Jag arbetade ett tag som felsökare på Whirlpool i Norrköping (då det fanns kvar) Och vi levererade mängder av Mikrovågsugnar märkta med IKEA men även Bauchnet (stavning) Så Ikea använder sig av kända märken men sätter sin egen logga på produkterna. Rent kvalitetsmässigt så var det exakt samma produkter som Whirlpools egna märke. Möjligen med undantaget att IKEA inte hade de enklare modellerna utan Crisp och Grill funktioner.

Så man kan nog handla vitvaror där även idag.

Det enda jag hört illa om är deras vattenblandare och att vvs killar svär då de hittar en IKEA blandare. Där är det nog säkrare att köpa märken som VVS killarna är vana med.. Typ Mora, FM mattson och liknande. Chansen att de har rätt reservdel i lager eller rent av i bilen blir så mycket större än om man har udda blandare från någon italiensk tillverkare som kursade för 12 år sedan.
 
Jag byggde om köket för två år sedan. Valde allt från IKEA. Jag minns inte namnen men allt var det dyraste är det enklaste sättet att beskriva. Kyl och frys är den inbyggda varianten.

Vi är mer än nöjda. Grejerna har en mycket hög kvalité och passning osv är i toppklass. Allt ser fortfarande nytt ut.
Det enda vill vill påtala är att om man väljer de inbyggda kyl och frysen blir måtten mindre inuti än med fristående kyl o frys.

Jag tittade efter tillverkningsland och enda produkten jag hittade det på är mikron och ugnen, de är tillverkade i Italien för IKEA, står det. Det står också att designen är IKEA:s.
 
B
Gjorde om vårt kök för två år sedan och då pratade vi med personalen på Ikea som kunde med lätthet se att vitvarorna var från Electrolux förutom mikron som var en whirpool. Köket funkar kanon.
 
T
W Wennbergp skrev:
Hej
Ska renovera vårt nya hus i vår och ska då sätta in Ikea eller Epoq kök. Står nu valet och kvalet gällande vitvaror, har tittat på Ikeas uppställning ugn Finsmakare, ugn/mikro Finsmakare, häll Högklassig, fläkt Underverk, diskmaskin Diskad samt deras fristående kyl och frys. Är själv sugen på Någon av tyskarna Siemens eller Bosch mest för att det känns bra och att de kanske är lite snyggare. Hur ska motivera merkostnaden för minsambo att köpa Tyskt. Ska även införskaffa tvätt och tork och det ska inte bli IKEA.

Är det verkligen så att Ikea är så mycket sämre än Tyskarna....så att enbart det ska räcka som argument. Finns det belägg för kvalitetsskillnaden eller är det bara som folk tycker.....

Kan sägas att jag fått en offert på Husqvarna som även den är lite intressant.

Tack för era synpunkte

Skulle alla dagar i veckan köpa IKEA framför Siemens eller Bosch, det framgår ju tydligt av tester att så är fallet också.

Köp Electrolux, AEG eller Husqvarna om du vill slippa problem, vill du ha problem köp Siemens eller Bosch!
 
T
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är 10dB som är en fördubbling
Det stämmer ej! 10dB=10ggr högre ljud!

db_tabell.gif
 
T Thomas' skrev:
Det stämmer ej! 10dB=10ggr högre ljud!

[bild]​
Du förstår fortfarande inte. Ljudeffekt och upplevd ljudnivå är inte samma sak.
Tycker det förklaras hyffsat här:
https://decibelmatare.se/ljudniva/

Tycker man bör göra om skalan för hur ljudnivå upplevs och använda en linjär skala för konsumenter
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
T Thomas' skrev:
Skulle alla dagar i veckan köpa IKEA framför Siemens eller Bosch, det framgår ju tydligt av tester att så är fallet också.
Det skulle vara synnerligen intressant att veta vilka tester du avser?
 
  • Gilla
Bjerrod och 1 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Skulle alla dagar i veckan köpa IKEA framför Siemens eller Bosch, det framgår ju tydligt av tester att så är fallet också.

Köp Electrolux, AEG eller Husqvarna om du vill slippa problem, vill du ha problem köp Siemens eller Bosch!
Skulle vara intressant att veta vad du bygger detta på. Min fråga från början är ju om jag med gott samvete kan köpa Ikea eller om jag då kommer bli besviken...
 
T
W Wennbergp skrev:
Skulle vara intressant att veta vad du bygger detta på. Min fråga från början är ju om jag med gott samvete kan köpa Ikea eller om jag då kommer bli besviken...
Med egen erfarenhet skulle jag hellre köpa IKEA, då Siemens och Bosch krånglat mycket. IKEA är ju inte svåra att ha att göra med när det kommer till reklamationer, Siemens och Bosch dock, inte lika lätt! Slår gärna ifrån sig felen.
 
Vi har ju gemensamt här på forumet konstaterat att Ikeas diskmaskin Diskad är en ombrandad Bosch. Hur skall man förhålla sig nu då ...
 
N niblom skrev:
Man får oftast vad man betalar för. På vårt IKEA kök har nästan alla luckor och lådor "svällt" upp lite här och där. Hällen dog efter ett par år, fick en ny, den dog också, dessutom så blev det bara varmt i mitten av grytan/stekjärnet, finns flera trådar om detta.

Vi måste nu byta alla luckor efter ca 8 år och alla IKEA vitvaror har vi bytt ut.

Har man inte så stora krav eller liten budget så funkar det ok, men jag kommer inte köpa något nytt IKEA kök eller billiga vitvaror...

/N
Att luckor sväller är faktiskt ett bransch problem i stort för vissa typer av mdf luckor som ofta är behandlade med miljögodkända färgers. Det är inte enbart Ikeas luckor som har detta problem.

Oftast de billigare luckorna oavsett vem tillverkaren är.

Välj massiva luckor så slipper man det problemet.
 
A
torbeno torbeno skrev:
Vi har ju gemensamt här på forumet konstaterat att Ikeas diskmaskin Diskad är en ombrandad Bosch. Hur skall man förhålla sig nu då ...
Det betyder bara att de vill ha högre kvalitet på sina diskmaskiner för att electrolux har krånglat för mycket.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Filip94 Filip94 skrev:
Att luckor sväller är faktiskt ett bransch problem i stort för vissa typer av mdf luckor som ofta är behandlade med miljögodkända färgers. Det är inte enbart Ikeas luckor som har detta problem.

Oftast de billigare luckorna oavsett vem tillverkaren är.

Välj massiva luckor så slipper man det problemet.
Problemet är att folk tror att luckor tål vatten,men nej trä tål inte vatten.
Har gjort stora områden med samma kök i alla bostäder och resultatet från olika boende är stora. Där folk är slarviga med vatten så sväller luckor där folk bryr sig om ditt kök så fanns det inga problem, oftast där det var problem i kök hade dom större problem med skåp och dylikt i badrum.
 
  • Gilla
Helena Lillarve och 3 till
  • Laddar…
Filip94 Filip94 skrev:
Att luckor sväller är faktiskt ett bransch problem i stort för vissa typer av mdf luckor som ofta är behandlade med miljögodkända färgers. Det är inte enbart Ikeas luckor som har detta problem.

Oftast de billigare luckorna oavsett vem tillverkaren är.

Välj massiva luckor så slipper man det problemet.
Jag tycker inte det är okej att sälja saker som inte fungerar i längden, eller inte ens i två år. Det är som att säga att det är okej att bilar rostar för att de är gjorda av stål...

Nu lägger tillverkarna massor med extra kraft för att se till att bilarna inte rostar och det är mindre problem med rost.

Köksbranschen borde ta sig i kragen och leverera bättre produkter. Det finns ingen bransch där man accepterar så dålig kvalitet som i byggbranshen.

/N
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.