåfall för att den ska lära sig?
 
Ganska vanligt problem med värmepump att det inte går att få riktigt bra temp runt 0
jag har samma problem...

Du får läsa instruktionsboken, man kan höj/sänka eller knäcka kurvan

Vid någon plus har jag runt 18-19 inne och vid -30 har jag runt 22-23 lite dumt då jag även har kamin så jag kan elda... känns dumt att elda vid plusgrader men det är för varmt för att elda vid -30 :)

En kompis jag har som är kyltekniker rekommenderade att inte använda innegivare då pumpen inte kommer jobba bra, kommer inte ihåg exakt varför
 
Har ivt värmepump hemma och jag fick knäcka kurvan mellan -5 till +5 för att det skulle bli behagligt vid de utetemperaturerna.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Ok! Vad innebär det i praktiken att knäcka kurvan? Hur gör man? Vad betyder "mellan" -5 till +5?
 
J jarviklas skrev:
Ok! Vad innebär det i praktiken att knäcka kurvan? Hur gör man? Vad betyder "mellan" -5 till +5?
Från början är kurvan linjär men när man knäcker den blir det som en knöl i det temperaturområdet.
Min vp är från 2008 och då får man först öppna service menyn genom att hålla in meny knappen tills service kommer upp i displayen. Sen går jag till 1.1 och bläddrar ner till 1.3 tror ja de va och där står det knäcka kurva. Där bläddrar man till den temp ute där man vill höja tempen och plussar på lite.
 
Jag höjde alltså min kurva mellan -5 grader upp till +5 grader ute.
 
Ok tack for all info jag ska testa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.